تحریریه زندگی آنلاین : افسانه بایگان که در ماههای اخیر در سریالهای تلویزیونی و شبکه نمایش خانگی ایفای نقش داشته، بر این باور است که مخاطب آن چیزی را انتخاب میکند که به زندگی واقعیاش نزدیکتر باشد. او در توضیح این اظهارنظر چنین بیان میکند: آنچه که در تلویزیون نمایش میدهیم از زندگی واقعی مردم به دور است، اما در مدیوم نمایش خانگی کمی این خط قرمزها وجود ندارد و فضا بازتر است.
افسانه بایگان پیشتر در سریالهای تلویزیونی چون «سربداران»، «تنهاترین سردار»، «نرگس»، «روز حسرت»، «وضعیت سفید» و «پریا» بازی داشته است. امتداد ایفای نقش او در تلویزیون، این روزها با سریال کمدی «باخانمان» شکل گرفته است که پس از مجموعه «دل» در شبکه نمایش خانگی، جدیدترین سریال این بازیگر محسوب میشود. بایگان در این مصاحبه درباره حضورش در یک سریال کمدی، دشواریهای کار هنرمندان در روزهای کرونایی، حضور در شبکه نمایش خانگی و علت گرایش مخاطبان نسبت به این مدیوم و آینده تلویزیون پاسخ داد.
تحت هر شرایطی زندگی تعطیلی ندارد
این هنرمند سینما و تلویزیون درباره دشواریهای کار در شرایط کرونا معتقد است: تحت هر شرایطی زندگی تعطیلی ندارد. یکی از اتفاقاتی که در طول این یک سال رخ داد این است که انسانها از معنویت و همجواری با یکدیگر و تبادل حس و حال معنوی خیلی دور افتادند. وقتی در رفتار آدمها دقیق میشویم، متوجه میشویم که این مساله آثار مخربی داشته است؛ اما میشود با رعایت کردن فاصلهها و رعایت درست پروتکلها زندگی را مراقبت کرد که از جریان نیفتد تا این ارتباطات سر جای خودش بماند. وقتی روحیهی انسان در حالت تنهایی و ترس ضعیف بماند، همین اتفاق سیستم ایمنی بدن را پایین میآورد و فرد را به خیل بیماریها از جمله کرونا مبتلا میکند.
هنر در شرایط کرونا مستثنی نیست
بایگان در ادامه درباره حضور هنرمندان در پروژهها در شرایط کرونا و خطر ابتلاء به ویروس که بعضاً با انتقادهایی هم همراه بوده است، توضیح داد: همانطور که کادر درمان به وظیفه خودش عمل میکند و با جانش بازی میکند، کار ما نیز از این شرایط مستثنی نیست. کادر درمان مگر میتواند بگوید که الآن منِ پرستار، من پزشک و ... خدمتی نمیکنم؛ چون جان، عزیز است و خانواده عزیز است. کادر درمان بامحبت و عشق هر چه تمامتر خدمت خود را میکند و در این یک ساله بسیار شاهد ایثارگری عزیزانمان بودیم.
هنر در شرایط کرونا مستثنی نیست
بایگان در ادامه درباره حضور هنرمندان در پروژهها در شرایط کرونا و خطر ابتلاء به ویروس که بعضاً با انتقادهایی هم همراه بوده است، توضیح داد: همانطور که کادر درمان به وظیفه خودش عمل میکند و با جانش بازی میکند، کار ما نیز از این شرایط مستثنی نیست. کادر درمان مگر میتواند بگوید که الآن منِ پرستار، من پزشک و ... خدمتی نمیکنم؛ چون جان، عزیز است و خانواده عزیز است. کادر درمان بامحبت و عشق هر چه تمامتر خدمت خود را میکند و در این یک ساله بسیار شاهد ایثارگری عزیزانمان بودیم.
افتادن کمدی در ورطه چاق و لاغری و شوخیهای سطحی
این هنرمند درباره ایفای نقش در «باخانمان» و اینکه آیا از دید او این سریال یک کار کمدی است؟ اظهار کرد: سریال «باخانمان» کار متفاوتی بود. یک کار کمدی است که با جدیت و دقت به آن نگاه شده است؛ یعنی بههیچعنوان هیچکدام از عوامل این سریال سرسری و سطحی به تولید این سریال نگاه نداشتند. فیلمنامه توسط آقای برادران به خوبی شخصیت پردازی شده است و ما از حضور حرفهای آقای برزو نیک نژاد بهره بردیم که هم سابقه درخشانی در زمینه سریال سازی دارند و هم از حوزه فیلمسازی شناخت کافی دارند. نگاه دقیق و عمیقی به این سریال داشتند و این نقطه قوت کار محسوب میشود و آنچه را شاهد هستیم، وامدار حضور ایشان است.
افسانه بایگان تأکید کرد: میشود کار کمدی هم ساخت و با خروجی به همگان ثابت کرد که میتوان با نگاه دقیقتر و جدیتری به کمدی نگاه کرد و این مهم است. در سالهای گذشته در زمینه کمدی خیلی به ورطهی بزنوبکوب افتاده بودیم؛ چاق و لاغری و شوخیهای سطحی و ...؛ درحالیکه با این نگاه سلیقه مخاطب پایین آورده میشود و در نهایت تلویزیون بیننده خود را از دست میدهد. ولی با کارهای جدیتر و با گروههای حرفهایتر همانند آنچه که در سریال «باخانمان» شاهد بودیم، توانستیم به یک استاندارد خوبی دست پیدا کنیم و در حقیقت نظر خوب مردم را داشته باشیم.
«باخانمان» با کارهای تلویزیون متفاوت بود
این بازیگر دربارهی پذیرفتن حضور در یک سریال کمدی که با ریسکهایی برایش همراه بوده است، توضیح داد: در وهله اول فیلمنامه کار برای من جذاب بود و زمانی هم که با تیم سازنده گفتوگویی داشتیم، متوجه شدم که این کار میتواند، نسبتاً متفاوتتر از کارهایی که تلویزیون داشته است، باشد. یکی از ویژگیهای تاثیرگذار یک پروژه، ارتباط خوب و سازنده پشت صحنه است که با همدیگر کار میکنند و این از یک مدیریت خوب بر میآید. به نظرم کارگردان و تهیه کننده در این موضوع تأثیر دارند و همیشه به من ثابت شده هر زمان فضای پشت صحنه، فضای درست و خوبی بوده است، خروجی کار برای مخاطب بسیار خوب و جذاب بوده و در سریال «باخانمان» این اتفاق افتاد.
آنچه که در تلویزیون نمایش میدهیم از زندگی واقعی مردم به دور است
بایگان که طی ماههای گذشته در سریال نمایش خانگی «دل» ایفای نقش داشته است، درباره علت گرایش بیشتر مخاطبان به مدیوم شبکه نمایش خانگی، اظهار کرد: تا زمانی که ما یک بام و چند هوا و ملوکالطوایفی در عرصههای مختلف هنر نمایش فعالیت داریم، طبیعی است که این اتفاق میافتد. وقتی معیارها در تولیدات سینمایی به یک شکل، نمایش خانگی به یک شکل و در تلویزیون به یک شکل دیگر است، طبیعتاً مخاطب چیزی را انتخاب میکند که به زندگی واقعیاش نزدیکتر است.
ما در تلویزیون متاسفانه نمیتوانیم در یک خیابان واقعی و با آدمهای واقعی دوربین را قرار بدهیم و پلانهای کار را بگیریم. به دلیل اینکه آنچه که در تلویزیون نمایش میدهیم از زندگی واقعی مردم به دور است اما در مدیوم نمایش خانگی کمی این خط قرمزها وجود ندارد و فضا بازتر است. قصهها جذابیت بیشتری دارند و شخصیتها حقیقیتر هستند. او در پاسخ به اینکه آینده دو مدیوم تلویزیون و نمایش خانگی را چطور پیشبینی میکند؟ اظهار کرد: آنچه که ما در سالهای اخیر داشتهایم، خود گویاست. نگاهی اجمالی به آمار بینندگان این را نشان میدهد.