Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 16:42

9
مرداد
پیام «نـون،خ»؛ همدلی و تقویت حس وطن پرستی

پیام  «نـون،خ»؛ همدلی و تقویت حس وطن پرستی

در نشست تقدیر از عوامل سریال «نون خ‌ ۳»، سعید آقاخانی، کارگردان سریال «نون خ» گفت: طرح اولیه این سریال، قصه‌ای در دل تهران بود، اما من پیشنهاد دادم حتماً قصه را درون یک قومیت و خارج تهران ببریم.

تحریریه زندگی آنلاین : در نشست تقدیر از عوامل سریال «نون خ‌ ۳»، سعید آقاخانی، کارگردان سریال «نون خ» گفت: طرح اولیه این سریال، قصه‌ای در دل تهران بود، اما من پیشنهاد دادم حتماً قصه را درون یک قومیت و خارج تهران ببریم. براساس ظرفیت‌ها و شناختم نسبت به قومیت کُرد فیلمنامه را طراحی کردیم. هرچند روز اول که می‌خواستیم پروژه را آغاز کنیم، می‌دانستیم هزینه این تصمیم بالاست و عملاً برای ما آورده مالی نخواهد داشت، اما آقای (مهدی) فرجی (تهیه‌کننده) موافقت کرد و شروع به ساخت کردیم.

 

کار کردن با حرفه‌ای‌ها گاهی ناامیدکننده است

وی افزود: تصمیم ما استفاده از نیروی انسانی شهرستان و بازیگران بومی بود. نیروهای انسانی داخل شهرستان‌ها بسیار خوب و قوی هستند و فقط به سرمایه‌گذار متخصص و کاربلد احتیاج دارند تا به‌درستی هدایت شوند.

واقعیت این است که در سینما و تلویزیون کار کردن با افراد حرفه‌ای گاهی ناامیدکننده است. چرا که همواره بحث پول و حاشیه مطرح است، اما تازه‌کارها از این حیث بسیار با پشتکار و خالص هستند.

آقاخانی با اشاره به لزوم اصلاح در بازنمایی از برخی قومیت‌ها، اشاره داشت: من در دوران دانشجویی جرأت نمی‌کردم بگویم کُرد هستم، زیرا تصورات درباره مردم کردستان بسیار بد بود. اما حقیقت ماجرا این است که مردمی بسیار خون گرم، مهمان‌نواز و هنرمند هستند.

با پرداختن به قومیت‌های مختلف می‌توان کارهای جذابی ساخت. اما باید این نکته را در نظر گرفت که ساخت سریال برای قومیت‌ها بسیار پرهزینه است و به شناخت و انگیزه بالایی احتیاج دارد. حیف است در ساخت سریال و آثار سینمایی فقط به فکر ساخت فیلم‌های پرزرق و برق در تهران باشیم.

این کارگردان با اشاره به آنکه نون خ ساخته شد تا فرهنگ قوم کُرد را به نمایش بگذارد، بیان داشت: نمایش این سریال در قاب تلویزیون باعث ایجاد همدلی و ایجاد حس وطن‌پرستی در مردم شد.

 

احتمال ساخت سری چهارم «نون ۳» قوی است

مهدی فرجی، تهیه کننده سریال نون خ ۳ در این نشست با بیان آنکه پس از انقلاب، سینما با آثار تولیدی حوزه هنری جانی دوباره گرفت، اظهار داشت: امیدوارم زمینه همکاری با حوزه هنری در ساخت آثار هنری مشترک بیش‌ازپیش فراهم شود.

فرجی در ادامه درخصوص سریال نون خ اظهار داشت: در گذشته باورها و شناخت‌ها درباره قوم کُرد متفاوت و تحریف شده بود، اما با ساخت این اثر بازتاب‌های بسیار مثبتی هم از هموطنان کُرد، هم دیگر قومیت‌ها نسبت به سریال و فرهنگ مردمان کُرد به دست آوردیم.

وی درخصوص بازخوردهای این سریال خاطرنشان کرد: در مدت اخیر از شهرستان‌های مختلف با ما تماس گرفته می‌شد تا سریال‌های بعدی را در آن اقوام بسازیم و این نشان‌دهنده آن است اگر به یک قومیت درست پرداخته شود، استقبال مردم قابل‌توجه خواهد بود.

فرجی افزود: از همان ابتدا که ایده ساخت سریال بیان شد، آقای آقاخانی مصمّم بود که برای ساخت این سریال حتماً باید به سراغ قوم کُرد رفت و در نهایت با پیگیری‌های او، این ایده محقق شد.

تهیه کننده سریال نون خ در ادامه درخصوص فیلمنامه این سریال گفت: آقای وفایی نویسنده بسیار خوب و درجه یکی‌ست که با خلق بیش از ۲۰ شخصیت، توانست ارتباط خوبی را میان آنها ایجاد کند. این کار هرچند بسیار سخت و انرژی‌بر بود، اما درنهایت مورد استقبال مردم و تماشاگران نیز قرار گرفت.

این تهیه کننده در پایان با اشاره به ساخت سری چهارم این سریال بیان داشت: در این سریال دغدغه‌های مهمی همچون بورس، آموزش آنلاین، گرانی، تورم و… بیان شد و به مشکلات مردم پرداخته شد.

در جلسه‌ای که به‌تازگی در معاونت سیما نیز برگزار شده بود، پیشنهاد تداوم ساخت نون خ مطرح شد و احتمال ساخت سری چهارم آن قوی است و امیدوارم با همراهی آقای آقاخانی این اتفاق رقم بخورد.

همچنین امیر وفایی، نویسنده نون خ درخصوص سختی‌های نگارش این سریال بیان داشت: در این سریال اصولاً سکانس کم بازیگر نداشتیم و گرمی سریال هم به همین بود که در هر سکانس شخصیت‌های زیادی حاضر بودند و دیالوگ‌های مختلفی بین شخصیت‌ها ردوبدل می‌شد که همین موجب می‌شد مردم با این شخصیت‌ها ارتباط برقرار کنند و آن‌ها را از جنس خود بدانند.

 

 

برچسب ها: سعید آقاخانی، سریال نون خ تعداد بازديد: 258 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز