Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 13:24

8
مرداد
نگاهی به فیلم مجـبوریم

نگاهی به فیلم مجـبوریم

«مجبوریم» قصه‌ی آدم‌هایی است که علیرغم زندگی در موطن خود با غربت زیست می‌کنند و زبان و صدایی برای بیان آلام و رنج‌هایشان نیست و اگر باشد نیز مجالی برای یافتن گوش‌های شنوا نمی‌یابد و یا در نطفه منکوب می‌شود.

حمید عبدالحسینی - نویسنده و کارگردان

 

تحریریه زندگی آنلاین : «مجبوریم» قصه‌ی آدم‌هایی است که علیرغم زندگی در موطن خود با غربت زیست می‌کنند و زبان و صدایی برای بیان آلام و رنج‌هایشان نیست و اگر باشد نیز مجالی برای یافتن گوش‌های شنوا نمی‌یابد و یا در نطفه منکوب می‌شود. درمیشیان با سبک منحصر به فرد خود که پس از تجربیات پیشین به این فیلم امتداد یافته از ورای داستان گلبهار به دالان‌های پرپیچ‌وخم حقوق فردی و اجتماعی و موانع تحقق آن نقب می‌زند و از منظر کوشش‌های یک وکیل زن دغدغه‌مند به ضلع سوم این مثلث یعنی دکتر پندار می‌رسد و در نهایت سه زن با سه جایگاه اجتماعی متفاوت را در بستر درام به یکدیگر پیوند می‌دهد.

 بیشتربخوانید:

محبوبیت برتر از شهرت

 

 

 

تصویری واقع‌گرا از تهران امروز

«مجبوریم» علیرغم این‌که فیلمی داستانی است ولی سبک و سیاقی گزارشی و مستندوار را نیز داراست که به جهت تکاپوی شخصیت وکیل در کشف حقیقت، کارکردی متناسب و متوازن با جنبه‌های متعارف روایت سینمایی در آن شکل گرفته است و این امر به‌ویژه در ارائه تصویری واقع‌گرا از تهران امروز در اقصی نقاط شهر و بافت‌های متفاوت جغرافیایی نمود مؤثر و چشمگیری یافته است؛ تصاویری خاک گرفته از شهری با مردمان خاکستری که هر یک برای رهایی از مسائل و موانع خود دست‌وپا می‌زنند و گاهی مجبورند از نزدیکان و همراهان و یا حتی از شرافت و انسانیت خود نیز گذر کنند و هویت فردی و جمعی‌شان را قربانی گذران معیشت و زیست روزمره کنند.

 

 سوژه اجتماعی جدید و بازیگران حرفه‌ای

جسارت درمیشیان در انتخاب سوژه‌ای بکر در میان انواع و اقسام مسائل و معضلات اجتماع ما که شاید تا به امروز بارها دستمایه ساخت آثاری از این دست شده‌اند، ستودنی است و جذابیتی را ایجاد می‌کند تا از رهگذر آن بتوان به خلاهای حقوقی، قضایی و... در مسیر پیگیری و مرتفع ساختن آن نیز پرداخت و اثری آگاهی‌بخش را در کنار بخش سرگرمی‌ساز لحاظ کرد.

تدوین هایده صفی‌یاری – همچون چند همکاری قبلی- در «مجبوریم» نیز مددیار و تأثیرگذار است و هر دو مولفه‌ی گزارشی و داستانی فیلم را با تناظری مناسب پیش می‌برد.

درمیشیان در انتخاب بازیگران نیز باز هم خرق عادت می‌کند و از بهمن فرمان‌آرا با پیشینه‌ای صرف‌نظر از یک فیلمساز مؤلف و پیشکسوت در جایگاه یک هنرمند متفکر و جریان ساز در نقشی با قرابت فراوان بهره می‌گیرد و بازیگران زن به‌ویژه سه کاراکتر محوری گلبهار (پردیس احمدیه)، سارا (وکیل/ نگار جواهریان) و دکتر پندار (فاطمه معتمدآریا) را نیز کم‌وبیش با همین رویکرد انتخاب می‌کند تا دایره‌ی تأثیرگذاری فیلمش را فراتر برد. حضور ژاله علو هر چند کوتاه است ولی جالب توجه و دلنشین می‌نماید و بابک کریمی با شمایلی متفاوت در خاطر ماندنی است.

 بیشتربخوانید:

بانوی اختر ایران ایران

 

 

 ریتم خوب فیلم

«مجبوریم» زود راه می‌افتد و در چند دقیقه‌ی آغازین موقعیت‌ها، آدم‌ها و خط سیر قصه‌اش را تعریف می‌کند و همین امر باعث می‌شود تا ریتم خوبی بیاید ولی این موضوع باعث ایجاد کم‌داشت‌هایی در شخصیت‌پردازی  به‌ویژه علل و انگیزه‌های وارد شدن وکیل به ماجرای گلبهار شده و یا اشاره به برخی نابسامانی‌های اجتماعی بدون منطق مشخص تا حدی نگاهی ژورنالیستی را در پاره‌ای قسمت‌ها وارد اثر کرده است؛ اما با این همه رضا درمیشیان چراغ سینمای مستقل، مبتکر و مولد را باز هم روشن نگاه می‌دارد؛ چراغی که در آسمان کم‌فروغ فیلم‌هایی این‌چنینی در سینمای ایران کور سویی از امید را جست‌وجو می‌کند.

بیشتربخوانید:

نمایش تصویر شهره لرستانی ممنوع نیست؛ مختارنامه امسال هم پخش می‌شود

 

برچسب ها: سینمای ایران، فیلم سینمایی، فیلم ایرانی تعداد بازديد: 102 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز