Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 08:54

10
اردیبهشت
خوب و بد‌های شکلات

خوب و بد‌های شکلات

برخی از متخصصان تغذیه بر این اعتقاد هستند که ترکیبات موجود در شکلات‌های تلخ می‌توانند اثرات مثبتی بر روی عملکرد روحی و روانی بدن داشته و حتی در افزایش قابلیت حافظه در کودکان موثر باشند.

فرزاد برهمندپور؛ کارشناس ارشد تغذیه و ارتقای سلامت

 

جایگاه مصرف شکلات بر سلامت کودکان

شکلات‌ها از جمله تنقلات خوشمزه ای هستند که بیشتر کودکان عاشق آن هستند که هر روز به مقادیر بالایی از آن استفاده نمایند.

البته از دیدگاه متخصصان سلامت کودکان، اگرچه مقادیر کم برخی از شکلات‌ها می‌توانند برای سلامت مفید باشند؛ ولیکن استفاده زیاد از شکلات‌های شیرین می‌تواند مشکلات سلامتی مانند چاقی و پوسیدگی‌های دندانی را در پی داشته باشد.

برخی از متخصصان تغذیه بر این اعتقاد هستند که ترکیبات موجود در شکلات‌های تلخ می‌توانند اثرات مثبتی بر روی عملکرد روحی و روانی بدن داشته و حتی در افزایش قابلیت حافظه در کودکان موثر باشند.

همچنین برخی از تحقیقات علمی ادعا می‌کنند به دلیل این که شکلات تلخ حاوی ترکیبات آنتی‌اکسیدانی بالایی است، می‌تواند با تقویت سیستم ایمنی بدن به خصوص در کودکان از بروز بیماری‌های مزمن در بدن جلوگیری نماید.

همچنین تحقیقاتی هم نشان دادند که مصرف شکلات تلخ می‌تواند از بروز سر دردهای مزمن جلوگیری نماید.

اما مساله مهم اینجا است که این تحقیقات اثر شکلات خالص و تلخ را بر سلامت بدن نشان دادند، ولی اکثر کودکان تمایل به مصرف شکلات شیرین دارند و چندان شکلات‌های تلخ مزه را دوست ندارند.

 

پس شاید مهم‌ترین سوالی که باید پاسخ داده شود آن است که بهترین شکلات‌های مصرفی برای کودکان چه نوع شکلات‌هایی هستند؟ 

بهترین شکلات‌های سالم برای کودکان

با وجود این که کودکان تمایل به مصرف شکلات به مقادیر زیاد دارند، اما همه شکلات‌ها برای کودکان مفید نیستند.

به علاوه این که بیشتر کودکان تمایلی به مصرف شکلات‌های تلخ و خالص هم نشان نمی‌دهند.

توصیه متخصصان تغذیه هم به مصرف کم شکلات‌های شیرین و با چربی ترانس بالا (یا به اصطلاح شکلات‌های سفید) می‌باشد.

در بین انواع شکلات‌های موجود در بازار، بهترین شکلات برای کودکان بعد از شکلات‌های تلخ و خالص، شکلات‌های حاوی شیر یا اصطلاحا شکلات‌های شیری حاوی قند و چربی پایین می‌باشند و چون در ترکیبات خود حاوی شیر می‌باشند، نسبت به سایر انواع شکلات‌ها مواد مغذی بالاتری به بدن کودک می‌رسانند. 

مصرف چه مقدار شکلات برای کودکان مفید است؟

یکی از مهم‌ترین سوالات والدین این است که کودکان آنها به چه میزان مجاز به مصرف شکلات می‌باشند؟

در واقع مصرف یکبار در روز از شکلات‌های سالم برای کودکان سالم منعی ندارد، اما طبیعتا در کودکان پر جنب و جوش، استرسی و چاق حتما باید ترکیبات منشعب از شکلات مانند انواع نوشیدنی‌های کاکائویی، بستنی‌های حاوی کاکائو و شکلات در طی روز محدود و حتی در طی هفته یک تا دو بار استفاده شوند. 

مصرف شکلات برای چه کودکانی مضر است؟

همانطور که عنوان شد کودکان چاق، پر استرس و پر جنب و جوش باید نسبت به همسالان خود شکلات و مشتقات آن را کمتر استفاده نمایند.

در غیر این صورت مصرف شکلات‌ها طبیعتا برای این کودکان نه تنها منافع سلامتی در پی نخواهد داشت، بلکه باعث تنزل وضعیت سلامت عمومی آنها خواهد شد. 

توصیه به والدین

به والدین توصیه می‌شود که کودکان خود را تنها یکبار مجاز به مصرف شکلات در طی روز نمایند و هرگز از شکلات به عنوان یک ابزار تشویقی برای ترویج کارهای خوب در کودک استفاده نکنند.

به علاوه این که به کودکان خود فرا دهند که به تدریج به طعم و مزه شکلات‌های تلخ و خالص عادت نمایند تا بتوانند همیشه از منافع مصرف شکلات خالص بر سلامت بدن خود در طول دوران زندگی سود ببرند.

 

برچسب ها: شکلات، کودک و شکلات، زندگی آنلاین، شکلات و سلامت کودک، شکلات های سالم برای کودکان، مقدار مفید شکلات برای کودک، ضررهای شکلات تعداد بازديد: 429 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز