Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 11:08

1
بهمن
طرز تهیه کله جوش ؛ یک غذای خوشمزه قدیمی

طرز تهیه کله جوش ؛ یک غذای خوشمزه قدیمی

کله جوش را در شهرهای مختلف با نام‌های کالا جوش، کل جوش، دوغ گرمه، قروتی، کال جوش، کشک جوش می‌شناسند.

کله جوش یکی از غذا‌های محلی و سنتی شهر اصفهان است و به طور عمده در شهر‌های خراسان و یزد به سبک و سیاق مختلف طبخ می‌شود. این غذا را با نام‌های کالا جوش، کل جوش، دوغ گرمه، قروتی، کال جوش، کشک جوش می‌شناسند.

مواد لازم برای پخت کال‌جوش:
کشک ساییده ۵۰۰ گرم
پیاز بزرگ ۲ عدد
گردو ۱۰۰ گرم
نعنا خشک به مقدار لازم
نمک و فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه کله جوش:

برای طرزتهیه کله جوش، ابتدا داخل ظرفی کوچک نعنا داغ درست کنید به این صورت که روغن را داغ کنید و نعنا خشک را داخل آن بریزید و سریع خاموش کنید، زیرا نعنا سریع می‌سوزد، آن را کنار بگذارید و بعد پیاز را خلالی خرد کنید و داخل روغن سرخ کنید زمانی که طلایی شد زردچوبه و فلفل را به آن اضافه کنید و سپس مغز گردوی خرد شده را اضافه کنید کمی تفت بدهید کشک ساییده را با مقداری نمک و آب مخلوط کنید و پیاز‌ها اضافه کنید نعنا داغ را هم اضافه کنید و دائم هم بزنید که کشک شما بریده بریده نشود. زمانی که جوشید دیگر لازم به هم زدن نیست و زیر آن را خاموش کنید.

طرز تهیه کالجوش

مواد لازم برای کله جوش:
ماست نیم کیلو
پیاز بزرگ ۲ عدد
رب گوجه فرنگی ۱-۲ قاشق غذاخوری
پونه خشک به مقدار لازم
نمک و فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه کالجوش با ماست و رب:

ابتدا پیاز را خلالی درشت خرد کنید و با کمی روغن تفت بدهید تا حدی که پیاز‌ها نرم شوند در این روش لازم نیست پیاز‌ها سرخ و طلایی شوند سپس مقداری پونه خشک داخل آن بریزید و کمی رب گوجه فرنگی و فلفل و اگر دوست داشتید زردچوبه بزنید و به سرعت هم بزنید که پونه‌ها نسوزند. بعد از آن مقداری آب به آن اضافه کنید و اجازه بدهید مواد با هم خوب بپزند.

سپس ماست را با نمک و خیلی کم آب هم بزنید و به مواد اضافه کنید و آن را دائم هم بزنید تا بریده بریده نشود.

نکاتی برای پخت کالجوش:

• این روش را می‌توانید با کشک هم درست کنید؛ و در روش بالا از ماست استفاده کنید.

• بعضی افراد کل جوش را به صورت غلیظ دوست دارند و بعضی افراد رقیق، بعضی ترش و بعضی‌ها دوست ندارند ترش باشد که این کاملا سلیقه‌ای است.

منبع: بیتوته

برچسب ها: غذاهای سنتی، کله جوش اصفهان، کله جوش، طرز تهیه کله جوش، کله جوش با ماست، کله جوش ترکی، کله جوش زنجان تعداد بازديد: 960 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز