Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 1 خرداد 1403 - 01:05

21
اردیبهشت
فواید سوپ و آش در فصل سرما

فواید سوپ و آش در فصل سرما

با شروع فصل سرما در بیشتر خانه‌ها انواع سوپ و آش طبخ می‌شود. مصرف غذاهای آبکی و گرم برای روزهای سرد سال برای همه گروه‌های سنی مناسب است.

به قلم : دکتر گلبن سهراب ؛ عضو هیات علمی گروه تغذیه بالینی و رژیم درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

 

تحریریه زندگی آنلاین : با شروع فصل سرما در بیشتر خانه‌ها انواع سوپ و آش طبخ می‌شود. مصرف غذاهای آبکی و گرم برای روزهای سرد سال برای همه گروه‌های سنی مناسب است و اهمیت آن در کودکان که معمولا تمایلی به جویدن زیاد مواد غذایی ندارند، بیشتر است. در این مقاله به اهمیت مصرف انواع سوپ و آش در کودکان و اینکه بهتر است برای این گروه سنی از چه ترکیباتی در تهیه آنها استفاده شود، می‌پردازیم. خوردن سوپ و آش در روزهای سرد نه‌تنها احساس گرمای مطبوعی در بدن ایجاد می‌کند، بلکه نیاز بدن به بسیاری از ریزمغذی‌ها را نیز تامین می‌کند، البته مقدار کم چربی و سبزیجات تازه و متنوع، دیگر مزیت این گروه غذاها است. با نزدیک ‌شدن زمستان بهتر است بیشتر انواع سوپ و آش در رژیم غذایی روزانه گنجانده ‌شود تا توانایی بدن برای مقابله با سرما و عوامل بیماری‌زا افزایش یابد. سوپ یک غذای پایه‌ای در تغذیه کودکان محسوب می‌شود که با در برداشتن ترکیبی از مواد غذایی ارزشمند، می‌تواند یک وعده غذایی مفید و کامل برای آن‌ها باشد و ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز برای رشد کودک را به او برساند. در این بخش به مهم‌ترین دلایل توصیه به مصرف سوپ و آش در کودکان می‌پردازیم:

 

تامین آب بدن

معمولا در روزهای سرد تمایل به نوشیدن آب کم می‌شود، در حالی‌که نیاز بدن تغییری نمی‌کند. به‌همین‌ دلیل لازم است ترفندهایی برای پیشگیری از کم‌آبی بدن در کودکان مورد توجه قرار گیرد. خوردن سوپ و آش یکی از این ترفندها است. یک کاسه سوپ سبزیجات معادل دو لیوان آب را تامین می‌کند. توجه داشته باشید همیشه مصرف سوپ و آش‌های خانگی ارجحیت دارد، زیرا سوپ‌های آماده حاوی مقدار زیادی نمک هستند و همچنین حاوی سبزیجات تازه نیستند که می‌تواند عامل احتباس آب و کاهش رطوبت بدن شود.

بیشتربخوانید:

این خوراکی ها از سرماخوردگی جلوگیری می‌کند

 

 

 

 غذای کم‌کالری

سوپ و آش غذاهایی هستند که در کنار ارزش غذایی بالا از نظر ویتامین‌ها و مواد معدنی کالری چندانی ندارند و انتخاب مناسبی برای پیشگیری از چاقی در کودکان خواهند بود. یک ظرف سوپ ۲۵۰ گرمی حدود  ۱۵۰ کیلوکالری انرژی دارد، البته برای افزایش کالری دریافتی در کودکانی که کمبود وزن دارند، می‌توان از شیر یا کمی خامه در تهیه سوپ استفاده کرد.

 

سرشار از ریزمغذی‌ها

علاوه بر تامین آب و فیبر غذایی، خوردن سوپ برای دریافت موادمعدنی و ویتامین‌ها نیز ایده‌آل است، البته مقدار این ریزمغذی‌ها به نوع و مقدار سبزیجات استفاده شده در سوپ بستگی دارد. به‌عنوان مثال، هویج و کدوحلوایی سرشار از بتاکاروتن (پیش‌ساز ویتامین A) هستند و لوبیا سبز و کدو سبز مقدار بالایی منیزیم دارند، بنابراین بهتر است در تهیه سوپ از سبزیجات متنوع استفاده شود که راهکار عالی برای مصرف سبزیجات به‌خصوص برای کودکان است. معمولا وادار کردن کودکان به مصرف سبزیجات زیاد آسان نیست. در تهیه سوپ کودکان از انواع سبزی‌های متنوع استفاده کنید تا از خواص خوب همه سبزی‌ها بهره‌مند شوند.

بیشتربخوانید:

با این دمنوش ها به جنگ سرماخوردگی بروید

 

 

 

 

 احساس سیری

گرچه سوپ کالری زیادی ندارد و غذای سنگینی نیست، اما احساس سیری طولانی ایجاد می‌کند، زیرا سرشار از سبزیجات است که فیبر بالایی دارند. خوردن یک کاسه سوپ می‌تواند ۱۰ تا ۲۵ درصد از نیاز روزانه به فیبرها را تامین کند.

 

 تامین پروتئین مورد نیاز

کودکان در حال رشد هستند و به پروتئین و روی برای رشد مناسب نیاز دارند. اگر می‌خواهید سوپ شما غنی از پروتئین باشد و به رشد کودکان کمک کند، در تهیه آن از گوشت مرغ یا گوسفند استفاده کنید. اگر کودک شما به خوردن گوشت تمایلی نشان نمی‌دهد، استفاده از پوره گوشت یا مرغ در تهیه سوپ راه مناسبی برای خوراندن منابع پروتئین به آنها است. همچنین استفاده از حبوبات در تهیه سوپ باعث افزایش ارزش غذایی آن می‌شود. پروتئین حبوبات نسبت به پروتئین گوشت از نظر کیفی کمی پایین‌تر است، اما ترکیب حبوبات با غلاتی مانند جو، ترخینه، برنج یا ورمیشل پروتئینی در حد پروتئین گوشت می‌دهد. همچنین در کودکانی که زیاد به خوردن لبنیات تمایل نشان نمی‌دهند، می‌توان از شیر در سوپ جو استفاده کرد. لبنیات منبع خوب پروتئین با کیفیت بالا، کلسیم و فسفر هستند که همگی به رشد قدی کودکان کمک می‌کنند. توجه داشته باشید برای آنکه حبوبات در کودکان که معده حساس‌تری دارند، ایجاد نفخ و دل درد نکند، حبوبات را از 24 ساعت قبل خیس کنید و آب آن را دور بریزید و بگذارید حبوبات خیلی خوب بپزند.

 

 تسهیل عملکرد گوارش

فیبرهای سبزیجات پخته هضم ساده‌تری دارند و در تسهیل گوارش موثر هستند. توصیه می‌شود در کودکانی که از اختلالات گوارشی و تنبلی روده‌ها رنج می‌برند و معمولا مبتلا به یبوست هستند، از سوپ در برنامه روزانه استفاده شود، حتی می‌توان سوپ را به‌عنوان یک میان‌وعده مغذی نیز برای کودکان در نظر گرفت.

بیشتربخوانید:

بهبود سرماخوردگی و آنفلوانزا به کمک این خوراکی های مفید

 

 

 

 افزایش سطح ایمنی و پیشگیری از سرماخوردگی

هیدراته کردن بدن، تامین پروتئین مورد نیاز و تامین انواع ریز‌مغذی‌ها، همه و همه عواملی هستند که کمک می‌کنند مصرف سوپ در افزایش عملکرد ایمنی و پیشگیری از انواع سرماخوردگی و آنفلوانزاهای فصلی نقش داشته باشد. همچنین در شرایطی که کودکان مبتلا به سرماخوردگی هستند و میل زیادی به خوردن غذاهای جامد ندارند، مصرف سوپ بسیار توصیه می‌شود. همچنین در زمان سرماخوردگی، گرمای سوپ ممکن است به کاهش احتقان دستگاه تنفسی کمک کند.

تعداد بازديد: 52 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز