Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 13:38

25
اردیبهشت
الگوی غذای صحیح (2)

الگوی غذای صحیح (2)

کلم قمری فواید بسیاری در کمک به پیشگیری ازبیماری‌های التهابی و سرطان و کمک به درمان سوء‌‌هاضمه و اختلالات گوارشی دارد.

 

مشهورترین غذای سنتی اصفهان بریانی است. غذاهای دیگری چون: انواع آبگوشت‌‌ها (آبگوشت‌ عدس‌ و آبگوشت‌ اسفناج )، انواع‌ خوراك‌ (خوراك‌ بادنجان‌، خوراك‌ دست‌ پیچ‌ و خوراك‌ كباب‌ كدو)، اشکنه اصفهانی،قرمزه نخودچی، کاله جوش، اماج، كاچی هفت دختر(کاچی بی بی حور)، گوشت و لوبیا، گوشت و عدس، قیمه ریزه، سرگنجشکی، پلوماش، ماشازردک، تاس کباب، یخمه ترش، یخمه لوبیا، کوفته باقالی، کوفته سبزی، کباب مُشتی، ماشا قمری، حلیم بادمجان، خورش ماست، نخوداب غوره، شوربا، آش آلوچه و شله بریان زیره، شامی‌ هویج‌، رشته ‌شیر، دم‌‌پختك‌ ماش‌ از دیگر غذاهای سنتی استان اصفهان به شمار می‌‌آیند.

 كوفته شوید باقلا -  اصفهـان

مواد لازم برای (6-4 نفر)

گوشت گوسفند                                 250 گرم

 باقلای سبز                                     250 گرم

 شوید                                            250 گرم

برنج                                               150 گرم

 روغن                                             به مقدار لازم

 تخم‌مرغ                                          یک عدد

 پیاز داغ                                          2 قاشق غذاخوری

زعفران، نمک، فلفل، زردچوبه و دارچین     به مقدار لازم

 روش تهیه

باقلا پاك و خلال شده که پوست دوم آن گرفته شده است را داخل آب جوش ریخته، 5 دقیقه باقلا را در آب جوشانده و بعد برنج خیس خورده را به باقلا اضافه نموده و بعد از 7-8 دقیقه برنج و باقلا را آب كش كرده و كنار گذاشته تا آب اضافی آن كاملا گرفته شود و كمی مخلوط سرد شود .

پیاز را همراه با نمك، فلفل و زرد چوبه با گوشت چرخكرده، كاملا مخلوط کنید. مخلوط برنج و باقلا را همراه نیمی از شوید به مایه اضافه کرده و چند دقیقه مایه را ورز داده ولی نباید كه دانه‌های برنج و باقلا خرد شوند. در آخر بقیه شوید و یک عدد تخم‌مرغ را اضافه کرده و 5-6 دقیقه مایه را با دست ورز دهید.

بعد از آماده شدن مایه کوفته به اندازه یک سیب متوسط را از ان برداشته و شکل می‌دهیم. سپس در یک قابلمه سس این کوفته را به صورت مخلوط پیاز و نمک و فلفل و زردچوبه و دارچین اماده کرده و بعد از چیدن کوفته‌‌ها در قابلمه درب ان را بسته و هر چند دقیقه یکبار با قاشق از سس موجود در قابلمه روی کوفته‌‌ها ریخته و بعد از 45 دقیقه این غذا آماده می‌‌باشد.

 باقلا حاوی فیبر،آهن، روی، ویتامین B1، ویتامین A، پتاسیم و پروتئین است و در پیشگیری از بیماریهای فشارخون، پارکینسون، بیماریهای کلیوی،اختلالات گوارشی و التهابات دستگاه گوارش مفید است. شوید گیاه موثری در کاهش کلسترول و چربی‌‌های مضر خون می‌‌باشد وباعث  افزایش ترشح صفرا شده و در پیشگیری از بیماری‌های کبدی مفید است.

در درمان سوء‌‌هاضمه، نفخ (به ویژه نفخ کودکان) و اسپاسم بوده و تسکین دهنده، ملین، مقوی معده، ضد استفراغ، محرک ترشح شیر و مدر است.منبع خوبی از کلسیم می‌‌باشد وهمچنین فیبر و املاحی دیگری چون منیزیم، آهن و منگنز دارد.

خوراك ماش و قمری – اصفهان

مواد لازم برای (6-4 نفر)

 گوشت گوسفندی                    250 گرم

سبزیجات معطر                        400 تا 500 گرم

ماش                                    150 گرم

 برنج                                    200 گرم

کلم قمری                             700 تا 800 گرم

 نمک و فلفل و ادویه و زردچوبه    به میزان لازم

روش تهیه

ابتدا سبزیهای پاک شده و قمری پوست کنده و خرد شده را به همراه گوشت و یك عدد پیاز وفلفل و ادویه و زردچوبه را با كمی آب مخلوط کرده و پخته و ظرف جداگانه‌‌ای برنج را پخته و در نیمه زمان پختن برنج ماش را به آن اضافه می‌کنیم.

مخلوط گوشت و سبزیجات و کلم قمری را بعد از پختن کوبیده و یک دست کرده سپس این مخلوط را به ترکیب برنج و ماش اضافه می کنیم و مجددا کوبیده و یک ترکیب یکنواخت درست کرده که حالت کش دار به خود می‌گیرد. پس از این کار با مقداری پیاز داغ تزیین می‌گردد.

کلم قمری نوعی کلم می‌‌باشد که به نامهای کلم سر و کلم سنگی هم شناخته می‌شود، که منبع غنی‌‌ ویتامین C، ویتامین D و مقدار کمتری ویتامینA  و B است.در این نوع کلم املاحی مثل کلسیم، فسفر، پتاسیم و نیز ترکیبات سولفیدی و آلدئیدی است. کلم قمری فواید بسیاری در کمک به پیشگیری ازبیماری‌های التهابی و سرطان و کمک به درمان سوء‌‌هاضمه و اختلالات گوارشی دارد.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- الگوی غذایی صحیح- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: غذای سنتی، انواع غذاها، اشکنه، کوفته شوید باقلا، خوراک ماش و قمری، فواید کلم قمری تعداد بازديد: 648 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز