Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 02:01

27
شهریور
ماه‌چهره خلیلی از «مختار» تا «مرضیه»

ماه‌چهره خلیلی از «مختار» تا «مرضیه»

روز ۱۷ مرداد ماه عرصه نمایش بازیگر جوان دیگری را برای همیشه از دست داد؛ زنده‌یاد ماه‌چهره خلیلی را اغلب به خاطر حضورش در سریال‌های تاریخی از «مختارنامه» و نقش جاریه گرفته

تحریریه زندگی آنلاین : روز ۱۷ مرداد ماه عرصه نمایش بازیگر جوان دیگری را برای همیشه از دست داد؛ زنده‌یاد ماه‌چهره خلیلی را اغلب به خاطر حضورش در سریال‌های تاریخی از «مختارنامه» و نقش جاریه گرفته تا ایفای نقش مادر بیژن ایرانی در سریال «در چشم باد» به یاد می‌آوریم. بازی در سریال «مرضیه» آخرین حضور این هنرمند در قاب تلویزیون بود.

 

ماه‌چهره خلیلی بازیگر سینما و تلویزیون متولد سال 1355 هجری خورشیدی در تهران بود. وی مدرک فوق لیسانس معماری از دانشگاه آکسفورد انگلستان را دریافت کرده بود. ماه‌چهره خلیلی نوه دختری پروین سلیمانی از بازیگران قدیمی سینما و تلویزیون بود. وی از سال 1382 فعالیت خود را در سینما و تلویزیون آغاز کرد.

حضور در «مختارنامه» به کارگردانی داوود میرباقری اولین تجربه بازی زنده‌یاد ماه‌چهره خلیلی در یک مجموعه تلویزیونی محسوب می‌شود. او در این سریال نقش جاریه، خواهر ناتنی مختار ثقفی و همسر عمربن سعد را برعهده داشت. ایفای نقش در سریال تاریخی «در چشم باد» دومین تجربه تلویزیونی زنده یاد خلیلی محسوب می‌شود.

 

بیشتربخوانید:

بیوگرافی ماه چهره خلیلی + تصاویر خانوادگی

او در این سریال نقش مادر شخصیت اول سریال یعنی بیژن ایرانی با بازی پارسا پیروزفر را برعهده داشت. ماه‌چهره خلیلی در این سریال ایفای نقش «گلسنا» را از جوانی تا پیری برعهده داشت. وندی سیمسون (کارمند سفارت انگلیس در ایران)، نقشی بود که زنده یاد ماه‌چهره خلیلی در سریال «کلاه پهلوی» به کارگردانی ضیاءالدین دری برعهده داشت. این مجموعه تلویزیونی از سال ۸۳ تا ۸۹ ساخته و از شبکه یک سیما پخش شد. «گذر از رنج‌ها» دیگر سریال تاریخی است که ماه‌چهره خلیلی در آن حضور داشته است. این درام تلویزیونی به کارگردانی فریدون حسن پور است که در سال ۹۳ خورشیدی در ۳۶ قسمت از شبکه یک سیما پخش شد. پس از حضور در سریال «دختر گمشده» به کارگردانی احمد کاوری، سریال «مرضیه» به کاگردانی فلورا سام، آخرین حضور او در یک سریال تلویزیونی محسوب می‌شود. نقشی که این بار او را با پوششی متفاوت به بینندگان تلویزیون معرفی می‌کرد. زنده‌یاد ماه‌چهره خلیلی 17 مرداد به دلیل ابتلا به سرطان در کشور انگلیس جان خود را از دست داد.

 

 نعیمه نظام‌دوست: خیلی برنامه‌ها با ماه‌چهره داشتیم، اما نشد

نعیمه نظام‌دوست، بازیگر سینما و تلویزیون پس از فوت ماه‌چهره خلیلی گفت: چه بگویم؟! ماه‌چهره عشق بود، زندگی بود، قوی بود، مهربان بود. نظام‌دوست با بیان اینکه چند ماهی می‌شد که متوجه بیماری ماه‌چهره خلیلی شده بود، عنوان کرد: من ماه آذر سال گذشته بود که متوجه بیماری‌اش شدم ... آمده بود ایران. گفت من بروم کارهایم را بکنم و برگردم. قرار بود بیاید ایران. خیلی کارها داشتیم که بکنیم، اما نشد. این هنرمند در ادامه از دوستی ۱۳ ساله‌اش با ماه‌چهره خلیلی گفت و با بغض عنوان کرد: ۱۳ سال است که ماه‌چهره را می‌شناختم. سر تصویربرداری سریال «نردبام آسمان» در سال ۸۶ بود که دوستی‌مان شکل گرفت. نظام‌دوست با اشاره به اینکه ماه‌چهره خلیلی ساکن خارج از کشور بوده، ولی در ایران هم خانه داشته و زیاد به ایران می‌آمد، گفت: با اینکه ساکن خارج از کشور بود، اما زیاد با هم رفت و آمد داشتیم. خیلی عِرق ایران را داشت. ماه‌چهره خیلی ایرانی بود، خیلی.

 

بیشتربخوانید:

خاطره جالب ماه چهره خلیلی از روزه گرفتن

 

 

 فلورا سام: تبسم همیشگی ماه‌چهره خلیلی از یادها نمی‌رود

فلورا سام بازیگر و کارگردان تلویزیونی درباره «ماه‌چهره خلیلی» گفت: این سوگ با سنگینی خودش بالاخره می‌گذرد، اما خاطره‌ها و خنده‌های زیبا و تبسم همیشگی او از یادها هرگز نمی‌رود. وی تصریح کرد: آخرین همکاری‌ای که با او داشتم سریالی به نام مرضیه بود که محرم سال گذشته تولید و پخش شد و بعد از آن ایشان دیگر کار نکردند. وی ادامه داد: در همان زمان ضبط سریال مرضیه بود که مشغول فیلم‌برداری در ورامین بودیم و ناگهان دچار دل‌درد شدیدی شدند، به صورتی که مجبور شدیم ایشان را به بیمارستان ببریم. بیمارستان ورامین تجهیزات لازم را نداشت و ایشان را به بیمارستان تهران منتقل کردند و حدود ۱۵ روز در آنجا بستری بودند. وقتی از بیمارستان مرخص شدند، بلافاصله سرکار برگشتند و هرچه پیگیر شدم که آیا مشکل جدی است یا نه؟ گفتند نه مشکل خاصی نیست و توده‌ای در پانکراسشان بوده که جواب پاتولوژی خوش‌خیم بوده است. سام افزود: ولی بعد از فوت ماه‌چهره متوجه شدم که همان موقع به ایشان گفته بودند که بیمارشان سرطان لوزالمعده است، اما اصلاً بروز نداد.

 

 نگین معتضدی: کاش به عروسی ماه‌چهره خلیلی می‌رفتم!

همچنین نگین معتضدی بازیگر سینما و تلویزیون درباره آشنایی و دوستی‌اش با ماه‌چهره خلیلی چنین یادآور می‌شود: من قبل از سریال «گذر از رنج‌ها» با ماه‌چهره خلیلی آشنایی نداشتم و این سریال آغاز دوستی چند ساله ما بود. معتصدی به اشاره به خاطره‌ای از ماه‌چهره خلیلی در سریال مشترکشان حرف‌هایش را این طور ادامه می‌دهد: خاطره‌ای که از تجربه همکاری با او در ذهنم مانده، مربوط به روز اول تصویربرداری سریال «گذر از رنج‌ها» است. ماه‌چهره کمرش آسیب شدیدی دیده بود و باید زیر لباس خود، کمربند مخصوص می‌پوشید. در اولین پلان هم باید سوار اسب می‌شدیم و مسیر طولانی را سوار بر اسب می‌آمدیم. برایم جالب بود که ماه‌چهره با تمام دردی که داشت و قرص‌های مسکنی که می‌خورد پلان را به بهترین شکل ممکن انجام داد و اصلاً نگفت که من سوار اسب نمی‌شوم. در زمان تصویربرداری این سریال من و ماه‌چهره در یک ویلا با هم بودیم.

شب خیلی درد داشت و شب نا آرامی را گذراند، اما آن پلان را بازی کرد. معتضدی مهم‌ترین ویژگی‌های شخصیتی ماه‌چهره خلیلی را شور زندگی و هیجان بسیار زیاد این بازیگر عنوان و اضافه می‌کند: بسیار مهربان بود و رفتارش با تمام عوامل حتی با اهالی روستایی که در آنجا کار می‌کردیم دوستانه و مهربان بود. من خیلی چیزها از او یاد گرفتم.

یک ماه در یک ویلا با هم بودیم و خیلی دوست شده بودیم و صحبت‌هایی که با دیگران نداشتیم با هم داشتیم. این بازیگر درباره بیماری ماه‌چهره خلیلی توضیح می‌دهد: فکر می‌کنم دو سالی بود که درگیر بیماری سرطان شده بود.

 آخرین بار در یک مراسم دیدمش که از دست من ناراحت بود، زیرا قرار دیدارمان را به تعویق می‌انداختم. ماه‌چهره با من قهر کرده بود و آنجا دوباره آشتی کردیم. معتضدی با ابراز تأسف از قرارهایی که آن زمان‌ها به خاطر مشغله کاری به سرانجام نمی‌رسید، بیان می‌کند: متاسفانه آنقدر زندگی ما شلوغ است و درگیر کار هستیم که فرصت نمی‌شود با دوستانمان دیدار داشته باشیم. قرار بود وقتی از سفر برگشت همدیگر را ببینیم که اجل مهلت نداد. ماه‌چهره من را برای عروسی‌اش هم دعوت کرده بود که باز سر فیلمبرداری بودم و نشد بروم. در مدت دوستی ۸ ـ ۹ ساله‌مان چند باری ماه‌چهره با من قهر کرد که همه آن دلخوری‌ها به خاطر این بود که قرار می‌گذاشتیم همدیگر را ببینم و من به خاطره مشغله کاری بدقولی می‌کردم. او صحبت‌هایش را اینگونه پایان می‌دهد: الان با خودم می‌گویم کاش آن روز، فیلمبرداری را کنسل کرده بودم و به عروسی ماه‌چهره می‌رفتم، اما متاسفانه فقط افسوس‌ها است که برای ما می‌ماند.

برچسب ها: بازیگر سینما و تلویزیون، ماه چهره خلیلی، نعیمه نظام دوست، سریال در چشم باد، بیوگرافی ماه چهره خلیلی، سریال مختارنامه تعداد بازديد: 357 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز