Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 19:50

30
آبان
پرتقال؛ دوست روز‌های سرد سال

پرتقال؛ دوست روز‌های سرد سال

از دیدگاه متخصصان تغذیه مصرف منظم پرتقال به‌خصوص در فصول پاییز و زمستان نقش موثری در ارتقای سلامت کودکان و پیشگیری از بروز بیماری‌های حاد و عفونی مرتبط با فصول دارد.

فرزاد‌ برهمند‌پور؛ کارشناس ارشد‌ تغذیه و ارتقای سلامت

 

پرتقال از جمله میوه‌هایی است که بسیاری از کودکان مصرف آن را به صورت میوه پوست‌کنده، آب پرتقال، کمپوت و مربای پرتقال دوست دارند.

از دیدگاه  متخصصان تغذیه مصرف منظم پرتقال به‌خصوص در فصول پاییز و زمستان نقش موثری در ارتقای سلامت کودکان و پیشگیری از بروز بیماری‌های حاد و عفونی مرتبط با فصول دارد. 

اثر پرتقال بر سلامت بدن کودک

بهبود عملکرد سیستم ایمنی

به دلیل این که میوه پرتقال حاوی مقادیر بالایی از ویتامین‌ها و املاح مورد نیاز بافت‌ها و اندام‌ها برای رشد می‌باشد و یک برش آن می‌تواند بیش از 90 درصد نیاز روزانه بدن کودک به ویتامین C را تامین نماید، بنابراین متخصصان تغذیه بر این اعتقادند که این میزان از ویتامین C به همراه ترکیب پلی‌فنول موجود در پرتقال می‌تواند تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن کودک و پیشگیری کننده از بروز بیماری‌های عفونی باشد.

ضد بروز بیماری کم‌خونی

از آنجایی که کم‌وزنی و ضعف در کودکان به خصوص دختران می‌توانند باعث بروز و تداوم کم خونی شوند و از سویی ویتامین C موجود در پرتقال می‌تواند در جذب بیشتر آهن در بدن کودک موثر باشد، بنابراین متخصصان تغذیه به والدین کودکان مبتلا به کم‌خونی توصیه می‌کنند که روزانه حتما به کودک خود در جهت بهبود کم خونی یک عدد پرتقال بدهند.

رفع مشکلات گوارشی

بسیاری از کودکان ممکن است مبتلا به درجات خفیف تا قوی از ناهنجاری‌های عملکردی در دستگاه گوارش باشند.

از آنجایی که پرتقال حاوی مواد مغذی بالا و تنظیم‌کننده اسیدیته در معده می‌باشد، به همین دلیل مصرف آب پرتقال طبیعی برای کودکان مبتلا به مشکلات گوارشی توصیه می‌شود.

درمان کننده یبوست

بیشتر مواد غذایی که کودکان استفاده می‌کنند، اغلب حاوی ترکیبات کم‌فیبر می‌باشند و به همین دلیل مشکلاتی همچون یبوست در کودکان ممکن است شایع باشد.

یکی از راه‌های ساده درمان یبوست در کودکان مصرف پرتقال است. چون میوه پرتقال حاوی فیبر لازم برای رفع یبوست می‌باشد.

موثر در پیشگیری از نرمی استخوان

اگرچه در درمان و پیشگیری از نرمی‌استخوان در کودکان پیروی از یک رژیم غذایی متنوع و متناسب ضروری است؛ اما از آنجایی که پرتقال حاوی مواد مغذی بالایی از جمله کلسیم، آهن، روی، منیزیم و مس می‌باشد، بنابراین مصرف منظم و روزانه آن توسط کودکان می‌تواند مواد مغذی مورد نیاز برای پیشگیری از نرمی‌استخوان را برای بدن آنها تامین نماید.

کاهش بروز سرماخوردگی‌های مزمن و فصلی

کودکان ممکن است در فصول پاییز و زمستان مبتلا به سرماخوردگی مزمن و سرفه‌های مداوم شوند.

در این موارد مصرف منظم آب پرتقال طبیعی به دلیل این که حاوی ترکیبات گیاهی فعال برای تقویت سیستم ایمنی بدن آنها است، توصیه می‌شود.

بهبود‌دهنده بیماری‌های عفونی از جمله تب تیفوئید

برخی از متخصصان عفونی بر این باورند که نوشیدن مرتب آب پرتقال طبیعی با تقویت سیستم‌های بدنی کودک مبتلا به بیماری‌های عفونی از جمله تب تیفوئید می‌تواند در کاهش بروز سردردهای ناشی از این بیماری موثر باشد.

بهبود‌دهنده سیستم بینایی

پرتقال منبع غنی از ویتامین A، فلاونوئیدها و مواد مغذی مانند آلفا و بتا توکوفرول می‌باشد که مصرف منظم آن با بهبود بینایی در کودکان در ارتباط است.

ضد بروز اسهال در کودکان

به دلیل اسیدیته مناسب آب پرتقال طبیعی، از آن به عنوان یک کنترل کننده و رفع کننده بروز اسهال در کودکان نام می‌برند. 

چند توصیه به والدین

1- به والدین توصیه می‌شود که به کودکان خود پرتقال‌های شیرین بدهند چون که پرتقال‌های ترش علاوه بر عدم تمایل به مصرف توسط کودک، باعث بهم خوردن اسیدیته معده کودک نیز می‌شوند.

2- حتما هسته موجود در داخل پرتقال را جدا کرده و سپس به کودک جهت مصرف بدهند.

3- سعی کنند به طور متنوع از پرتقال تازه و آب پرتقال طبیعی به کودک خود بدهند تا بدن کودک از بالاترین منافع مصرف پرتقال بهره‌مند شود.

4- حتما برای مصرف کودک از پرتقال رسیده استفاده شود.

بیشتر بخوانید:

كیك پرتقال با روغن زیتون

 

برچسب ها: خواص پرتقال، پرتقال و کودک، فواید پرتقال برای کودکان، اثر پرتقال بر سلامت بدن کودک، پرتقال و بهبود عملکرد سیستم ایمنی، پرتقال و رفع مشکلات گوارشی، پرتقال و درمان یبوست، پرتقال و پیشگیری از نرمی استخوان، پرتقال و کاهش بروز سرماخوردگی، پرتقال و بیماری های عفونی، پرتقال و بینایی تعداد بازديد: 305 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز