Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 23:56

7
فروردین
بهترین روش درست کردن پیتزا سنتی

بهترین روش درست کردن پیتزا سنتی

در این مطلب نحوه درست‌کردن نوعی "پیتزای سنتی" و البته سالم و مغذی را آموزش داده‌ایم.

 یکی از غذا‌های فست‌فودی که طی سالیان اخیر، مردم کشورمان علاقه زیادی به آن پیدا کرده و طرفداران پروپا قرصی دارد، "پیتزا" است که خاستگاه اصلی آن کشور ایتالیا است.

متأسفانه در حال حاضر در اغذیه‌فروشی‌های مختلف سطح شهر‌ها که به‌وفور اقدام به پخت و فروش پیتزا می‌کنند، برای کاهش هزینه تمام شده آن، از نامرغوب‌ترین و گاهی ناسالم‌ترین مواد در تهیه پیتزا می‌کنند و گاهی شاهد عرضه پیتزا‌هایی با قیمت‌های بسیار نازل در سطح شهر هستیم که این امر به‌شدت می‌تواند سلامت مصرف‌کنندگان آن را تهدید کند!

اما حتی اگر در تهیه پیتزا از مواد خوب و باکیفیت نیز استفاده شده باشد، به‌دلیل اینکه یکی از مواد اصلی تشکیل دهنده پیتزا، پنیر پیتزا است، این غذا نمی‌تواند یک وعده غذایی سالم محسوب شود! اما چرا؟

به‌دلیل اینکه "پنیر پیتزا" در مجاورت حرارت، تولید نوعی ماده سمی می‌کند که مصرف آن برای سلامت انسان و سیستم گوارش ما بسیار مضر است و تکرار مصرف آن در بلند‌مدت می‌تواند باعث ابتلا به بیماری‌ها و عوارض مختلف شود.

حال با توجه به علاقه بسیاری از مردم به پیتزا و اینکه این فست‌فود به‌شدت مورد توجه کودکان و نوجوانان نیز هست، در ادامه نحوه درست کردن نوعی "پیتزای سنتی" و البته سالم و مغذی را آموزش داده‌ایم تا خانواده‌ها به‌راحتی بتوانند در مواردی که هوس خوردن پیتزا کرده‌اند، آن را در داخل خانه تهیه و به‌همراه فرزندان و اعضای خانواده خود، نوش جان کنند.

مواد لازم برای تهیه پیتزای سنتی:

بادنجان متوسط ۳ عدد، هویج پخته و خردشده نصف لیوان، گوجه‌فرنگی ۴ عدد، کلم برگ سفید خام خردشده نصف لیوان، لوبیا سبز پخته و خرد‌شده یک لیوان سرخالی، فلفل دلمه‌ای متوسط ۱ عدد، پیاز ۱ عدد، آب‌غوره یا آب‌لیموی تازه ۳ قاشق غذاخوری، روغن کنجد یا روغن زیتون ۸ تا ۹ قاشق غذا‌خوری، ادویه خورشی، زردچوبه و دارچین از هر کدام نصف قاشق چایخوری، پنیر لیقوان رنده‌شده ۱۰۰ گرم، خمیر نان سنگک ۱ عدد.

طرز تهیه:

در ابتدا گوجه‌فرنگی‌ها را درون قابلمه روی حرارت بگذارید تا بپزد ضمن پختن، نمک، فلفل قرمز، زردچوبه، ادویه خورشتی، دارچین و پودر آویشن شیرازی را به مخلوط اضافه کنید و در اواخر پخت هم ۲ قاشق غذاخوری آبغوره یا آب لیموترش تازه به آن بیفزایید و در قابلمه را بردارید تا مخلوط کاملاً غلیظ شود.

بدین ترتیب سس گوجه‌فرنگی آماده می‌شود؛ حالا بادنجان را روی شعله‌پخش‌کن اجاق کباب کرده و پوست بکنید و ساطوری کنید.

سپس آن‌ها را به‌همراه ۲ قاشق غذا‌خوری سس گوجه‌فرنگی آماده‌شده و نصف لیوان آب و دو قاشق غذاخوری روغن به‌مدت حدود ۱۵ دقیقه بپزید تا کاملاً له شوند؛ در مرحله بعد گل کلم، هویج، لوبیا سبز و کدو سبز را بخارپز کنید و جداگانه هر کدام را ریز خرد کنید و کنار بگذارید.

کلم برگ سفید خام را هم ریز خرد کنید و به‌همراه فلفل دلمه‌ای خردشده و کمی آب بپزید در ضمن پختن، ۲ قاشق غذاخوری روغن را به‌همراه نمک و فلفل و یک قاشق چایخوری پودر آویشن شیرازی به مخلوط اضافه کنید و پخت را ادامه دهید تا آب آن کاملاً تمام شود.

پنیر لیقوان را رنده کنید و کنار بگذارید؛ حال با چرب کردن یا خیس کردن دست خود، خمیر نان سنگک را روی یک سینی چرب‌شده پهن کنید؛ دقت کنید که قطر خمیر زیاد نباشد، از سس گوجه‌فرنگی که قبلاً آماده کرده بودید به‌مقدار لازم روی خمیر بریزید وآن را به‌طور یکنواخت در سرتاسر خمیر پخش کنید.

سپس مخلوط بادنجان را روی آن بریزید و آن را هم به‌طور یکنواخت در سرتاسر خمیر پخش کنید؛ پس از آن، به‌ترتیب گل کلم، کدو سبز، لوبیا سبز و هویج را روی مخلوط بادنجان پخش کنید و در آخر مخلوط کلم برگ سفید و پیاز و فلفل دلمه‌ای را اضافه کنید و کمی پودر آویشن روی آن بپاشید؛ پیتزا را در فری که از قبل گرم کرده‌اید بگذارید تا به‌مدت ۱۵ دقیقه با دمای متوسط بپزد.

سپس سینی را از فر بیرون آورید و پنیر لیقوان رنده‌شده را در سراسر پیتزا پخش کنید و مجدداً برای ۵ دقیقه دیگر آن را درون فر قرار دهید؛ پیتزای آماده‌شده را از فر خارج کنید و بگذارید کمی سرد شود و سپس آن را برش دهید و در دیس بچینید.

این پیتزای سنتی برای ۲ تا ۳ نفر کافی است.

برچسب ها: تغذیه سالم، پیتزا، غذاهای فوری، آموزش آشپزی، تغذیه و رژیم درمانی، غذاهای سالم، دستپخت، پیتزا سنتی، درست کردن پیتزا بدون فر، پیتزا تابه ای، پیتزا رژیمی، غذا‌های فست‌فودی تعداد بازديد: 850 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز