مسعود بهبهانینیا/ نویسنده و تهیه کننده
نگاه سنتی به حضور زن در سطوح مختلف جامعه همچنان پایدار و همچنان اثرگذار در تولیدات تصویری مانند سینما و تلویزیون است.
به هر حال هنوز یک نگاه سنتی نسبت به زن و نقش او در خانه و خانواده وجود دارد که او را معمولاً در سریالها و یا مجموعهها به صورت یک فرد خانهداری که بیشتر در حال پذیرایی و انجام کارهای آشپزخانه و پذیرایی از مهمانان است میبینیم.
امروزه تحولات اجتماعی و نقشی که زن در جامعه ایفا میکند به سریالها سرایت کرده و محور خیلی از قصهها و داستانها شده که موجب ایجاد کنش و واکنشهایی است.
با این وجود همچنان زن در جامعه ما محدودیتهای خود را به خصوص در نقش آفرینی آثار تصویری و دیگر هنرها به لحاظ مسئله حجاب و قصههای مبتنی بر عشقهای مثلثی دارد.
من از کسانی هستم که تمام تلاشم را برای ساخت آثار، به هدف برجستهتر کردن جایگاه زن به عنوان قهرمان داستانهایم کردهام و خیلی از سریالهایی که نوشتهام با محوریت زن در داستان بوده است، مجموعههایی مانند خانه پدری، خاک سرخ، سریال کیمیا و ... .
بیشتر به خاطر همان غفلتی که به حضور زن در طول تاریخ وجود داشته به این موضوع توجه ویژه داشتهام و بیشتر به سراغ قصههایی رفتهام که محوریت آنها زن بوده باشد.
یکی از دلایلی که تهیه کنندگان و یا کارگردانان به ساخت قصههایی با محوریت زن نمیپردازند، مساله سانسور و ممیزیهاست که در حال حاضر بسته به سلیقه مدیران مختلف و نگاه آنها به مسائل اجتماعی دچار تغییرات شده و روز به روز هم فشردهتر و قانونمندتر میشود و عوامل تهیه فیلم را دچار چالشهای مختلف و دردسرساز میکند.
اینگونه است که آنها ترجیح میدهند به سراغ چنین قصههایی نروند که این خود موجب کمرنگ شدن حضور زن در تولید آثار میشود.