Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 13:02

8
خرداد
از خنده های آتوسا تا رسوایی 2 (2)

از خنده های آتوسا تا رسوایی 2 (2)

"خنده‌‌های آتوسا" هم فیلم پربازیگری است و به همان نسبت این فیلم دارای تعداد بالای شخصیت زن است اما ویژگی شاید مثبت فیلم آن است که داستان را درون یک قطار روایت می‌‌کند

 "مرگ ماهی" فراوانی شخصیت‌های زن 

جمع کردن تعداد بالای کاراکتر در یک لوکیشن و سپس پیشبرد درام براساس ارتباطاتی که میان این کاراکترها شکل می‌‌گیرد و از آن‌سو خلق ماجرا به واسطه واکاوی گذشته کاراکترها که این واکاوی هم بیشتر از طریق دیالوگ شکل می‌‌گیرد سال‌هاست در سینما جریان دارد.

"مرگ ماهی" به کارگردانی روح ا.. حجازی از جمله آثاریست که می‌‌کوشد روایت خود را بر پایه همین گردهمایی آدمهایی مختلف پیش ببرد و البته هرازگاه نیز با ایجاد یک سری گره‌‌های دراماتیک داستان را پیش ببرد. "مرگ ماهی" داستان مرگ مادر خانواده‌‌ای را بعد از مرگ و به هنگام دورهم جمع شدن فرزندان این خانواده روایت می‌‌کند. همین مرگ است که فرزندان و نوه‌‌ها را گردهم جمع می‌‌کند و پس از گردهمایی است که به ناگاه تناقضات شخصیتی افراد مختلف رخ می‌‌نماید و یکی پس از دیگری کاراکترها زیر سوال می‌‌روند.

این فیلم به واسطه تعداد بالای کاراکترش سهمی ویژه هم برای کاراکترهای زن درنظر گرفته و از جمله بازیگرانی نظیر نیكی كریمی، طناز طباطبایی، سحر دولتشاهی و پانته‏آ بهرام نقشهای مختلف را در فیلم بازی کرده اند.

اغلب بازیگران زن فیلم کوشیده‌اند کاراکترهایی دقیق و ملموس ایفا کنند اما مشکل اصلی فیلم که کم بنیه بودن خط اصلی داستان آن است سبب‌ساز آن شده که تماشای اثر از نیمه به بعد برای مخاطبی که هدف سازندگان را برای رودست زدن پیاپی به مخاطب درک کرده خسته کننده باشد.

از آن طرف شباهت فیلم به برخی آثار سرشناس ایرانی و به خصوص "برف روی شیروانی داغ" محمدهادی کریمی و "سعادت آباد" مازیار میری موجب شده مخاطب حین تماشای فیلم این سوال را از خود بپرسد که آیا کارگردان هم به دنبال تقلید از آن آثار بوده یا این تقلید ناخواسته رخ داده است.

"خنده‌‌های آتوسا" وقتی درونیات عیان می‌‌شود 

"خنده‌‌های آتوسا" هم فیلم پربازیگری است و به همان نسبت این فیلم دارای تعداد بالای شخصیت زن است اما ویژگی شاید مثبت فیلم آن است که داستان را درون یک قطار روایت می‌‌کند و البته از کوپه‌‌ای به کوپه دیگر است که شخصیت‌های مختلف معرفی می‌‌شوند.

در فیلم با تعدادی کاراکتر زن و مرد روبرو هستیم که همگی مسافر قطاری هستند که به سمت استانبول در حال حرکت است و همین حرکت قطار است که همراه می‌‌شود با حرکت درونیات ذهنی کاراکترهایی که هر کدام کلی حرف ناگفته برای مخاطب دارند. علیرضا فرید کارگردان جوان "خنده‌‌های آتوسا" که پیش از این علاقه‌اش به فضاهای سینمایی آوانگارد را در "دو ساعت بعد مهرآباد" نشان داده بود در فیلم تازه‌اش هم سعی زیادی کرده در کنار مرور حال و احوال کاراکترهایش خرده داستان‌هایی که هر کدام از آنها می‌‌تواند عاملی باشد برای کشش مخاطب به فیلمش اضافه کند. ‌"خنده‌‌های آتوسا" کاراکترهای زن فراوانی دارد و اصلی‌ترین نقش آن هم توسط باران کوثری ایفا می‌‌شود و در کنار وی چهره‌‌های تازه‌‌ای نظیر بهار نوحیان، آزاده میرزایی، فریبا آهنگ و نازنین صبری هستند که دیگر کاراکترها را ایفا می‌‌کنند.

 

برای خواندن بخش اول - از خنده های آتوسا تا رسوایی 2 - اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: باران کوثری، سحر قریشی، مانی حقیقی، اژدها وارد می شود، خنده های آتوسا، رسوایی 2، ده نمکی تعداد بازديد: 610 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز