Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 21:17

17
دی
زیتون و پنیر، بهترین چاشنی برای کنار غذا

زیتون و پنیر، بهترین چاشنی برای کنار غذا

مزه پنیر و زیتون نوعی مزه مشهور و بسیار خوشمزه ترکی است که همراه با نان ترد، انواع چیپس و سبزیجاتی مانند هویج و کرفس سرو می‌شود.

امروزه مزه‌ها یکی از مهمترین چاشنی‌ها در دنیای آشپزی هستند که با ورود غذا‌های مدرن به میز غذا و سفره‌ها، در کنار انواع مواد غذایی جای خود را پیدا کرده‌اند. مزه‌ها که معمولا از ترکیب سبزیجاتی مانند سیر با مواد لبنی مثل ماست، پنیر و یا سس مایونز تهیه می‌شوند، دارای انواع ادویه نیز هستند که طعم و مزه آن‌ها را دلپذیرتر می‌کند. از مزه‌ها معمولا روی میز‌های تولد یا میز‌های پیش غذا استفاده می‌شود که در کنار خوراکی‌هایی مانند انواع چیپس، پفک، اسنک و انواع سبزیجات خرد شده مانند هویج، کرفس و مارچوبه و انواع نان‌های ترد سرو می‌شود. مزه زیتون و پنیر یکی از همین نوع مزه‌های ترکی بسیار خوشمزه و مشهور است که در ادامه این مطلب می‌خواهیم به آموزش آن بپردازیم، پس با ما همراه باشید.

مواد لازم

پنیر خامه‌ای: ۲۰۰ گرم

زیتون بدون هسته: ۱ پیمانه

روغن زیتون: ۵ قاشق غذاخوری

سیر: ۵ حبه

پیازچه خرد شده: ۲ قاشق غذاخوری

پنیر پارمسان: ۲ قاشق غذاخوری

ماست: ۱ قاشق غذاخوری

نمک، فلفل سیاه و پاپریکا: به میزان لازم

نان پیتا یا نان تافتون: ۲ عدد

 

طرز تهیه

برای شروع کار ابتدا پنیر خامه‌ای را داخل یک ظرف مناسب بریزید و دانه‌های زیتون را به آن اضافه کنید. حبه‌های سیر را پوست کنید و داخل ظرف پنیر بگذارید و مقداری پاپریکا روی مواد بریزید. حالا ظرف را داخل فر ۱۶۰ درجه سانتیگراد بگذارید و ده دقیقه زمان بدهید تا پنیر نرم شود. در این فاصله نان پیتا یا نان تافتون را به صورت مثلث‌های ریز برش بزنید و داخل سینی فر بریزید. وقتی ظرف پنیر و زیتون را از فر خارج کردید، سینی نان را با دمای ۱۶۰ درجه به مدت ۱۰ دقیقه داخل فر بگذارید تا نان‌ها برشته و ترد شوند.

حالا ظرف را از فر خارج کنید و محتویات آن را داخل دستگاه غذاساز بریزید. روغن زیتون، پیازچه خرد شده، پنیر پارمسان، ماست، نمک و فلفل سیاه را به آن اضافه کنید و دستگاه را به مدت ۳۰ ثانیه روشن کنید تا مواد کاملا با هم میکس شوند. حالا مزه آماده را داخل ظرف سرو بریزید و روی آن را با مقداری روغن زیتون، پیازچه خرد شده و پاپریکا تزیین کنید و نان ترد‌هایی را که از قبل آماده کرده بودید، کنار ظرف بچینید، نوش جان.

نکات مهم

۱ ـ سعی کنید از روغن زیتون مرغوب برای پخت و پز استفاده کنید. روغن زیتون به دلیل ارزش غذایی بالایی که دارد، در رژیم غذایی بسیاری از افراد از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. اما از آنجا که قیمت روغن زیتون خالص بالاست، معمولاً در هنگام عرضه در بازار با روغن‌های معمولی مخلوط می‌شود. درنتیجه از کیفیت آن کاسته می‌شود؛ بنابراین کسانی که به دنبال خرید روغن زیتون هستند، اغلب می‌پرسند که چطور روغن زیتون اصل را تشخیص بدهیم. البته تشخیص خالص بودن روغن زیتون کار چندان ساده‌ای نیست. با این حال کارشناسان برای تشخیص روغن زیتون اصل سه روش را به شرح ذیل ارائه داده‌اند:
ـ برای انتخاب روغن مرغوب بهتر است که اول آن را ببویید. روغن زیتون خوب باید بوی میوه زیتون، سیب یا علف تازه بدهد که مربوط به نوع زیتون یا زمان برداشت آن است؛ بنابراین اگر بوی فلز احساس کردید، بدانید که روغن نامرغوب یا فاسد است.
- روش دوم برای تشخیص روغن زیتون اصل این است که آن را بچشید. اگر ۱ قاشق روغن زیتون را در دهان خود بریزید و در دهان بچرخانید و با استشمام هوا آن را فرو بدهید، باید بعد از چند لحظه در گلوی خود تلخی و تندی شدیدی احساس کنید. به نحوی که گلوی شما بسوزد. در بعضی موارد افراد به دلیل تندی بیش از حد روغن به سرفه می‌افتند. درست پس از ۱ دقیقه مزه تلخی و تندی از بین می‌رود و خوشمزه می‌شود. ضمن اینکه فرد با خوردن این روغن در دهان خود احساس چربی نمی‌کند. با خوردن روغن زیتون اصل در ابتدای زبان احساس شیرینی و در انتهای آن احساس تلخی و سوزش خواهید داشت.
- روش بعدی برای تشخیص روغن زیتون اصل رنگ آن است. رنگ روغن زیتون باید زرد مایل به سبز باشد. البته رنگ روغن زیتون معیار مناسبی برای تعیین کیفیت روغن نیست؛ زیرا به‌راحتی می‌توان در آن تقلب کرد.

۲ ـ برای درست کردن این مزه بهتر است از پنیر خامه‌ای کم نمک و کم چرب استفاده کنید. پنیر لبنه و یا ویلی برای درست کردن این مزه مناسب است، چون میزان نمک و چربی کمتری نسبت به سایر پنیر‌های خامه‌ای دارد.

۳ ـ پنیر پارمسان یکی از محبوب‌ترین انواع پنیر‌های ایتالیایی است که به صورت رنده شده، پودر شده، تکه‌ای و ورقه‌ای در بازار موجود است. پارمسان نوعی پنیر زرد کم رنگ است که بافت سستی دارد و فرآوری آن زمان بسیار زیادی می‌برد. این پنیر سرشار از پروتئین است و هضم آسانی دارد. پنیر پارمسان برای تهیه انواع پاستا، سس، سالاد و سوپ‌ها کاربرد دارد. تفاوتی که پارمسان با پنیر پیتزا‌های معمول دارد، در نوع به عمل آوردن آن‌هاست. پنیر پیتزا باید حتما روی غذا پخته و آب شود؛ اما پنیر پارمسان نیازی به پخت و آب شدن ندارد و شما می‌توانید پودر یا رنده شده آن را برای روی غذا استفاده کنید.

برچسب ها: روغن زیتون، سیر، زیتون، پنیر خامه ای تعداد بازديد: 56 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز