Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 28 فروردین 1403 - 19:19

23
شهریور
هنوز هم از جایگاه مهم زنان در جامعه غافلیم!

هنوز هم از جایگاه مهم زنان در جامعه غافلیم!

نگاه سنتی به حضور زن در سطوح مختلف جامعه همچنان پایدار و همچنان اثرگذار در تولیدات تصویری مانند سینما و تلویزیون است. به هر حال هنوز یک نگاه سنتی نسبت به زن و نقش او در خانه و خانواده وجود دارد.

مسعود بهبهانی‌نیا/ نویسنده و تهیه کننده

 

نگاه سنتی به حضور زن در سطوح مختلف جامعه همچنان پایدار و همچنان اثرگذار در تولیدات تصویری مانند سینما و تلویزیون است.

به هر حال هنوز یک نگاه سنتی نسبت به زن و نقش او در خانه و خانواده وجود دارد که او را معمولاً در سریال‌ها و یا مجموعه‌ها به صورت یک فرد خانه‌داری که بیشتر در حال پذیرایی و انجام کارهای آشپزخانه و پذیرایی از مهمانان است می‌بینیم.

امروزه تحولات اجتماعی و نقشی که زن در جامعه ایفا می‌کند به سریال‌ها سرایت کرده و محور خیلی از قصه‌ها و داستان‌ها شده که موجب ایجاد کنش و واکنش‌هایی است.

با این وجود همچنان زن در جامعه ما محدودیت‌های خود را به خصوص در نقش آفرینی آثار تصویری و دیگر هنرها به لحاظ مسئله حجاب و قصه‌های مبتنی بر عشق‌های مثلثی دارد.

 

من از کسانی هستم که تمام تلاشم را برای ساخت آثار، به هدف برجسته‌تر کردن جایگاه زن به عنوان قهرمان داستان‌هایم کرده‌ام و خیلی از سریال‌هایی که نوشته‌ام با محوریت زن در داستان بوده است، مجموعه‌هایی مانند خانه پدری، خاک سرخ، سریال کیمیا و ... .

بیشتر به خاطر همان غفلتی که به حضور زن در طول تاریخ وجود داشته به این موضوع توجه ویژه داشته‌ام و بیشتر به سراغ قصه‌هایی رفته‌ام که محوریت آنها زن بوده باشد.

یکی از دلایلی که تهیه کنندگان و یا کارگردانان به ساخت قصه‌هایی با محوریت زن نمی‌پردازند، مساله سانسور و ممیزی‌هاست که در حال حاضر بسته به سلیقه مدیران مختلف و نگاه آنها به مسائل اجتماعی دچار تغییرات شده و روز به روز هم فشرده‌تر و قانونمندتر می‌شود و عوامل تهیه فیلم را دچار چالش‌های مختلف و دردسرساز می‌کند.

اینگونه است که آنها ترجیح می‌دهند به سراغ چنین قصه‌هایی نروند که این خود موجب کمرنگ شدن حضور زن در تولید آثار می‌شود.

 

برچسب ها: سینما و تلویزیون، زندگی آنلاین، زن در سینما و تلویزیون، حضور زن تعداد بازديد: 275 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز