Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 08:23

3
شهریور
اما واگرهای مصرف پنیر پیتزا در کودکان

اما واگرهای مصرف پنیر پیتزا در کودکان

تحقیقات جدید نشان می‌دهند که بچه‌ها چقدر پیتزا مصرف می‌کنند و این پیتزا تا چه اندازه می‌تواند ناسالم باشد. مطالعه منتشر شده بر روی کودکان و نوجوانان 2 تا 19 ساله متمرکز است، نشان می‌دهد که پیتزا

به قلم :  دکتر عطیه میرزابابایی ؛ متخصص تغذیه از دانشگاه علوم پزشکی تهران

ati_babaee@yahoo.com

 

تحریریه زندگی آنلاین : تحقیقات جدید نشان می‌دهند که بچه‌ها چقدر پیتزا مصرف می‌کنند و این پیتزا تا چه اندازه می‌تواند ناسالم باشد. مطالعه منتشر شده بر روی کودکان و نوجوانان 2 تا 19 ساله متمرکز است، نشان می‌دهد که پیتزا یک عنصر اصلی در رژیم غذایی اکثر بچه‌ها است. آنها به طور متوسط روزانه 136 کالری از پیتزا دریافت می‌کنند و همچنین حدود 20 درصد از کودکان و نوجوانان به طور پیوسته پیتزا می‌خورند. این تعجب‌آور نیست، اما در روزهایی که کودکان پیتزا می‌خورند، چربی اشباع، نمک و کالری بیشتری در رژیم غذایی خود دریافت می‌کنند. با مصرف پیتزا در هر روز، هر نوجوان 230 کالری بیشتر می‌خورد که این مقدار در کودکان کوچک‌تر به طور متوسط حدود 84 کالری اضافی است. در حالت کلی، بیشترین نگرانی محققان و حتی والدین، مربوط به کالری و مواد مضر و نگهدارنده در غذاها است و از آنجایی که بخش عمده کالری پیتزا در پنیر پیتزا متمرکز شده است، برای کاهش نگرانی‌ها، بهتر است از مدیریت مصرف پنیر پیتزا شروع کنیم.

بیشتربخوانید:

ارتباط مصرف فستفود با ابتلابه آسم و آلرژی در کودکان

 

پنیر پیتزا چیست؟

پنیر پیتزا نوعی از پنیر است که در مجاورت با حرارت و غذاهای گرم ذوب می‌شود. این پنیر برای چسباندن مواد استفاده شده بر روی پیتزا مورد استفاده قرار می‌گیرد و به آن حالتی چسبنده و کشسان می‌دهد و از ریختن مواد تشکیل‌دهنده پیتزا جلوگیری می‌کند. این پنیر از شیر پر چرب تهیه می‌شود و به علت میزان چربی بالا بسیار مضر و سرطان‌زا می‌باشد. پنیر پیتزا یکی از مواد غذایی است که استفاده و کاربرد فراوانی در تهیه و تولید فست‌فودها دارد. برخی از فست‌فودها بدون استفاده از این پنیر اصلا قابل تهیه نمی‌باشند. این پنیر یکی از پر چرب‌ترین مواد غذایی است که از آن برای تهیه انواع پیتزا به کار می‌رود و به علت میزان چربی بالایی که دارد، بسیار چاق کننده بوده و حتی سرطان‌زا می‌باشد.پنیر پیتزا از شیر پر چرب تهیه می‌شود. پنیر پیتزا در دو نوع گیاهی و حیوانی وجود دارد. نوع حیوانی آن با استفاده از مواد لبنی مانند روغن و کره و کازئین تهیه می‌شود و نوع دیگر آن منشاء گیاهی دارد. اما هر دو نوع ذکر شده به علت اینکه دارای میزان قابل توجهی چربی هستند، مضر می‌باشد، زیرا چربی موجود در این پنیر اشباع شده و ترانس است. برای اینکه از مصرف فست‌فود‌ها ضرر کمتری را متحمل شوید، می‌توانید آن‌ها را با سبزیجات فراوان مصرف کنید.

 بیشتربخوانید:

استرس والدین کودکان را چاق میکند

مواد تشکیل دهنده پنیر پیتزا

در هر برش پنیر پیتزا 20 گرم چربی وجود دارد:

همه ما پنیر پیتزا را به عنوان یک پنیر کش‌دار می‌شناسیم و از خوردن آن به همراه پیتزا لذت می‌بریم، اما این کش‌دار بودن پنیر به علت این است که در تهیه آن از میزان زیادی اسید چرب ترانس استفاده شده است. این ماده بسیار مضر بوده و باعث گرفتگی رگ‌های خونی می‌شود. به طور کلی یک برش از پنیر پیتزا حاوی مواد بسیار مضری برای بدن می‌باشد. در این مقدار پنیر پیتزا یک گرم قند و بیش از 20 گرم چربی وجود دارد. از دیگر مواد تشکیل دهنده این ماده خوراکی سلنیوم، فولات، فسفر، کربوهیدرات، فیبر رژیمی، تیامین و نیاسین می‌باشد. به طور کلی پنیر‌ها به دو گروه انعقادی و فرا پالایش تقسیم می‌شوند. در نوع انعقادی به ترکیب پنیر‌ها آنزیم اضافه می‌شود و پروتئین‌های نامحلول رسوب می‌کنند و پس از آب‌گیری به آن نمک اضافه می‌کنند.

در فرا پالایش برای تهیه و تولید پنیر از شیر کمتری استفاده می‌شود و این نوع پنیر دارای انرژی بالاتری است. به دلیل اینکه پنیر پیتزا از مواد مضر و خطرناکی مانند چربی‌ها و قند بالا تشکیل شده است، برای سلامتی بسیار زیان‌آور بوده و به عنوان قاتل سلامتی شناخته می‌شود.

 

مصرف پنیر پیتزا برای کودکان شامل محدودیت‌هایی است

مصرف پنیر پیتزا باعث جذب چربی در بدن می‌شود. در تهیه این ماده غذایی از چربی اشباع شده استفاده شده است و مصرف هر نوع غذای حاوی چربی باعث ایجاد بیماری‌های قلبی - عروقی، کبد چرب و اضافه وزن و چاقی می‌شود. پنیر پیتزا همچنین حاوی مقداری نمک است. در کشور ما مصرف روزانه نمک باید در حدود 3 تا 5 گرم باشد. با توجه به اینکه این میزان در انواع فست‌فودها بیشتر از این مقدار یعنی در حدود 7 تا 10 گرم است، باعث می‌شود تا چربی و کالری بیشتری جذب بدن شود. اگر پیتزا و غذاهای مشابه آن به طور متوسط یک یا دو بار در ماه مصرف شوند، اشکالی ندارد، اما در صورتی که به خوردن این غذاها عادت کنید و بیشتر از دو بار در ماه مصرف کنید، زمینه را برای ایجاد انواع بیماری‌ها برای خود فراهم کرده‌اید.

 بیشتربخوانید:

فستفودها به کبد کودکان آسیب می زنند

مصرف انواع پنیر برای کودکان

پنیر و سایر غذاهای لبنی منبع خوبی از کلسیم و پروتئین هستند، اما ممکن است با خود فکر کنید که آیا باید محدودیتی برای پنیر در رژیم غذایی فرزند خود قائل شوید. پنیر! این یکی از آن غذاهای رایجی است که اکثر ما می‌خوریم، حتی می‌توانیم بگوییم که از غذاهای مورد علاقه ما است! اما آیا می‌دانستید که اکثر پنیر‌ها در واقع برای کودکان عالی نیستند؟ پنیر برای کودکان ممکن است کمی سخت باشد، زیرا اغلب سدیم زیادی دارد، اما این بدان معنا نیست که شما هرگز نمی‌توانید به آنها پنیر بدهید!

تغذیه کودکان با پنیر به طور کلی منع نشده است، اما توصیه می‌شود در این امر محدودیت‌هایی ایجاد کنید. این محدودیت‌ها شامل انواع خاص پنیر‌ها می‌شود.

بیشتر پنیری که مخصوص بچه‌ها به بازار عرضه می‌شود، سدیم بالایی دارد! پنیر خامه‌ای یک نوع محبوب است و اغلب می‌تواند 350 میلی‌گرم سدیم در نصف فنجان داشته باشد. پنیر رشته‌ای معمولا حدود 200 میلی‌گرم سدیم در هر رشته دارد و میزان سدیم موجود در هر 30 گرم پنیر چدار 200 میلی‌گرم است.

 

هنگام تهیه پنیر برای کودکان حتما از پنیر‌های پاستوریزه استفاده کنید

نمک به عنوان یک نگهدارنده طبیعی عمل می‌کند. از آن در پنیر برای کنترل رطوبت و باکتری‌ها استفاده می‌شود. علاوه بر این برای بهبود طعم بسیاری از انواع آن استفاده می‌شود. همه نمک‌های موجود در پنیر برای اهداف کاربردی وجود ندارد.

همانطور که می‌بینید اگر به هر خواربار فروشی سر می‌زنید، متوجه خواهید شد که انواع مختلف پنیر می‌توانند مقادیر بسیار متفاوتی از سدیم داشته باشند. هر یک از تولید کنندگان پنیر ترجیح می‌دهند که دستورهای خود را برای پنیر‌های خود داشته باشند، بنابراین مهم است که همیشه برچسب‌ها را بررسی کنید، حتی اگر نوعی پنیر باشد که معمولا مقدار کمی سدیم دارد.

کودکان در مقایسه با بزرگسالان باید میزان کمتری نمک مصرف کنند. به همین علت یکی از دلایل محدودیت مصرف پنیر برای کودکان وجود نمک فراوان در آن است. کودکان زیر دو سال بهتر است پنیر‌های چرب مصرف کنند، زیرا چربی برای رشد مغز مفید است، اما حتما از پنیرهای پاستوریزه استفاده نمایید.

 

پیتزای سالم برای کودکان تهیه کنیم

اگر به جای کم کردن وعده‌ها و میزان مصرف پیتزا، که از نظر کودکان خوشایند به نظر نمی‌رسد، بر روی سالم‌تر کردن پیتزا متمرکز شویم، راهکار موثر‌تری را انتخاب کرده‌ایم. بهترین راه‌حل این است که پیتزا را خودتان در خانه تهیه کنید. با این روش شما هم از کیفیت مواد اولیه و هم از میزان دقیق آن‌ها مطلع هستید. و قطعا، در انتخاب مواد اولیه، دقت کافی را خواهید داشت. استفاده از پنیر با کیفیت، سبزیجات سالم، خمیر مناسب، و افزودن غلات و پروتئین‌های کافی، از پیتزای شما، یک غذای سالم و مفید خواهد ساخت که می‌توانید آن را با خیال راحت در اختیار کودکان‌تان قرار دهید و از سلامت آن مطمئن باشید.

پیتزا برای کودکان می‌تواند مفید باشد، به شرط استفاده از مواد غذایی سالم و مفید.

بر اساس نظریه بهداشت عمومی، کالری اضافی موجود در پیتزا موجب اضافه وزن کودکان می‌شود.

از این رو مقدار مصرف کودکان و نوع موادی که در پخت پیتزا مورد استفاده قرار می‌گیرد، بسیار حائز اهمیت می‌باشد. می‌توان علاقه کودکان به پیتزا را نوعی فرصت دانست و با استفاده از مواد سالم و استفاده از سبزیجات تازه در تهیه پیتزا برای بچه‌ها، آن‌ها را ترغیب به مصرف مواد سالم و خوشمزه نمود. مصرف پنیر پیتزا برای بچه‌ها یک تا دو بار در ماه مشکلی ایجاد نمی‌کند. چنانچه در مصرف این غذا زیاده‌روی گردد، می‌تواند کودکان را به انواع بیماری‌ها دچار کند.

 

سخن پایانی

پنیر پیتزا از شیر پر چرب تهیه می‌شود و دارای مقدار زیادی چربی است و به همین دلیل یک ماده مضر برای سلامتی قلب و عروق و کبد می‌باشد، اما در عین حال این ماده خوراکی مانند سایر پنیر‌ها حاوی کلسیم و پروتئین است و مصرف آن به شرطی که در حد اعتدال باشد، برای کودکان ضرری ندارد.

 

برچسب ها: رژیم غذایی، چاقی، کودکان، پیتزا، پنیر پیتزا، فستفود، دکتر عطیه میرزابابایی تعداد بازديد: 225 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز