Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 17:49

25
اردیبهشت
ماهی مالاتا – گیلان

ماهی مالاتا – گیلان

روش تهیه ماهی مالاتا

معصومه فلاح كاظمی؛ كارشناس تغذیه

 

 

 

از سفره‌‌های آجیل و شیرینی و میوه‌جات فصل پرتقال و سیب و ظروف آلبالو و تخم‌مرغ‌های پخته رنگین و حلواهای خانگی از قبیل میان پور، بادام سوخته، قرابیه، پنجره خاتون و سوهان عسلی  و تنقلاتی مانند جیم جیم اشتهای هر تازه وارد را تحریک می‌کند. 

گل چهارشنبه(چهارشنبه سوری)

رسم است که به عنوان پایان یافتن مشقات هرسال و فرارسیدن عید نوروز در شب چهارشنبه آخر سال خار،بوته ،گون ، لیق و کلوش (ساقه خشک برنج) و هرچیز قابل اشتعال را در فواصل معینی خرمن کرده به مجرد غروب آفتاب آتش می‌زنند و زن و مرد و پیر و جوان از روی آتش پریده بگویند:

گل گل چهارشنبه بدر،زردی بشون سرخی بایه، نکبت بشون ،دولت بایه، دود کردن اسپند، در کردن ترقه ، قاشق زنی و بخت گشایی و فالگوشی از دیگر رسوم این شب می‌باشد و از غذاهای معروف این شب سبزی پلو با ماهی مالاتا می باشد.که با کال کباب و ترشی سیر محلی و کال باقلا و ماست  سرو می‌شود.  شکم ماهی سفید ترجیحا ماهی سفید نر را از بالا تا پایین می شکافند و داخل شکم را خوب تمیز کرده نمک  و فلفل و سماق زده و در داخل آن مواد انار آغوز را ریخته  شکم ماهی را دوخته و آن را در فر می‌گذارند.

 مواد لازم جهت (8- 6 نفر)

 گردو آسیاب شده                           ۱۰۰ گرم

رب انارترش یا آب انار ترش                   به مقدار لازم

پیاز خیلی كوچك خردشده                   یك عدد

سیر له شده                                    دو حبه

سبزی معطر                                    یك قاشق غذاخوری

گلپر و نمك و فلفل                             بمقدار لازم

اشپل ماهی                                    (اشپل باید کم باشد چون بعد پخت خشک می‌شود)

روش تهیه

ابتدا گردوی سائیده را در یک کاسه بزرگ ریخته و  ۱ لیوان آب ولرم به آن اضافه نمایید. پیاز را ریز رنده كنید و سیر را له كنید و گردو را با آن مخلوط كنید و با ته قاشق خوب له كنید تا یكدست شود. بعد رب انار یا آب انار ترش رو كم كم اضافه كنید تا به مزه ی ترشی دلخواه برسید.

در آخر سبزیجات معطر و گلپر و نمك و فلفل را اضافه  كنید . (غلظت تركیب فوق باید به اندازه ی غلظت ماست معمولی باشد.)  از غذاهای معروف این شب سبزی پلو با ماهی مالاتا می‌‌باشد.که با کال کباب و ترشی محلی و کال باقلا و ماست  سرو می‌شود.

 

برچسب ها: آشپزی با ماهی، چهارشنبه سوری، اشپل ماهی، ماهی مالاتا، روش تهیه ماهی مالاتا، آموزش پخت ماهی، سفره های آجیل تعداد بازديد: 1045 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز