Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 22:34

25
شهریور
طرز تهیه پسته پلو ؛ غذای مجلسی و اصیل ایرانی

طرز تهیه پسته پلو ؛ غذای مجلسی و اصیل ایرانی

پسته پلو به دلیل عطر و طعم خاصی که دارد می‌تواند گزینه‌ی بسیار مناسبی برای مهمانی‌ها و مجالس شما باشد و رنگ و لعاب سفره را رنگ سبز پسته چند برابر می‌کند.

پسته پلو یکی از قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین غذا‌های ایرانی است که در بسیاری از شهر‌ها مخصوصا در کرمان طرفداران بسیاری دارد. اگر بخواهیم به قدمت این غذای فوق‌العاده مقوی و خوشمزه پی ببریم باید بدانیم که این غذا از زمان قاجار طبخ می‌شده و معمولا این نوع از برنج را با گوشت گردن، ماهیچه، گوشت قلقلی، مرغ یا فیله مرغ درست می‌کرده‌اند. البته که امروزه پسته پلو جزو غذا‌های فراموش شده به حساب می‌آید!

پسته پلو به دلیل عطر و طعم خاصی که دارد می‌تواند گزینه‌ی بسیار مناسبی برای مهمانی‌ها و مجالس شما باشد و رنگ و لعاب سفره را رنگ سبز پسته چند برابر می‌کند. در این مطلب به سراغ طرز تهیه پسته پلو اصیل ایرانی می‌رویم. ما را در درست کردن این غذا همراهی کنید. برای درست کردن این برنج خوش عطر و طعم به مواد زیر نیاز داریم.

بیشتربخوانید:

بقچه پلو + طرز تهیه

 

 

 

مواد مورد نیاز جهت تهیه پسته پلو:

برنج ۳ تا ۴ پیمانه
مغز پسته تازه ۲ پیمانه
شوید خشک ۲ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده ۲ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی
زردچوبه و روغن به مقدار کافی

مراحل تهیه پسته پلو

طرز درست کردن پسته پلو بسیار آسان است و با انجام چند مرحله ساده می‌توان این برنج خوشمزه را طبخ کرد.

مرحله اول: آماده‌‎سازی برنج

در مرحله اول به سراغ برنج می‌رویم که مهم‌ترین بخش این غذا است. ابتدا برنج را داخل یک ظرف حاوی آب ریخته سپس یک ۱ قاشق نمک به آن اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم برنج به خوبی خیس بخورد.

نکته: اگر از برنج تازه برای تهیه پسته پلو استفاده می‌کنید لازم نیست که برنج را به مدت زیادی خیس کنید.

مرحله دوم: جوشاندن برنج

در مرحله دوم قابلمه‌ای مناسب را انتخاب کرده و آن را تا نصف پر از آب می‌کنیم و آن را روی حرارت نسبتا زیاد قرار می‌دهیم و صبر می‌کنیم تا آب به جوش بیاید. سپس ۱ قاشق غذاخوری روغن و ۱ قاشق چای‌خوری نمک به آب جوش اضافه می‌کنیم.

مرحله سوم: جوشاندن برنج و پسته

پس از آن که آب به جوش آمد برنجی که در مرحله اول خیسانده بودیم را به همراه مغز پسته به قابلمه اضافه کرده و مدتی صبر می‌کنیم تا آب به جوش بیاید. سپس در طول جوشیدن برنج و پسته، کف‌هایی که روی سطح آب جمع می‌شود را با قاشق جمع کرده و دور می‌ریزیم.

مرحله چهارم: پختن برنج

در این مرحله برنج را می‌گذاریم به مدت ۸ الی ۱۲ دقیقه بپزد.

نکته: برای اینکه متوجه شوید چه زمانی برنج را آبکش کنید بهترین راه این است که پس از گذشت ۸ دقیقه چند دانه برنج را زیر دندان تست کنیم و اگر سر و ته برنج نرم شده بود، ولی مغز آن کمی سفت بود آن را آبکش کنیم.

مرحله پنجم: آماده‌سازی ته دیگ

در قابلمه‌ای دیگر مقداری روغن ریخته سپس برای ته دیگ به سلیقه خود از سیب زمینی تکه تکه شده یا نان لواش استفاده کرده و آن را در کف قابلمه می‌چینیم.

بیشتربخوانید:

مرحله ششم: آماده‌سازی پسته پلو

برای بهتر شدن پسته پلو بهترین روش این است که مواد را به صورت لایه لایه بریزیم، بدین صورت که ابتدا ترکیب برنج و پسته را روی ته دیگ ریخته، سپس مقداری شوید خشک شده روی آن می‌ریزیم و به همین صورت تمام مواد را به قابلمه اضافه می‌کنیم و در آخر زعفران دم کرده را روی برنج می‌ریزیم.

نکته: برای اینکه پوست خشکی که روی مغز پسته وجود دارد راحت‌تر کنده شود بهتر است مغز پسته را به مدت ۳ الی ۴ دقیقه داخل آب داغ قرار داده و سپس آبکشی کنید.

مرحله هفتم: پختن پسته پلو

در مرحله‌ی آخر قابلمه را بر روی شعله پخش‌کن قرار داده و روی حرارت ملایم می‌گذاریم و اجازه می‌دهیم تا پسته پلو به مدت یک تا یک و نیم ساعت به خوبی دم بکشد. پس از گذشت این زمان پسته پلوی خوشمزه و مقوی ما آماده سرو کردن است.

همانطور که گفته شد پسته پلو را به همراه ماهیچه، گردن، مرغ و … سرو می‌کنند. ما در این مطلب، طرز تهیه پسته پلو با مرغ را هم به شما عزیزان آموزش می‌دهیم.

برای درست کردن پسته پلو به همراه مرغ علاوه بر موادی که برای تهیه پسته پلو لازم داشتیم به مواد زیر نیاز داریم.

مواد مورد نیاز جهت تهیه پسته پلو به همراه مرغ:

مرغ ۵ تکه
هویج ۱ عدد متوسط
پیاز ۱ عدد بزرگ
زردچوبه به مقدار لازم
آبلیمو به مقدار لازم
رب گوجه فرنگی به مقدار لازم
مراحل تهیه پسته پلو به همراه مرغ

از آن جایی که درست کردن مرغ به صورت جداگانه از پسته پلو انجام می‌شود پس در این بخش دیگر به درست کردن پسته پلو اشاره نمی‌کنیم و فقط طرز تهیه مرغ را شرح می‌دهیم.

مرحله اول: آماده‌سازی مرغ

پس از آن‌که مرغ را به خوبی شسته و پاک کردیم آن را با زعفران، آبلیمو، زردچوبه، نمک، فلفل و نصف پیاز خلالی شده مزه‌دار می‌کنیم و به مدت ۱ ساعت صبر می‌کنیم تا مرغ به خوبی مزه‌دار شود.

مرحله دوم: سرخ کردن مرغ

در ماهیتابه‌ای مقدار کمی روغن ریخته و مرغ مزه‌دار شده را روی حرارت تفت می‌دهیم تا رنگ آن طلایی شود. سپس آن را از روی حرارت برمی‌داریم و در ماهیتابه‌ای دیگر نصف دیگر پیازی که باقی‌مانده را سرخ کرده و پس از گرفته شدن خامی پیاز، هویج و رب گوجه فرنگی را به آن اضافه می‌کنیم و پس از گرفته شدن خامی رب گوجه فرنگی ادویه اضافه می‌نماییم تا سس مرغ شکل گیرد.

مرحله سوم: پختن مرغ

پس از آن که سس حاوی پیاز، هویج و رب گوجه فرنگی درست شد، مرغ سرخ شده را به آن اضافه نموده و یک لیوان به آن اضافه می‌کنیم و در ماهی‌تابه را گذاشته و اجازه می‌دهیم مرغ با حرارت ملایم مغز پخت شود و سس غلیظ شود.

بعد از آماده شدن مرغ، آن را به همراه پسته پلو سرو می‌کنیم. به همین سادگی توانستیم پسته پلو با مرغ را تهیه کنیم. برای فهمیدن مقوی بودن این غذا بهتر است با خواص بی‌شمار پسته بیشتر آشنا شویم.

خواص پسته

در ادامه خواص پسته را برایتان شرح خواهیم داد.

افزایش سلامت روده: پسته یک منبع غنی از فیبر است و باکتری‌های روده فیبر را تخمیر کرده و اسید‌های چرب با زنجیره‌ی کوتاه تولید می‌کنند که خواص مختلفی برای سلامتی روده دارند.

کمک به درمان دیابت: پسته سطح پپتید ۱ را افزایش می‌دهد که هورمونی است که سطح گلوکز را در افراد مبتلا به دیابت تنظیم می‌کند. همچنین مصرف پسته اثرات مثبتی روی فشار خون، التهاب و اضافه وزن افراد مبتلا به دیابت دارد.

باعث کاهش وزن می‌شود: لیپید موجود در پسته به طور کامل توسط بدن جذب نمی‌شود و این موضوع کاهش چربی بدن را به دنبال دارد.

برچسب ها: آموزش آشپزی، زعفران، پسته، شوید، غذای ایرانی، طرز تهیه، پسته پلو تعداد بازديد: 107 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست ؟

فیلم روز
تصویر روز