Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 17:40

12
مرداد
١١ نکته جالب درباره هنگ‌کنگ که نمی‌دانستید

١١ نکته جالب درباره هنگ‌کنگ که نمی‌دانستید

در این مطلب شما را با نکات جالبی در خصوص هنگ کنگ آشنا خواهیم کرد. هنگ‌کنگ این روز‌ها دستخوش آشوب و تظاهرات است.

 هنگ‌کنگ این روز‌ها دستخوش آشوب و تظاهرات است. تظاهرات علیه لایحه استرداد ۲۰۱۹ هنگ‌کنگ ‎مجموعه ‏تظاهراتی علیه لایحه استرداد مظنونان و متهمان به چین‎ ‎در هنگ‌کنگ ‎ ‎و سایر شهر‌های سراسر جهان است که تا امروز نیز ‏ادامه دارد و خواسته‌های تظاهرکنندگان حتی پس از لغو این لایحه بیشتر نیز شده است. ‏

مخالفان از این ترس داشتند که این لایحه باعث شود هنگ‌کنگ تا حد زیادی به سمت قوانین چینی سرزمین اصلی ‏بازگرداند و به محدودیت‌های مدنی، قانونی و حقوقی آن‌ها بیفزاید و همه را در معرض روبه‌رو شدن با یک سیستم قضائی ‏عاری از عدالت در سرزمین اصلی چین قرار دهد و آن‌ها را تسلیم دادگاه‌هایی کند که توسط حزب کمونیست چین‎ ‎اداره ‏می‌شوند.

‏‎ ‎این لایحه نخستین بار توسط جان لی، وزیر امنیت، در فوریه ۲۰۱۹ مطرح شد. نخستین تظاهرات در ۳۱ مارس با برآورد ‏حضور حداکثر ۱۲هزار معترض دموکراسی‌خواه صورت گرفت. بعد از دومین تظاهرات در ۲۸ آپریل، جنبش قدرت ‏بیشتری پیدا کرد و حدود ۱۳۰هزار معترض را جذب کرد‎. این تظاهرات مختلف در هنگ‌کنگ توسط انجمن عمومی و حقوقی راه‌اندازی شده‌است.

سه تظاهرات بعدی بسیار موفق بود ‏و هر یک از آن‌ها صدها‌هزار معترض را در تاریخ‌های ۹ و ۱۲ ژوئن و در تاریخ یک ژوئیه جذب کردند. به گفته منابع پلیس، ‏در اعتراضات ۹ ژوئن، ۲۴۰هزار نفر و طبق ادعای سازمان‌ها، بیش از یک‌میلیون نفر حضور داشتند که پوشش گسترده ‏رسانه‌ها را به دست آورد‎.

به گفته سازمان دهندگان، در روز ۱۲ ژوئن، روزی که دولت سعی در ارایه این لایحه برای بار ‏دوم داشت، تظاهراتی با رکورد تاریخی نزدیک به دو‌میلیون نفر معترض اتفاق افتاد. ‏‎ ‎منابع پلیس تعداد معترضان را در اوج ‏اعتراضات، ۳۳۸هزار نفر تخمین زده‌است. تظاهرات بیرون از مجتمع دولت مرکزی در ۱۲ ژوئن، به خشونت کشیده شد‎.

 

ساختار سیاسی هنگ‌کنگ

هنگ‌کنگ یکی از عجیب‌ترین ساختار‌های سیاسی جهان را دارد. برخی آن را کشور می‌نامند، اما برخی آن را یک شهر ‏بزرگ می‌نامند که شهردارش توسط چین تعیین می‌شود. در هر صورت هنگ‌کنگ بخشی از کشور چین است که به ‏صورت خودمختار اداره می‌شود.

هنگ‌کنگ در منطقه‌ای در جنوب کشور چین واقع شده است. امروزه با پیشرفت و توسعه تصاعدی این منطقه، هنگ‌کنگ به‌عنوان یکی از مقصد‌های ‏گردشگری و اقتصادی در جهان مطرح شده است. تفاوت‌های عدیده‌ای در زمینه‌های گوناگون بین هنگ‌کنگ و چین وجود ‏دارد، اما با این اوصاف، کماکان هنگ‌کنگ از خیلی جهات به کشور چین وابسته است. این کشور از سال ۱۸۴۲ تا ۱۹۹۷ ‏جزو مستعمرات امپراتوری بریتانیا بود.

در‌سال ۱۹۹۷ و پس از پایان یافتن پیمان پیشین به جمهوری خلق چین پیوست. ‏منطقه هنگ‌کنگ، چین یکی از دو منطقه تقسیماتی ویژه در جمهوری خلق چین است. منطقه دیگر ماکائو است. زبان‌های ‏رسمی در هنگ‌کنگ چینی و انگلیسی است. قانون اساسی هنگ‌کنگ در‌سال ۱۹۹۰ به تصویب رسیده‌است. رئیس‌جمهوری ‏چین رئیس دولت در هنگ‌کنگ است. قوه مقننه هنگ‌کنگ متشکل از ۶۰ نفر است که به مدت ۴‌سال برخی انتخاب و برخی ‏منتصب می‌شوند‎.

 

ساختار اقتصادی هنگ‌کنگ

هنگ‌کنگ را به‌عنوان بهشت سرمایه‌گذاران جهان می‌شناسند. در بررسی صورت گرفته در‌سال ۲۰۱۶ مشخص شد هنگ‌کنگ بیشترین سطح آزادی اقتصادی را بین کشور‌ها دارد. طبق گزارش‌های ارایه شده، نزدیک به دو دهه است که ‏این کشور در فهرست آزادترین اقتصاد‌های جهان قرار می‌گیرد. کارشناسان علت بالا بودن آزادی اقتصادی در این کشور را ‏اصلاحات ساختار اقتصادی و مالی در کنار مبارزه با فساد مالی می‌دانند. این کشور به داشتن قوی‌ترین حقوق مالکیت ‏خصوصی شناخته شده است.

همچنین همراهی با تجارت جهانی و جریان‌های مالی بین‌المللی از دلایل دیگر موفقیت ‏اقتصادی این کشور محسوب می‌شود‎. ‎‏ در‌سال ۲۰۱۶ نمره کل آزادی اقتصادی این کشور ۸۸.۶ گزارش شده است. نمره ‏شاخص آزادی اقتصادی هنگ‌کنگ در ۲۲‌سال گذشته ۸۸.۶ بوده که نسبت به اقتصاد‌های پیشرفته جهان تا ۲۰ امتیاز ‏افزایش داشته است. ‏

نرخ بهره توسط بانک‌ها جداگانه و خصوصی در هنگ‌کنگ تعیین می‌شود تا اطمینان حاصل شود که آن‌ها نیز در جریان بازار ‏قرار دارند. هیچ سیستم بانکی مرکزی خاصی به رسمیت شناخته شده وجود ندارد، اگرچه هیأت پولی هنگ‌کنگ به‌عنوان ‏یک مقام نظارتی مالی عمل می‌کند.

‎‏ اقتصاد آن تحت شرایط غیرمداخله‌ای کار می‌کند و بسیار وابسته به تجارت بین‌المللی و ‏امور مالی جهانی است. به همین دلیل است که آن را به‌عنوان مناسب‌ترین مکان‌ها برای شروع کار یک شرکت معرفی ‏می‌کنند. نقاط قوت هنگ‌کنگ عبارت است از یک سیستم بانکی صحیح، تقریبا بدون هیچ بدهی عمومی، سیستم قانونی قوی، ‏ذخایر ارز خارجی بالغ بر ۴۰۸‌میلیارد دلار تا اواسط‌سال ۲۰۱۷، اقدامات سختگیرانه ضدفساد و ارتباطات نزدیک با سرزمین ‏اصلی چین‎. بورس اوراق بهادار هنگ‌کنگ ‎ ‎یک مقصد مطلوب برای شرکت‌های بین‌المللی و شرکت خارجی چین است ‏که با توجه به صنعت مالی بسیار گسترده و بین‌المللی و مدرن هنگ‌کنگ همراه با بازار سرمایه آن در آسیا، اندازه و ‏گسترش آن، مقررات و ابزار‌های مالی موجود، قابل مقایسه با لندن و نیویورک ارزیابی می‌شود‎.

 

هنگ‌کنگ بهشت توریست‌ها

این کشور کوچک هفت‌میلیون نفری که درواقع جزیره‌ای بیش نیست به بهشت توریست‌های جهان شهرت دارد. ‏آمار‌ها نشان می‌دهد تعداد گردشگران به هنگ‌کنگ در‌س ال ٢٠١٨ به‌طور پیوسته افزایش یافته است. تعداد گردشگران ‏به هنگ‌کنگ در‌ سال ٢٠١٨، تنها در ماه اکتبر به بیش از ٥,٨‌میلیون نفر رسید که با توجه به راه‌اندازی پل بزرگ هنگ‌کنگ - جو‌های- ماکائو، این تعداد در ماه نوامبر افزایش یافت.

به این سبب، میزان گردشگران در کل‌سال ٢٠١٨ حتما به ‏بیش از ٦٠‌میلیون نفر رسید. ‎‏‌سال ٢٠١٨، سالی خوب برای صنعت گردشگری هنگ‌کنگ بود. تنها در عید بهاره در ماه ‏فوریه، میزان گردشگران سرزمین اصلی چین به هنگ‌کنگ در مقایسه با دو‌سال پیش ١٥درصد رشد داشته است.

در ماه ‏سپتامبر ٢٠١٨، محافل گردشگری هنگ‌کنگ نیز بار دیگر احیای بازار را احساس کردند. براساس آمار بخش مسافربری ‏گروه شرکت راه‌آهن شهر گوانگ جو، پس از راه‌اندازی بخش هنگ‌کنگ در پروژه قطار تندرو گوانگ جو- شن جن- ‏ هنگ‌کنگ در روز ٢٣ سپتامبر، میانگین گردشگران برای سفر به هنگ‌کنگ به وسیله قطار تندرو به ٨٢٠‌هزار نفر رسید. ‏بر این اساس، راه‌اندازی قطار تندرو هر‌سال دست‌کم بیش از ١٠‌میلیون جهانگرد را به سوی هنگ‌کنگ جابه‌جا می‌کند‎.

 

١١ نکته جالب درباره هنگ‌کنگ

١- علی‌رغم آن‌که هنگ‌کنگ به چین تعلق دارد، تفاوت‌های بسیاری بین این دو در زمینه‌های گوناگون وجود دارد. یکی از مهمترین این تفاوت‌ها واحد پولی است. اقتصاد هنگ‌کنگ از یوان چین پیروی نمی‌کند. واحد پول این کشور دلار هنگ‌کنگ است.
٢- زمانی که صحبت از هنگ‌کنگ می‌شود، خیلی‌ها شهری را تصور می‌کنند که با انبوهی از آسمانخراش‌ها و سازه‌های بتنی و جمعیت ٧‌میلیون نفری ساخته شده است. درحالی‌که این تصور فقط برای بخشی از هنگ‌کنگ صدق می‌کند.
٣- دورتادور این منطقه با سواحل و آب‌ها و کوه‌ها محاصره شده است. قسمت عمده‌ای از هنگ‌کنگ هنوز بکر و دست نخورده باقی مانده است. این موضوع بیانگر آن است که هنگ‌کنگ در کنار اقلیم شهری خود از طبیعتی نامحدود بهره می‌برد.
٤- جزیره هنگ‌کنگ تنها یکی از ۲۵۰ جزیره‌ای است که منطقه هنگ‌کنگ را تشکیل می‌دهد. جزایر بسیار دیگری نیز در این قسمت وجود دارد که علاوه بر زیبایی، دسترسی آسانی نیز دارند.
٥- هنگ‌کنگ شهری با ۳۹ ساختمان بلند که ارتفاع هر یک بیش از ۲۰۰ متر است، به شهر آسمانخراش‌ها معروف شده و تعداد ۴برج بلند از مجموع ۱۵برج مرتفع دنیا را در خود جای داده است.
٦- منطقه هنگ‌کنگ چهارمین منطقه در جهان از نظر تراکم جمعیت به شمار می‌آید.
٧- مید-لِولز، نام اعیان‌نشین‌ترین منطقه Hong Kong است. هنگ‌کنگ به خاطر بندرگاه طبیعی عمیق خود که پذیرای کشتی‌های بزرگ باربری بین‌المللی است، شهرت دارد.
٨- اکثریت مردم هنگ‌کنگ دین به‌خصوصی ندارند و ناخداباور یا ندانم‌باور هستند. حدود ۴۳‌درصد از مردم هنگ‌کنگ اعتقاداتی مربوط به سه دین بودایی، تائویسم و آیین کنفوسیوس دارند.
٩- ساختمان ICC علاوه بر آن‌که بلندترین ساختمان هنگ‌کنگ است، سومین ساختمان بلند جهان محسوب می‌شود.
١٠- متروی هنگ‌کنگ در سال ١٩٧٩ افتتاح شد و دارای ١٠خط و ٨٥ ایستگاه به طول ١٧٥ کیلومتر است. مترو به صورت اکسپرس تا فرودگاه ادامه دارد و روزانه ٣,٧٦‌میلیون نفر را جابه‌جا می‌کند. احداث خط اکسپرس فرودگاه ٢٣درصد در کاهش ترافیک نقش داشت. متروی هنگ‌کنگ به تمیزی، استفاده راحت، امنیت و مطمئن‌بودن معروف است. تردد قطار‌ها زیاد است و برنامه‌ها به ندرت تاخیر دارد.
١١- فرودگاه بین‌المللی هنگ‌کنگ طی سال‌های پیاپی به‌عنوان بهترین فرودگاه جهان شناخته شده است. این فرودگاه به لحاظ فضا و خدماتی که به مسافران ارایه می‌کند، در بهترین وضع قرار دارد.

 

منبع: شهروند

برچسب ها: گردشگری، چین، توریست، دانستنی ها، سرمایه گذاری، مطالب خواندنی، هنگ کنگ، اقتصاد هنگ کنگ، جمهوری خلق چین، قاره آسیا تعداد بازديد: 329 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز