به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سریالهای مناسبتی همیشه برگ برنده مدیران شبکههای مختلف برای نشان دادن پرمخاطب بودن شبکهشان هستند. در سالهای اوج سریال مناسبتیسازی معمولا یکی از سریالها بیشتر از بقیه گل میکرد و گاهی بعد از پایان ماه مبارک مصاحبهای منتشر میشد از یک مسوول در نیروی انتظامی که از خلوت شدن خیابانها در ساعت پخش آن سریال میگفتند. سریالی که اکثرا هم طنز بودند.
حالا اما چند سالی است که سریال طنز در سبد سریالهای ماه رمضان جای چندانی ندارد. یا طنز ساختن سخت شده یا خنداندن مردم؛ هرچه هست آخرین سریال طنزی که در ماه رمضان پخش شده مربوط به سه سال پیش است. امسال هم سه شبکه سریال مناسبتی دارند و هر سه هم ملودرام؛ اجتماعی و تاریخی. اولی از خیانت در امانت میگوید، دومی دوز ماجراهای عشقیاش بالاتر است و در کنارش از کارآفرینی هم حرف میزند و سومی در بستر روایت بخشی از تاریخ، عشق را روایت میکند. هر کدام هم در این زمانه کم شدن مخاطب تلویزیون طرفداران خاص خودشان را دارند.
اما کدام سریال پربینندهتر است؟ معمولا منبع آماری دقیقی برای بررسی این موضوع وجود ندارد. احتمالا با پایان ماه رمضان روابط عمومی تلویزیون آماری منتشر میکند و طبق آمارش معمولا بیش از ۵۰درصد مردم سریالهای ماه رمضان را دیدهاند و براساس همان آمار یکی از سریالها لقب پربینندهترین را به خود اختصاص میدهد. آماری که فقط خود تلویزیون میداند جامعه آماریاش چه کسانی و چه تعدادی هستند.
اما شاید بشود یک جامعه آماری کوچک و در دسترستر برای بررسی اینکه کدام سریال پربینندهتر است پیدا کرد. جامعه آماری یک اپلیکیشن پخش برنامههای تلویزیون که سایت آن هم در دسترس است. نکته قابل توجه در مورد این اپلیکیشن و موارد مشابه این است که حداقل باید ۳۰درصد از سریال مربوطه توسط کاربر دیده شده باشد تا عدد تعداد مخاطب آن آیتم یکی بالا برود. یعنی اگر فقط وارد اپلیکیشن یا سایت بشوید و روی یک قسمت از یک سریال کلیک کنید و از کنار آن بگذرید در آمار مخاطبان آن قسمت قرار نمیگیرید. پس با این پیشفرض به تعداد مخاطبان هر قسمت از سریالهای ماه رمضان امسال نگاهی میاندازیم.
شبکه یک؛ از یادها رفته
ملودرام تاریخی بهرام بهرامیان با تلاشی که برای تغییرات در طراحی لباس زنها در دهه بیست و سی و از سوی دیگر بازسازی و بهینهسازی بخشهای زیادی از شهرک سینمایی غزالی انجام داده اما داستانی آشنا دارد. دختر جوانی از طبقه پایین که با تلاش خود به جایگاه اجتماعی خوبی رسیده و عشق آتشین دو مرد را در مقابل خود احساس میکند. مردانی که اتفاقا هر دو در یک تجارت دست دارند؛ تجارت تریاک. پس قصه هم عاشقانه است برای جلب مخاطب بیشتر و عامتر و هم سعی کرده در لایههای زیرین اجتماع و تصمیمگیریهای دربار و قشر متنفذ جامعه هم نفوذ کند و مخاطب خاصتر را هم از این راه جلب کند. هم رضا یزدانی دارد که خواننده محبوبی است و طرفداران خاص خودش را دارد و هم بیتا فرهی که قشر سینمادوست بازی او در «هامون» را از یاد نمیبرند. میترا حجار، هلیا امامی، رسول نجفیان، حسین یاری، مهدی سلوکی و .... دیگر بازیگران این سریال هستند.
اولین قسمت «از یادها رفته» ۳۴ هزار بار دیده شده. یعنی ۳۴ هزارنفر که احتمالا به هر دلیلی قسمت اول سریال را ندیدند، برای دیدن آن به این اپلیکیشن مراجعه کردهاند. معمولا رقم بازدید اولین قسمت در تمام سریالها بالاتر است، شاید به این دلیل که بخشی از مخاطبان که از قسمتهای بعدترسریال را دیدهاند برای دیدن شروع آن کنجکاو میشوند. دلیل دیگر هم شاید این باشد که عدهای از مخاطبان که به هر دلیلی به تلویزیون دسترسی ندارند، با دیدن اولین قسمت برای دیدن بقیه آن هم تصمیم میگیرند.
«از یادها رفته» در قسمت دوم ۲۹هزار، قسمت سوم ۲۳هزار، قسمت چهارم ۲۴هزار، قسمت پنجم ۱۴هزار، قسمت ششم ۳۳هزار و قسمت هفتم ۱۸هزار بار دیده شده است. به طور میانگین مخاطبی حدود ۲۵هزار نفر در هر قسمت داشته است.
شبکه دو؛ دلدار
برادران محمودی برای دومین سریال مناسبتی خود به سراغ یک سوژه اجتماعی دیگر رفتهاند. عشق و انتقام. سریال چند زوج عاشق دارد و دو نفر که قرار است انتقام بگیرند. در این میان هم جوان ایرانی مشغول طراحی اپلیکیشن است برای اینکه در دفتر پدرش کار نکند و روی پای خودش بایستد و آن یکی هم سعی دارد ماهی سرایش را نگه دارد تا کارگرانش از نان خوردن نیفتند. محمدرضا غفاری، علی اوسیوند، مهران نائل، الناز حبیبی، مریم بوبانی، نیما رئیسی و .... بازیگران این سریال پربازیگر هستند.
«دلدار» هم در قسمت اول ۴۶هزار مخاطب داشته؛ قسمت دوم ۳۸هزار، قسمت سوم ۳۶هزار، قسمت چهارم ۳۱هزار، قسمت پنجم ۱۸هزار، قسمت ششم ۳۳هزار و قسمت هفتم ۲۷هزار کاربر اپلیکیشن را به خود جلب کرده است. به طور میانگین ۳۲هزار بازدید برای هر قسمت.
شبکه سه؛ برادرجان
سریال شبکه سه باز هم نوشتهای از سعید نعمتالله است. دیالوگهایی سخت و سنگین و شعرگونه. بزرگ و کوچک، تحصیلکرده و بیسواد، فقیر یا دارا، همه یک گویش دارند و یک شکل حرف میزنند. گویشی شبیه به شعر که عدهای آن را تلاشی برای شبیه شدن به مسعود کیمیایی در دوران اوجش میدانند. سعید نعمتالله اما سال ۹۶ هم با «زیر پای مادر» و با همین نوع دیالوگنویسی توانست مخاطبان خاص خودش را جذب کند. او در «برادرجان» فقط نویسنده فیلمنامه است و محمدرضا آهنج کار را ساخته. سریالی با تم پررنگ خیانت در امانت، ظلم و ظالم، حقخوری و حقخواهی. با بازی بینظیر استاد علی نصیریان که هنوز هم بهترین است و بازیگران دیگری مثل حسام منظور که سال گذشته با «بانوی عمارت» هواداران زیادی پیدا کرد و بازیگران مطرح دیگری مثل آفرین عبیسی، حسن پورشیرازی، کامران تفتی، سعید چنگیزیان، سجاد افشاریان، نسیم ادبی و ....
«برادرجان» اولین سریالی است که بلافاصله پس از افطار و در بهترین ساعت باکس شبانه ماه رمضان پخش میشود. قسمت اول این سریال ۱۴هزاربار دیده شده؛ قسمت دوم ۴۳هزار، قسمت سوم ۴۸هزار، قسمت چهارم ۴۸هزار، قسمت پنجم ۴۱هزار، قسمت ششم ۶۱هزار و قسمت هفتم ۴۳هزاربار دیده شده. یعنی به طور میانگین این سریال ۴۲هزار مخاطب پیگیر از طریق این سایت و اپلیکیشن دارد. رقمی بالاتر از دو سریال دیگر.
این اعداد و ارقام البته نمیتواند آمار دقیقی درباره مخاطبان سریالهای تلویزیونی به ما بدهد و تنها برای مقایسه میان مخاطبان سریالها و فقط در همان جامعه آماری استفاده شده است.