Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 16:49

21
شهریور
سیب زمینی آبپز به جای سرخ شده

سیب زمینی آبپز به جای سرخ شده

کاشتن سیب‌زمینی در باغچه کوچک یکی از بهترین روش‌ها برای تشویق بچه‌ها است. اگر اواخر اسفند و یا اوایل بهار سیب‌زمینی‌های زودرس را بکارید از تیر ماه تا شهریور ماه محصول خواهید داشت.

نیکی پاک‌بین؛ کارشناس ارشد بیولوژی

 

غذاهای سالم ولی کم طرفدار

سیب‌زمینی از جمله خوراکی‌هایی است که معمولا بچه‌ها بیشتر به خوردن سرخ شده آن علاقه نشان می‌دهند و از مصرف آبپز و سالم آن خودداری می‌کنند.

سیب‌زمینی در بین سبزیجات حاوی ویتامین C بالایی است لیکن در اثر انبار شدن و پخت نامناسب مقدار زیادی از ویتامینC خود را از دست می‌دهد.

علاوه بر این، حاوی بتاکاروتن فراوان، پتاسیم، منیزیوم، آهن و مقدار زیادی ویتامین B6 است.

ویتامین B6 در تولید سلول‌های جدید نقش دارد بنابراین یکی از مواد مغذی است که بهتر است در رژیم غذایی بچه‌ها گنجانده شود.

آبپز کردن و کباب‌کردن آن در فر روشی است که باعث می‌شود ویتامین‌ها و مواد مغذی خود را کمتر از دست بدهد.

چند راه حل برای علاقه‌مند کردن بچه‌ها به سیب‌زمینی

کاشتن سیب‌زمینی در باغچه کوچک خانه‌تان یکی از بهترین روش‌ها برای تشویق بچه‌ها است. اگر اواخر اسفند و یا اوایل بهار سیب‌زمینی‌های زودرس را بکارید از تیر ماه تا شهریور ماه محصول خواهید داشت.

مرحله کاشت را به بچه‌ها واگذار کنید البته در کنار آنها و بعنوان مربی ناظر کارآنها باشید و مسوولیت آبیاری و نگهداری از آنها را هم به بچه‌ها بدهید تا خود شاهد رشد گیاهان کاشته شده به دستان خود باشند.

از قبل ترتیبی دهید تا یکی دو نفر از دوستان بچه‌ها هم در موقع پخت حضور داشته باشند. با این روش بچه‌ها انگیزه‌ای دو برابر و شور و اشتیاق فراوانی پیدا خواهند کرد.

اگر بچه‌ها خیلی کوچک هستند بازی خوبی برایشان ترتیب دهید. در صورتی که سیب‌زمینی‌ها را از بازار تهیه کرده‌اید، سیب‌زمینی‌های خریداری شده را در باغچه، زیر خاک پنهان کنید به بچه‌ها بگویید تا آنها را پیدا کنند و برای پختن به آشپزخانه بیاورند.

در ادامه در بخش پخت غذا به روش‌های دیگری هم اشاره گردیده است که در حین پخت و پز کودکان تشویق به تست طعم غذا می‌شوند.

سیب‌زمینی کباب شده با کلاه پوره‌ای 

این غذا یکی از خوشمزه‌ترین و سالم‌ترین‌‌ غذاها برای فرزند شما خواهد بود. 

اگر در باغچه کوچک خود سیب‌زمینی دارید به بچه‌ها بگویید تا 4 عدد بزرگ از آنها را از خاک بیرون آورند و سپس آنها و دست‌هایشان را خوب بشویند. یا از سیب‌زمینی‌های بازار استفاده نمایید.

مواد لازم

سیب‌زمینی                          4 عدد

روغن زیتون                            به مقدار لازم

پنیر موزارلا                             50 گرم

شیر                                     8 قاشق سوپخوری

زیتون                                     8 عدد

گوجه فرنگی گیلاسی                4 عدد

زردچوبه و نمک                         به مقدار کم

دستور تهیه

فر را با حرارت200 درجه سانتیگراد روشن کنید تا گرم شود. به بچه‌ها پیش‌بند و کلاه مخصوص آشپزی و دیگر لوازم را بدهید. این وسایل آنها را برای آشپزی خودشان تشویق می‌کند.

حالا، اجازه دهید مقدار کمی نمک، زردچوبه و روغن زیتون را در کاسه کوچکی ریخته هم بزنند و سیب‌زمینی‌های شسته شده را درآن بغلطانند تا پوست آنها خوب به آن آغشته شود.

با انجام این کار پوست کباب شده سیب‌زمینی‌ها بسیار ترد و خوش رنگ و خوشمزه می‌شود. سپس آنها را خودتان در فر بگذارید و اجازه دهید تا حدود 45 دقیقه کباب شوند.

آنها را بعد از کباب شدن بیرون آورید تا خنک شوند.

سپس با یک کارد به اندازه یک چهارم از سر سیب‌زمینی‌ها را ببرید. در این مرحله هم می‌توانید اجازه دهید بچه‌ها با یک کارد پلاستیکی این کار را انجام دهند.

برش‌ها را پوست بگیرند و در ظرفی ریخته با شیر و پنیر و مقداری روغن زیتون مخلوط کنند.

می‌توانید بین بچه‌ها مسابقه بگذارید به هر کدام یک ظرف کوچک و مقداری از مواد را بدهید تا خوب بهم بزنند و پوره  روی سر سیب‌زمینی‌ها را آماده کنند.

آنها برای رقابت هم که شده برای چشیدن دست پخت خود سعی می‌کنند تا بهترین باشند و بعد از فعالیت برای تهیه غذا خود به خود گرسنه هم می‌شوند.

به بچه‌ها بگویید آماده تست پوره‌های همدیگر باشند تا ببینند پوره چه کسی خوشمزه‌تر تهیه شده است. با این روش به تکاپو می‌افتند تا خوشمزه درست کنند.

نهایتا پوره آماده شده را مثل کلاهی روی سر سیب‌زمینی‌ها بگذارید.

به آنها بگویید با زیتون و گوجه فرنگی برای سیب‌زمینی‌ها چشم و دهان بگذارند.

یادتان باشد بچه‌ها آشپزخانه را ممکن است ریخت و پاش کنند یا اگر با کارد پلاستیکی کار می‌کنند برش‌های خوبی به سیب‌زمینی‌ها ندهند یا آنها را له کنند اما باید صبور باشید و تا می‌توانید آنها را تشویق کنید.

در ادامه برای تنوع دادن به سبزیجات می‌توانید برای نوبت بعدی، کمی سبزی جعفری به پوره آنها اضافه کنید تا با طعم دلچسب آن هم آشنا شوند.

 

برچسب ها: غذای کودک، تغذیه کودک، سیب زمینی سرخ کرده، سیب زمینی سرخ شده، سیب زمینی آبپز، سیب زمینی آب پز، کودک و سیب زمینی، سیب زمینی کباب شده تعداد بازديد: 1165 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز