Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 05:56

12
اسفند
نان روغنی

نان روغنی

طرز تهیه نان روغنی

نان روغنی

 

 

مواد لازم :

 

آب ولرم/۶۰ میلی‌لیتر (یك‌چهارم پیمانه)

شكر/ ۱ قاشق چایخوری

پودر مایه خمیر/ ۱ قاشق چایخوری

كره‌ی نرم/ ۱۲۰ گرم

ماست/ ۷۰ گرم

زنجفیل/ ۱ قاشق سوپخوری

تخم‌مرغ/ ۱ عدد

نمك/ یك‌چهارم قاشق چایخوری

آرد/ ۳۰۰ گرم

مواد لازم برای تهیه‌ی مواد میانی:

آرد/ ۱۰۰ گرم

كرم نرم ۵۰ گرم

پودر زنجفیل/ ۱ قاشق چایخوری

زعفران دمكرده/ ۱ قاشق چایخوری

زردچوبه/ ۱ قاشق چایخوری

گردوی ریز خرد كرده / یك‌سوم پیمانه

شكر/ ۲ قاشق سوپخوری (در صورت تمایل)

مواد لازم برای رویه:

زرده‌ی تخم‌مرغ/ ۱ عدد

شربت غلیظ/ ۱ قاشق چایخوری

 

روش تهیه :

 

در كاسه‌ای آب ولرم بریزید. شكر و مایه خمیر  را بیفزائید و روی ظرف را بپوشانید و در محیط نسبتا گرمی بگذارید تا مایه خمیر فعال شود. در ظرفی دیگر، كره، ماست، زنجفیل، تخم‌مرغ و نمك را خوب مخلوط نمائید. سپس مایه خمیر فعال شده را بیفزائید. آرد را به‌تدریج اضافه كنید و ورز دهید. چنانچه خمیر به دست چسبید، با ورز دادن چسبندگی آن از بین می‌رود و لطیف و نرم می‌شود. حالا خمیر را در كاسه‌ای آردپاشی شده قرار دهید و رویش آرد بپاشید و با هوله‌ی آشپزخانه روی آن را بپوشانید و در محیط نسبتا گرمی قرار دهید تا حجم خمیر دو برابر شود. اینك هر بار از خمیر گلوله‌ای بردارید و به شكل دایره باز كنید و در وسط آن مقداری از مواد میانی بگذارید و خمیر را جمع كرده، ببندید. سپس در سینی بچینید و با دست اندكی روی خمیر را فشار دهید تا كمی پهن شود. روی سینی را بپوشانید و در جای گرمی به مدت ۲۰ دقیقه بگذارید تا حجم خمیرها دو برابر شود. بعد از استراحت، روی خمیرها را با قالب گرد كوچك یا ماسوره (مانند تصویر) تزئین كنید و با مخلوط زرده‌ی تخم‌مرغ و شربت غلیظ، زرین نمائید و در فر (تاون) از قبل گرم شده، با دمای ۲۰۰ درجه‌ی سانتیگراد یا ۴۰۰ درجه‌ی فارنهایت، به مدت ۱۵ دقیقه بپزید.

روش تهیه‌ی مواد میانی:

آرد را تفت دهید تا خامی آن گرفته شود ولی رنگش تغییر نكند. آنگاه از روی حرارت بردارید و كره، پودر زنجفیل، زعفران،  زردچوبه، گردو و شكر را به آن بیفزائید و با قاشق هم بزنید تا كاملا مخلوط شود. مواد، به صورت كلی باید حالت پودری داشته باشد و كاملا سرد باشد.

یادآوری ۱: می‌توانید نان روغنی را ساده و بدون مواد میانی درست كنید.

 

 

برچسب ها: نان روغنی تعداد بازديد: 888 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز