Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 29 فروردین 1403 - 02:16

11
تیر
حقایقی جالب درباره انگشتر طلایی که در دست دارید

حقایقی جالب درباره انگشتر طلایی که در دست دارید

در این مطلب حقایقی خواندنی از نحوه شکل گیری فلز‌های قیمتی و ارزشمند در جهان را خواهید خواند. طلای موجود در انگشتری شما از فضا دیگر آمده است.

 طلای موجود در انگشتری شما از فضا دیگر آمده است. طی تحقیقات جدیدی که در دانشگاه گوئلف انجام شده است، فیزیکدانان درک ما از منشاء فلزات سنگینی مانند طلا و پلاتین را تغییر داده و نشان می‌دهند که اکثر این فلزات در نتیجه‌ی انفجارات بزرگ ستاره‌ها در فاصله‌های دور از زمین به‌وجود آمده‌اند. حدود ۸۰ درصد از عناصر سنگین دنیا طی فروپاشی ستاره‌ها شکل گرفته‌اند. این رویداد یک انفجار ابرنواختری نادر، ولی غنی از عناصر سنگین است که در اثر فروپاشی ستاره‌های قدیمی و پُرجرم که عموماً ۳۰ برابر خورشید جرم دارند، رخ می‌دهد.

این یافته‌ها نظریه‌های قبلی را بی‌اعتبار می‌کند. طی این نظریه‌ها اعتقاد بر این بود که عناصر سنگین در اثر برخورد بین ستاره‌های نوترونی و یا برخورد یک ستاره‌ی نوترونی با یک سیاه‌چاله ایجاد می‌شوند. دانشمندان با استفاده از ابرکامپیوترها، دینامیک فروپاشی ستاره‌ها را شبیه‌سازی کرده‌اند. این رخداد را می‌توان انفجار ستاره‌های قدیمی و تشکیل سیاه‌چاله‌ها نیز در نظر گرفت. در مدل شبیه‌سازی شده، فروپاشی ستاره‌های در حال چرخش، باعث خروج سریع عناصر سنگین می‌شود. مقدار و توزیع این عناصر مشابه چیزی است که ما در منظومه‌ی‌شمسی مشاهده می‌کنیم. 

طلاهای موجود در دست شما معدنی فضایی دارد

اکثر عناصری که در طبیعت یافت می‌شوند، طی واکنش‌های هسته‌ای در ستاره‌ها شکل گرفته‌اند. عناصر سنگین از طلا و پلاتین گرفته تا اورانیوم و پلوتونیوم که در راکتورهای هسته‌ای استفاده می‌شوند تا عناصر شیمیایی سمی مانند نئودیمیوم که در وسایل الکترونیکی استفاده می‌شود نیز طی انفجارات بسیار قدیمی ایجاد شده‌اند. تا کنون دانشمندان فکر می‌کردند که این عناصر طی برخورد ستاره‌های نوترونی یا سیاه‌چاله‌ها ایجاد شده‌اند، زیرا برخورد دو ستاره‌ی نوترونی را در سال ۲۰۱۷ مشاهده کرده بودند.

طلاهای موجود در دست شما معدنی فضایی دارد

سیگل می‌گوید: «۸۰ درصد از عناصر سنگین روی زمین از فروپاشی ستاره‌ها ایجاد شده‌اند. این رویداد خیلی نادر است؛ به‌طوری که حتی از ادغام ستاره‌های نوترونی نیز نادرتر است، ولی مقدار عناصر سنگینی که طی آن آزاد می‌شود، بسیار بیشتر از برخورد ستاره‌های نوترونی است.»

گروه محققین امیدوار است که بتواند مدل تئوری خود را طی رصدهای آینده به تایید برساند. آن‌ها حدس می‌زنند که بتوانند با استفاده از ابزار مادون قرمز موجود در «تلسکوپ جیمز وب» این رویداد را رصد کنند.

شاید این دانشمندان بتوانند شواهدی درباره‌ی شروع شکل‌گیری کهکشان ما به‌دست بیاورند. امسال ۱۵۰امین سالگرد ایجاد «جدول تناوبی عناصر مندلیف» است. پس از آن دانشمندان توانسته‌اند عناصر بیشتری به این جدول اضافه کنند، ولی هنوز هم عناصر دیگری وجود دارند که به جدول اضافه نشده‌اند.

 

منبع:مجله ایلیاد

برچسب ها: انگشتر، طلا، منظومه شمسی تعداد بازديد: 426 تعداد نظرات: 1

نظرات

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز