Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 03:23

17
فروردین
طرز تهیه خوراک لوبیا کباب رشتی؛ صبحانه خوشمزه گیلانی‌

طرز تهیه خوراک لوبیا کباب رشتی؛ صبحانه خوشمزه گیلانی‌

در گزارش زیر طرز تهیه لوبیا کباب رشتی را به شما آموزش می‌دهیم.

به گزارش کتاب کاله،  خوراک لوبیا کباب رشتی یک غذای ترکیبی با طعمی متفاوت و بی‌نظیر است که زاده شهر خلاق خوراکی شناسی یونسکو یعنی رشت است. تنوع غذایی بالای این شهر باعث شده است که یکی از جاذبه‌های گردشگری آن همین غذا‌های خلاقانه و خوشمزه باشد. در مورد این خوراک خوشمزه در کتاب‌های تاریخ گیلان بسیار صحبت شده است و گفته می‌شود که در روزگاران قدیم به دلیل ارزانی لوبیا و جهت استفاده از تکه‌های چرب باقیمانده از گوشت، این غذا با هزینه کمی قابل تهیه بوده است.

لوبیا کباب معمولا به عنوان صبحانه در قهوه خانه‌های سنتی یا کبابی‌های رشت همراه با زیتون پرورده، پیاز و نارج سرو می‌شود. البته این غذا را می‌توان در وعده‌های مختلف روز هم میل کرد. ویژگی منحصر به فرد این غذا این است که هر دو جزء تشکیل دهنده آن یعنی کباب و خوراک لوبیا به صورت جداگانه آماده می‌شوند و در هنگام سرو تکه‌های گوشت کباب شده به خوراک لوبیا اضافه می‌شوند. با طرز تهیه صبحانه محبوب گیلانی‌ها خوراک لوبیا کباب رشتی همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه خوراک لوبیا کباب رشتی؛ صبحانه محبوب گیلانی‌ها

چنجه کباب............... نیم کیلوگرم

لوبیا چیتی................. دو پیمانه

پیاز............... یک عدد

سیر............... دو حبه

گوجه فرنگی............... یک عدد

سیب زمینی.............. یک عدد

رب گوجه فرنگی............... دو قاشق غذاخوری

روغن مایع................. به مقدار لازم

آبلیمو.............. به مقدار لازم

آب ..............چهار پیمانه

نمک و فلفل سیاه................ به مقدار لازم

 
 

طرز تهیه خوراک لوبیا کباب رشتی؛ صبحانه محبوب گیلانی‌ها

خوراک لوبیا کباب رشتی مانند فسنجان رشتی و خورشت اناربیج یکی از آن غذا‌های محلی خوشمزه است که می‌توانید به راحتی در خانه آماده کنید. ابتدا باید بگوییم که خوراک لوبیا و کباب چنجه این غذا به صورت جداگانه پخته و در نهایت همراه با هم سرو می‌شوند. پس ابتدا خوراک لوبیا را آماده می‌کنیم. جهت تهیه خوراک لوبیا، بهتر است برای رفع نفخ و سهولت پخت لوبیا چیتی، آن را از شب قبل در آب بخیسانید. توجه داشته باشید که اگر بتوانید چند بار آب لوبیا چیتی را عوض کنید به طور کامل نفخ آن برطرف می‌شود و در زمان پخت به راحتی می‌پزد.

لوبیا‌های خیسانده شده را به همراه چهار لیوان آب داخل یک قابلمه متوسط بریزید. قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید تا لوبیا‌ها به آرامی بپزند. یک عدد پیاز را به صورت نگینی خرد کنید. یک ماهیتابه بردارید و مقداری روغن داخل آن بریزید و ماهیتابه را روی حرارت قرار دهید. پیاز‌های خرد شده را اضافه کنید و تفت دهید.

پس از این که پیاز‌ها تغییر رنگ دادند و طلایی شدند، نصف آن‌ها را بردارید و کنار بگذارید. حالا دو حبه سیر و یک عدد گوجه فرنگی را خرد کنید و به ماهیتابه اضافه کنید. همه مواد را خوب تفت دهید. تفت دادن مواد را تا جایی ادامه دهید که آب گوجه فرنگی‌ها کاملا تبخیر شود. سپس مواد تفت داده شده را به لوبیا در حال پخت اضافه کنید. یک عدد سیب زمینی را بشویید و پوست بکنید و دو نصف کنید و به لوبیا اضافه کنید.

پس از این که سیب زمینی‌ها پخته شد، آن‌ها را از قابلمه خارج کنید و با استفاده از یک چنگال له کنید. سیب زمینی له شده را به پیاز سرخ شده باقیمانده در ماهیتابه اضافه کنید و همراه با مقداری نمک و فلفل سیاه آسیاب شده تفت دهید. دو قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی اضافه کنید و هم بزنید. اکنون مواد داخل ماهیتابه را به قابلمه خوراک اضافه کنید.

پس از اضافه کردن مواد به خوراک، حرارت شعله را کم کنید و بگذارید تا خوراک به آرامی بپزد. برای پخته شدن و جا افتادن کامل خوراک لوبیا لازم است تا حدود یک ساعت و نیم روی حرارت معمولی آرام آرام بپزد. در همین حین، کباب چنجه را آماده کنید. تکه‌های چنجه را با کمی نمک و فلفل و پیاز رنده شده مزه‌دار کنید و به سیخ بکشید. پس از این که خوراک جا افتاد، چنجه‌ها را روی منقل کباب کنید. خوراک لوبیا را داخل ظرف مورد نظر بکشید و همراه با کباب چنجه داغ نوش جان کنید.

سایر نکات

اگر خوراک لوبیا چیتی شما آبکی بود و غلظت کمی داشت، می‌توانید با اضافه کردن یک قاشق غذاخوری آرد غلظت و قوام آن را بیشتر کنید. دقت کنید که آرد را در زمان اضافه کردن سیب زمینی‌ها به خوراک اضافه کنید.

در صورت تمایل می‌توانید سیب زمینی‌ها را به صورت مکعبی خرد کنید و به همان صورت داخل خوراک بریزید تا بپزد و همانطور سرو کنید.

لازم به ذکر است که می‌توانید گوجه فرنگی را حذف کنید و فقط از رب گوجه فرنگی استفاده کنید.

برای درست کردن چنجه پیشنهاد می‌کنیم از قسمت‌های چرب گوشت استفاده کنید.

این خوراک خوشمزه را می‌توانید همراه با مقداری روغن زیتون و آب نارنج تازه و همچنین پیاز میل کنید.

برچسب ها: غذای گیلانی تعداد بازديد: 466 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز