Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 22:05

28
مرداد
همسر ویلموتس فدراسیون فوتبال ایران را نقره داغ کرد

همسر ویلموتس فدراسیون فوتبال ایران را نقره داغ کرد

روزی که مهدی تاج بدون مشورت‌گرفتن از یک تیم حقوقی پای قرارداد را امضا می‌کرد، خبر نداشت همسر ویلموتس، وکیل کارکشته‌ای است که می‌تواند با پنبه سر خود بلژیکی‌ها را هم ببرد!

روزی که مهدی تاج بدون مشورت‌گرفتن از یک تیم حقوقی پای قرارداد را امضا می‌کرد، خبر نداشت همسر ویلموتس، وکیل کارکشته‌ای است که می‌تواند با پنبه سر خود بلژیکی‌ها را هم ببرد! فدراسیون فوتبال ایران نه‌تنها یک پرونده حقوقی دیگر در فیفا را باخته، بلکه سنگین‌ترین شکست تاریخش را مقابل همسر مارک ویلموتس متحمل شده است!

شرق نوشت: «داستانش دیگر تکراری شده؛ این که خبر برسد مارک ویلموتس، سرمربی سابق تیم ملی، در پرونده علیه فدراسیون برنده شده و فدراسیون فوتبال بیانیه دهد که نه، چنین خبری نیست! موضوع این پرونده، پیچیده و خطرناک‌ترین موضوعی است که فدراسیون فوتبال ایران (شاید) در طول تاریخ با آن مواجه بوده است؛ ویلموتس، سرمربی سابق تیم ملی بلژیک، بعد از کارلوس کی‌روش، هدایت ایران را پذیرفت و با دستمزد عجیب‌وغریب و رقمی نزدیک به ۲.۶ میلیون یورو در سال، به ایران آمد. فدراسیون فوتبال روزهای نخست تا توانست «تکذیب» کرد و گفت چنین خبری صحت ندارد و ما این مربی را ارزان‌تر از کارلوس کی‌روش به ایران آورده‌ایم. ویلموتس اما شش ماه بیشتر دوام نیاورد و بعد از آن که دستمزدش اندکی به تأخیر افتاد، استعفایش را نوشت و خبر داد دیگر حاضر نیست به ایران برگردد. فدراسیون مهدی تاج دو میلیون یورو از زیرمجموعه شستا قرض گرفت و آن را به حساب ویلموتس ریخت تا در بازی با عراق نیز روی نیمکت بنشیند. ویلموتس آمد، بازی به عراق را باخت، رفت و پشت سرش را هم نگاه نکرد!

از همین نقطه به بعد، اتفاق‌های پیچیده‌ای شکل گرفت؛ چون طولی نکشید که وکلای این مرد بلژیکی، مسئولان فدراسیون فوتبال را در جریان گذاشتند که این مربی غرامت شش‌میلیون‌یورویی خود را می‌خواهد! مهدی تاج، رئیس وقت فدراسیون فوتبال، با «دیوانه» خطاب‌کردن وکلای ویلموتس گفت از این خبرها نیست و فدراسیون فوتبال طبق بندهای قرارداد باید فقط «سه ماه» از مبلغ یک‌ساله قرارداد را به‌عنوان غرامت بپردازد. از ویلموتس و وکلایش اصرار، از طرف ایرانی انکار؛ دست آخر کار به فیفا کشید تا بین این دو نفر رأی صادر کند. رأی‌ای که دیروز منتشر و مشخص شد فدراسیون فوتبال ایران متحمل سنگین‌ترین و تاریخی‌ترین شکست ممکن شده است!

وکیل مارک ویلموتس

پیش از صدور رأی نهایی این پرونده، فدراسیون فوتبال امید زیادی داشت دست پر خارج شود ولی طبق معمول، چیزی جز شکست در پرونده‌های بین‌المللی نصیب فدراسیون و فوتبال ایران نشد. حالا که رأی فیفا صادر شده، بهتر است روندی که این قرارداد از ابتدا طی کرد، به صورت مختصر بررسی شود. مهدی تاج، رئیس وقت فدراسیون فوتبال ایران، به همراه یک نفر که ادعا شده حقوق‌دان نیست و فقط انگلیسی‌اش خوب است (!)، راهی بروکسل شد تا در سفارت ایران در بلژیک با مارک ویلموتس صحبت کند و به توافق برسد. اگرچه اندکی بعد از آن نشست عنوان شد توافق‌ها حاصل شده، ولی خیلی زود خبر رسید که توافق شفاهی بوده و ویلموتس عنوان کرده به چند روز زمان نیاز دارد تا پاسخ دهد. این چند روز زمان، همان کاری است که این مرد بلژیکی پیش از بستن بسیاری از قراردادهای حرفه‌ای‌اش در دنیای فوتبال، چه زمانی که بازی می‌کرده و چه الان که مربی است، انجام می‌دهد. دلیل؟ او بدون اجازه همسرش آب هم نمی‌خورد!

شاید در نگاه اول چنین موضوعی جدی گرفته نشود، ولی وقتی پای کاترین لمبیتس در میان باشد، نمی‌شود با قرارداد حرفه‌ای در عرصه فوتبال شوخی کرد! کاترین، همسر مارک ویلموتس، دانش‌آموخته حقوق است و به صورت رسمی و حالا دائمی، وکالت قراردادهای همسرش در دنیای فوتبال را بر عهده دارد. برای توانایی‌های کاترین کافی است مطبوعات بلژیکی را زمانی که تیم ملی این کشور با ویلموتس قطع همکاری کرد، دوباره زیر نظر گرفت؛ اکثر آنها از «یک قرارداد خارق‌العاده» به نفع ویلموتس پرده برداشته‌اند که پشتش کسی نبود جز همسرش کاترین. کاترین دختر گی لمبیتس، رئیس سابق باشگاه سن‌ترون است. او همان زمان که پدر با قراردادهای فوتبالی در باشگاهش سروکله می‌زد، با فنون بستن یک قرارداد حرفه‌ای در دنیای فوتبال آشنا شد. اگرچه خودش می‌گوید هرگز فکرش را نمی‌کرده روزی با مارک ویلموتس ازدواج کند، ولی از سال ۱۹۹۶ که زندگی مشترکشان را شروع کرده‌اند تا به الان، تمامی بندهای قرارداد ویلموتس با باشگاه و تیم‌های ملی مختلف را تنظیم کرده است. در واقع اگر او چراغ سبز نشان داده، ویلموتس پای قرارداد را امضا کرده و اگر نه، او بی‌خیال شده است.

کاترین می‌گوید: «من مدیر انحصاری قراردادهای ویلموتس هستم.» با نگاهی به کارنامه شغلی او، این جمله کاملا درست است؛ چون با وجود داشتن پیشنهادهای کاری، کاترین هرگز موکل دیگری به‌جز همسرش نداشته است. بی‌دلیل نیست که مارک ویلموتس هر کجا صحبت شده، پای همسرش را به میان کشیده است. او در صحبت‌هایی که با «هت نیوزبلاد» داشته، درباره کاترین می‌گوید: «من فقط پا دارم ولی همسرم مغزش کار می‌کند. در یک کلمه می‌توانم بگویم مُخش خیلی خوب کار می‌کند.» حالا در بین بلژیکی‌ها دیگر جا افتاده است که وقتی مارک ویلموتس می‌گوید دو - سه روز به زمان نیاز دارد تا جواب دهد، معنی‌اش چه می‌شود. ویلموتس می‌گوید: «در تمام طول زندگی‌ام یک کار بیشتر نداشته‌ام و آن‌ هم فوتبال بوده است؛ بقیه زندگی من را کاترین می‌چرخاند.» این ادعا چندان هم کذب نیست؛ چون همسرش نه‌تنها خانه و زندگی و سه فرزندشان را مدیریت می‌کند بلکه با جزئیات زیاد، بندبند قراردادهای حرفه‌ای مارک ویلموتس را هم زیر نظر می‌گیرد؛ آن‌قدر دقیق که ویلموتس می‌گوید: «چشم‌بسته به او اعتماد می‌کنم.»

با همین پیش‌فرض، بهتر است دوباره به روزی که شایعه شد مارک ویلموتس با مسئولان فدراسیون فوتبال به توافق رسیده است، برگردیم؛ آن روز مهدی تاج خبر توافق را اعلام کرد، ولی «هت لیتست نیوز» نوشت که چیزی رسمی نشده است. آن رسانه، دلیل این را که چیزی رسمی نشده، این‌ طور توضیح داد: «مارک ویلموتس قرارداد تنظیم‌شده با ایران را در بلژیک نزد همسرش که در عین حال وکیلش نیز هست برده تا او جزئیات قرارداد را بررسی کند.» البته همان منبع آن روز خبر داد ویلموتس به غیر از ایران، پیشنهادی هم از باشگاه بشیکتاش ترکیه دارد که در نهایت کاترین، همسرش، تعیین می‌کند او به کدام پیشنهاد پاسخ مثبت دهد.

۳ ماه یا مبلغ مشخص؟

با این پیشینه مختصر از کارهای قضائی‌ای که همسر ویلموتس انجام داده و از سال ۱۹۹۶ به این طرف با قراردادهای فوتبالی سروکار داشته، مشخص بود فدراسیون باید نگران همسر ویلموتس باشد؛ بر خلاف ادعاهای مطرح‌شده مبنی بر این که او در پرونده‌های دیگر شکست خورده، کاترین اصلا پرونده دیگری نداشته و تمام‌وکمال خودش را وقف قراردادهای مارک ویلموتس کرده است. او با علم به جزئیات قرارداد با فدراسیون فوتبال ایران، درخواست دریافت غرامت کرد و نگرانی‌ها را از همان روز نخست برای طرف ایرانی رقم زد؛ پرواضح است که پرداخت شش میلیون یورو به مردی که در مجموع به زحمت نزدیک به یک ماه در ایران حضور داشت، چیزی جز یک شکست سنگین و مفتضحانه نیست؛ شکستی که ممکن است به ورشکستگی کامل فدراسیون فوتبال ایران بینجامد. موضوع وقتی جالب‌تر می‌شود که فدراسیون فوتبال تا مدت‌ها بندهای قرارداد با این مربی بلژیکی را پنهان می‌کرد. تاج و اطرافیانش در فدراسیون فوتبال، با این ادعا که چنین قراردادی محرمانه است، حاضر نبودند آن را منتشر کنند. در نهایت زیر فشار رسانه‌ای و البته با پیگیری عده‌ای از نمایندگان مجلس، فدراسیون فوتبال بندی را که به نفع خودشان بود (!)، رو کرد که نشان می‌داد در صورت فسخ قرارداد، چه از سوی فدراسیون و چه از سوی سرمربی، ایران باید دستمزد سه ماه از مبلغ قرارداد یک سال را به‌عنوان غرامت بپردازد؛ البته این فقط بخشی از داستان بود؛ چون کاترین، همسر مارک ویلموتس، یکی، دو حرف کوتاه به این بند اضافه کرد و با یک «یا»، معادلات را به‌هم زد!

او بعد از دریافت دستمزد سه ماه از حقوق یک سال، اضافه کرده است «یا با یک رقم مشخص». به عبارت دیگر در ماجرای فسخ قرارداد با ویلموتس، این‌ طور عنوان شده است که سه ماه دستمزد یا یک رقم مشخص! حالا به نظر می‌رسد همسر ویلموتس با استناد به همین «یا یک رقم مشخص»، کارهای حقوقی‌اش را پیش برده و درخواست غرامت ۶.۲‌میلیون‌یورویی، پولی را که ویلموتس تا پایان قراردادش از ایران باید می‌گرفته، به کرسی نشانده است. فدراسیون فوتبال ایران دوست نداشت رسانه‌ها زیاد به این قید اضافه‌شده بپردازند و همچنان روی آن بخش که باید سه ماه از دستمزد را به‌عنوان غرامت بپردازند، مانور می‌داد؛ نتیجه اما حالا کاملا مشخص شده؛ روزی که مهدی تاج بدون مشورت‌گرفتن از یک تیم حقوقی پای قرارداد را امضا می‌کرد، خبر نداشت همسر ویلموتس، وکیل کارکشته‌ای است که می‌تواند با پنبه سر خود بلژیکی‌ها را هم ببرد! فدراسیون فوتبال ایران نه‌تنها یک پرونده حقوقی دیگر در فیفا را باخته، بلکه سنگین‌ترین شکست تاریخش را مقابل همسر مارک ویلموتس متحمل شده است!»

برچسب ها: فدراسیون فوتبال، مهدی تاج، مارک ویلموتس، غرامت تعداد بازديد: 239 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز