Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 02:54

15
دی
بدوید تا بیشتر عمر کنید!

بدوید تا بیشتر عمر کنید!

چاقی و سیگار هردو تأثیر منفی بر بهبود ناشی از شکستگی دارند. شکستگی مچ دست بسیار شایع است و بین 5 تا 20 درصد جراحی‌های اورژانسی اتاق عمل را تشکیل می‌دهد. این شکستگی تأثیر زیادی بر زندگی روزمره بیمار می‌گذارد و بهبودی سریع آن مهم است.

حدیثه خسروی؛ کارشناس ارشد تغذیه

بدوید تا بیشتر عمر کنید!

دویدن به هرمیزانی، به نحو چشمگیری احتمال مرگ‌ومیر را کاهش می‌دهد. در تحقیقات جدید ضمن مطرح کردن این یافته، محققان بیان کردند در این بررسی علت این تأثیر مدنظر تحقیق نبوده و کاملاً مشخص نیست این اثر قابل‌توجه به خاطر تأثیر بر سلامت قلب یا سرطان و یا بیماری‌های دیگر باشد. در این تحقیق که با بررسی پرونده بیماران صورت گرفت، 232 هزار نفر بین سنین 6 تا 35 ساله موردبررسی قرار گرفتند. در طول بررسی حدود 25 هزار نفر فوت شدند. با مقایسه داده‌ها مشخص شد علت مرگ به هر دلیلی در بین افرادی که می‌دویدند، 27 درصد کمتر از سایرین بوده است. همچنین ریسک بیماری قلبی در آن‌ها 30% کمتر و مرگ در اثر ابتلا به سرطان نیز 23% در مقایسه با سایرین کمتر ارزیابی شد. در این تحقیق دقیقاً مقدار مشخصی برای دویدن تعیین نشد، اگرچه محققان احتمال می‌دهند با افزایش زمان دویدن، فواید بیشتری حاصل شود. محققان بررسی اعلام نمودند، حتی دویدن به میزان خیلی کم، مثلاً یک‌بار در هفته در حدود 50 دقیقه و با سرعت حدود 8 کیلومتر در ساعت، تأثیر مهمی در کاهش مرگ‌ومیر دارد. این یافته‌ها بیشتر برای افرادی که از کمبود وقت برای انجام ورزش روزانه شکایت می‌کنند، دستاورد بسیار مفیدی بوده و راه را برای انجام تحقیقات وسیع‌تر در آینده هموار می‌کند.

کم‌خوابی و بیماری قلبی به هم مرتبطند

کمبود خواب یکی از دلایل شیوع بیماری‌های قلبی در افراد طبقه پایین جامعه می‌باشد. طبقات کم‌درآمد به دلایل مختلفی نظیر چند شغلی، کار در شیفت‌های مختلف و زندگی در محیط‌های پر سروصدا و استرس‌های بیشتر شغلی بیشتر در معرض کم‌خوابی قرار دارند. این مطالعه اولین بررسی جامعه نگر در زمینه یافتن علت اینکه چرا مردم فقیر، بیشتر به بیماری‌های قلبی دچار می‌شوند، است. در این مطالعه مشخص شد خواب کوتاه و نامناسب باعث افزایش حدود 13.4 درصد مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های قلبی می‌شود.

 محققان بررسی اعلام نمودند بعضی از این موانع، نیازمند توجه و اهتمام در سطح وسیع و جامعه نگر می‌باشد. به‌عنوان‌مثال تلاش برای کاهش سروصدا از طریق الزام نصب شیشه‌های دوجداره در محیط کار، تلاش مسئولین برای کاهش ترافیک و عدم ساخت مجتمع مسکونی نزدیک محل‌هایی نظیر فرودگاه و راه‌آهن و بزرگراه‌ها نمونه راهکارهای مؤثر در سطح جامعه، برای ارتقاء سلامت عمومی می‌باشند. این مقاله بار دیگر اهمیت خواب مناسب و کافی را در حفظ و ارتقاء سلامتی یادآوری نموده و معیار خواب مناسب را جهت حفظ سلامتی بین 6 تا 8 ساعت، برآورد کرده است.

ارتباط اوتیسم با نگه‌دارنده‌های غذایی

برای اولین بار دانشمندان یک ارتباط مولکولی بین یک نگه‌دارنده غذا, اختلال عصبی و اختلال طیف اوتیسم را یافته‌اند. یافته‌ها نشان می‌دهد که ممکن است ارتباطی بین مصرف غذاهای فرآوری شده در دوران بارداری و افزایش اوتیسم وجود داشته باشد.

در مطالعه‌ای محققان ارتباط بین پروپیونیک اسید و اوتیسم را موردبررسی قراردادند. در این مطالعه محققان سطح بالایی از پروپیونیک اسید را در نمونه مدفوع کودکان مبتلابه اوتیسم مشاهده کردند آن‌ها همچنین دریافتند که میکروبیوم این کودکان باهم متفاوت است. پروپیونیک اسید یک اسید چرب اشباع‌ کوتاه زنجیر با خاصیت ضد قارچی است. همچنین بسیاری از تولیدکنندگان آن را به‌عنوان مواد نگه‌دارنده مواد غذایی و به‌عنوان اسانس برای محصولات بسته‌بندی و فرآوری شده استفاده می‌کنند. در این مطالعه سلول‌های بنیادی عصبی را در معرض سطوح پروپیونیک اسید فوق‌العاده بالا قراردادند و نتایج مطالعات قبلی مبنی بر عوارض مصرف مواد حاوی نگهدارنده در طول دوره بارداری، تأیید شد.

آسیب به مغزدر کودکان چاق

چاقی در بین جوانان به یک مشکل سلامت عمومی تبدیل شده به طوری که درصد کودکان و نوجوانان چاق از 1970 سه برابر شده است. آمارهای سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد تعداد کودکان چاق (در سن 5 سال و بالاتر) از 32 میلیون در سال 1990 به 41 میلیون در سال 2016 رسیده است.

چاقی اولین پیامد ناشی از اضافه وزن است. برخی مطالعات اخیرنشان داده‌اند التهاب ناشی از چاقی، به نواحی خاصی از مغز آسیب می‌رساند.

در این تحقیق 59 کودک چاق بین سنین 6 تا 12 ساله با 61 کودک سالم مقایسه شدند. نتایج MRI مغز کودکان نشان داد مناطق خاصی از مغز که مسئول کنترل اشتها و هیجان است در افرادچاق آسیب می‌بیند.

بعضی مارکرهای التهابی نظیر لپتین از سلولهای چربی ترشح می‌شوند و نقش مهمی در تنظیم انرژی و ذخیره چربی دارند. آزمایش فوق نشان داد در افراد چاق، بعلت آسیب دیدگی نواحی خاص مسئول کنترل اشتها، مغز قادر به پاسخگویی مناسب به لپتین نبوده و باعث می‌شود افراد چاق به خوردن ادامه دهند. این شرایط بنام مقاومت به لپتین نامیده می‌شود و در یک سیکل معیوب باعث ترشح بیشتر لپتین از سلولهای چربی می شودکه باعث تشدید چاقی می‌شود. شرایط وقتی بدتر می‌شود که این افراد مقاومت به انسولین هم داشته باشند. انسولین هورمون مترشحه از غده پانکراس است و قندخون را تنظیم می‌کند. متاسفانه اغلب افراد چاق، مقاومت به انسولین هم دارند. مجموع این عوارض باعث بدترشدن چاقی می‌شود. دانشمندان درمطالعات آینده بدنبال این هستند که چگونه می‌شود تأثیر چاقی برمغز را کنترل نمود.

دیر غذا خوردن، خطر بیماری قلبی را افزایش می‌دهد

زنانی که سهم عمده کالری دریافتی روزانه خود را در ساعات پایانی روز دریافت می‌کنند، احتمال بروز بیماری‌های قلبی بیشتری در مقایسه با سایر زنان دارند.

حتی یک درصد افزایش کالری در شب در زنان ممکن است با خطر افزایش فشارخون و شاخص توده بدنی بالاتر و قند خون بیشتر در طولانی‌مدت همراه باشد.

در تحقیق جدیدی که توسط مرکز قلب امریکا بر روی 112 زن در محدوده سنی 44 انجام گرفت، 7 عامل که در پیشگیری از بیماری‌های قلبی مؤثرند به آن‌ها آموزش داده شد. این موارد عبارت بودند از:

 سیگار نکشیدن، فعالیت بدنی مناسب، خوردن غذای سالم، کنترل وزن، کنترل کلسترول، کنترل فشارخون و قند خون

افراد موردبررسی از طریق موبایل یا کامپیوتر، یاد آمد غذای مصرفی خود را به همراه زمان خوردن، در هفته اول بررسی و یک هفته آخر بعد از 12 ماه بررسی گزارش نمودند. محققان به نتایج جالب زیر دست یافتند:

 هنگامی‌که افراد شرکت‌کننده، قسمت اعظم غذای خود را بعد از ساعت 6 بعدازظهر مصرف می‌کردند سلامت قلب آن‌ها کمتر ارزیابی شد.

 افرادی که عادت به خوردن عمده کالری روزانه خود بعد از ساعت 6 عصر داشتند دارای قند خون، فشارخون و توده بدنی بالاتری بودند.

 حتی 1 درصد عادت به خوردن بیشتر غذای روزانه بعد از ساعت 8 شب باعث بروز تغییرات منفی در پروفایل لیپیدی خون افراد شده بود.

درواقع، این مقاله تأثیر نحوه خوردن را موردبررسی قرارداد. محققان به این مطلب تأکید نمودند که توصیه‌های کلی در مورد زمان خوردن نیز به همان اندازه مواد غذایی که می‌خوریم، تأثیر زیادی بر حفظ سلامتی ارگان‌های بدن دارد.

ازاین‌رو یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها برای اصلاح سبک زندگی، توجه به زمان مصرف وعده‌های غذایی بوده و باید در هنگام توصیه به بیماران قلبی به‌طورجدی موردتوجه قرار گیرد.

گیاه رازک باعث بهبود سندرم متابولیک می‌شود

رژیم غنی از چربی و قنداشباع باعث التهاب مزمن و بروز سندرم متابولیک می‌شود. سندرم متابولیک در واقع مجموعه‌ای از بیماریها از قبیل چاقی، افزایش چربی خون، افزایش فشارخون و چاقی شکمی می‌باشد. این سندرم مسئول بروزاغلب بیماری‌های مزمن، بیماری قلبی، دیابت و کبدچرب است.

مطالعات اخیرتمرکز زیادی بر ترکیبات طبیعی گیاهان برای درمان این سندرم نموده است. مطالعات جدید نشان داده‌اند گیاه رازک با اصلاح جمعیت میکروبی مفید روده، باعث بهبود التهاب و کاهش عوارض سندرم متابولیک می‌شود.

برچسب ها: تغذیه سالم، سیگار، اوتیسم، زندگی آنلاین، اوتیسم و تغذیه، تغذیه و بیماری قلبی، سیگارو بیماری قلبی، ارتباط خواب و بیماری قلب تعداد بازديد: 441 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز