Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 04:15

4
آذر
نان خرما و زيره

نان خرما و زيره

مایه خمیر، آب ولرم و 1 قاشق چایخوری از شكر را در كاسه كوچكی بریزید، رویش را بپوشانید.

اعظم گلزارمنش

 

مواد لازم نان خرما و زيره

پودر مایه خمیر                           سه چهارم قاشق چایخوری

آب ولرم                                    80 میلی لیتر (یك سوم پیمانه)

شكر                                       20 گرم

خرمای خشك بدون هسته          9 عدد

آرد سبوسدار                           100 گرم

آرد سفید                                120 گرم

نمك دریا                                 1 پینچ

زردچوبه                                  دو سوم قاشق چایخوری

روغن زیتون                             3 قاشق سوپخوری

موز ورقه‌ای خرد كرده                 1 عدد

زیره آسیاب كرده  برای روی خمیر  به میزان لازم

بادام آسیاب كرده برای روی خمیر  به میزان لازم 

روش تهیه نان خرما و زيره

مایه خمیر، آب ولرم و 1 قاشق چایخوری از شكر را در كاسه كوچكی بریزید، رویش را بپوشانید و 10 دقیقه كنار بگذارید تا مایه خمیر فعال شود. آن‌گاه خرما را در یك دوم پیمانه آب جوش بریزید و 10 دقیقه، كنار بگذارید. سپس آرد سبوسدار، آرد سفید، باقیمانده شكر، نمك و زردچوبه را در ظرف مناسبی بریزید و مخلوط كنید.

حالا مایه خمیر عمل آمده، روغن زیتون و یك سوم پیمانه آب ولرم، به آرد بیفزائید و مخلوط كنید تا خمیر مناسبی به‌دست آید. اكنون خمیر را به مدت تقریبی 10 دقیقه ورز دهید تا صاف و یكدست شود و بعد آن را در كاسه چربكرده بگذارید. حالا روی خمیر را بپوشانید و به مدت تقریبی 1 ساعت، در جای گرم نگه دارید تا حجمش دو برابر شود. اینك هوای خمیر را با فشار دستتان، بگیرید و 1 ساعت دیگر به آن استراحت دهید. آن‌گاه خمیر را روی سطح آرد پاشیده، باز كنید و با برشگر دلخواهتان، دایره‌هائی از خمیر ببرید.

حالا خرما را در صافی بریزید و ریز خرد كنید. سپس روی نیمی از دایره‌‌های خمیر، قدری خرما و 2 برش موز بگذارید و با باقیمانده خمیر، رویشان را بپوشانید و لبه‌های آن را به هم بچسبانید. اكنون خمیر‌ها را در سینی شیرینی پزی دارای كاغذ روغنی بچینید، روی سینی را بپوشانید و در حدود 15 دقیقه دیگر، در جای گرم نگه دارید. اینك روی خمیر‌ها مخلوط زیره و بادام بپاشید و به مدت تقریبی 15 دقیقه، در فر گرم كرده با دمای 200 درجه سانتیگراد بپزید تا طلائی رنگ شود.    

 

برچسب ها: نان، آموزش نان، نان زیره، مواد لازم نان خرما و زيره، روش تهیه نان خرما و زيره، نان خرما و زيره، نان خرما تعداد بازديد: 1633 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز