Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 02:58

4
خرداد
خورش گمج کباب + یک غذای خوشمزه گیلانی

خورش گمج کباب + یک غذای خوشمزه گیلانی

در این مطلب قصد داریم طرز تهیه یک خورشت فوق العاده لذیذ گیلانی به اسم گمج کباب را به شما عزیزان آموزش دهیم.

خورشت گمج کباب یکی از  فوق العاده‌ترین و  لذیذترین غذاهای گیلانی به شمار می‌رود.  مواد تشکیل دهنده این غذا تقریبا شبیه کباب ترش گیلانی هست، اما با کمی آب داخل ظرف‌های سفالی مخصوص که گمج نام دارند پخته می‌شود. در ادامه با ما همراه باشید تا هم با گمج آشنا  شوید و هم طرز تهیه گمج کباب را یاد بگیرید.

مواد لازم برای تهیه گمج کباب گیلانی:

فیله گوساله: ۲۵۰ گرم گوشت در سایز کبابی خرد شده

گردو آسیاب شده: ۱ پیمانه سرخالی

سبزی خورد شده: ۱ پیمانه شامل: تره، گشنیز، جعفری و چوچاق (یک سبزی معطر شمالی)

آب انار ترش: ۳ الی ۴ قاشق سوپخوری

رب انار: ۳ الی ۴ قاشق سوپخوری

پیاز: ۱ عدد

نمک، فلفل و زرچوبه به مقدار لازم

مراحل تهیه گمج کباب گیلانی:

۱. گمج ظرف سفالی مخصوص شمال کشور و برای پخت خورشت‌های محلی شمالی مثل فسنجان، گمج کباب، باقالی قاتوق و … استفاده می شود. این ظرف در قدیم کاربرد زیادی داشت و هنوز هم مردم گیلان این ظرف را چه برای مصارف آشپزی یا تزیینی استفاده می کنند. غذا در گمج سفالی به آرامی و با خاصیت بهتری پخته می شود و طعم فوق العاده‌ای پیدا می کند.

۲. خوب برای تهیه این خورشت خوشمزه ابتدا پیاز را رنده یا خورد کرده و با کمی روغن تفت داده و وقتی سبک شد کمی زرچوبه و فلفل اضافه می کنیم و اجازه میدیم تا پیاز کمی طلایی بشه. بهتره برای پخت این خورشت از گمج استفاده کنید، اما در صورتی که گمج نداشتید می توانید از قابلمه‌های معمولی هم استفاده کنید.

۳. حالا گوشت‌هایی که سایز کبابی بریدیم را به پیاز اضافه می کنیم و تفت  می دهیم تا تغییر رنگ دهد.

۴. بعد سبزی را اضافه می کنیم و با گوشت تفت  می دهیم تا سبزی هم سبک شده و کمی بپزه و بوش هم بلند شود. استفاده از چوچاق این خورشت را خیلی خوشمزه می کند، اما در صورتی که چوچاق موجود نداشتید میتونید حذف  کنید.

۵. حالا گردو آسیاب شده را هم اضافه گرده و با بقیه مواد مخلوطش می کنیم.

۶. بعد نوبت رب انار و آب اناره پس انها را  هم به خورشت اضافه کرده و در حد هم زدن مواد را با هم تفت میدیم. می توانید  از رب انار ملس یا ترش استفاده کنین و در صورتی که آب انار هم موجود نداشتید، میتونید حذفش کنید و فقط رب انار بریزید، اما کمی بیشتر از قبل.

۷. در واقع برای اینکه این خورشت مزه اصیل خودش را داشته باشه لازمه که از چوچاق و آب انار ترش هم استفاده شود، اما این دو خیلی جا‌ها پیدا نمی شود پس اگه خواستید این غذا رو حتما بچشید می توانید این دو رو حذف کنید.

۸. حالا حدود یک لیوان آب به مواد اضافه کنید و اجازه بدید خورشت با دمای خیلی ملایم به آرومی بپزه. آب این خورشت باید خیلی کم و فقط در حد پختن گوشت اضافه بشه، چون گمج کباب خیلی تنگ آب شده و غلیظ سرو میشه.

۹. خورشت کم کم تیره‌تر می شود و به روغن میوفته و گوشت هم کم کم پخته می شود در این مرحله می توانید مزه خورشت را  چک کنیدو در صورتی که دوست داشتین چاشنی هاش (رب انار و آب انار) را افزایش بدید. نمک هم یادتون نره.

۱۰. حالا اجازه بدید تا خورشت کاملا تنگ آب بشه واماده خوردن شود. 

 

منبع: وب سایت دو نفره

برچسب ها: آموزش آشپزی، غذاهای سنتی ایرانی، دستپخت، غذاهای گیلانی، خورش های ایرانی، خورش گمج کباب تعداد بازديد: 1593 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز