Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 10:48

22
آذر
خوراكی‌های مفید برای كودكان در زمستان

خوراكی‌های مفید برای كودكان در زمستان

در فصل سرما با تغذیه صحیح و مواد غذائی حاوی آنتی‌اكسیدان بالا مانند انواع ویتامین A ،C و E و همچنین مواد غذایی حاوی آهن، روی و سلنیوم می‌توان سیستم ایمنی کودک را تقویت کرد.

نگار بلورفروشان؛ کارشناس ارشد تغذیه

 

والدین عزیز باید سیستم ایمنی كودكان را در فصل سرما تقویت كنند.

والدین عزیز باید این مواد غذایی را در سبد غذایی هفتگی كودكان خود قرار دهند:

كدو حلوائی

كدو حلوائی مقادیر زیادی بتاكاروتن (پیش‌ساز ویتامین A) و پتانسیم بالایی دارد، البته با پختن آن در حرارت بالا و حتی سرخ كردن، دیگر اثری از این ویتامین باقی نخواهد ماند.

مگر اینكه آن را در ظرفی دربسته بخارپز كنید كه در این صورت میزان از بین رفتن این ویتامین كم خواهد شد. کدو حلوائی ادرارآور و تب‌بر است.

تخم كدو ضد انگل است. همچنین كدو حلوایی سینه را نرم و اخلاط و سرفه را آسان می‌كند.

كدو حلوائی دارای فیبر بالایی است. تخم كدو سرشار از پتانسیم، كلسیم، فسفر، منیزیم، روی و سلنیوم است كه هر كدام از اینها برای سلامت قلب و عروق كودكان بسیار مفید است.

اسفناج

برگ اسفناج منبع غنی ویتامین‌های C ،B3 و A و مواد معدنی آهن و پتاسیم می‌باشد، برای كاهش تب و سلامت ریه و روده كوچك مفید است و برطرف كننده یبوست است.

خوردن اسفناج پخته یا بورانی برای رفع تشنگی مفید است. غرغره آب خام یا پخته اسفناج برای از بین بردن ورم و درد گلو مفید است.

برای رفع سرفه‌های خشك، برگ اسفناج را با جو پوست كنده و روغن بادام بپزید و بخورید.

اسفناج بهترین دارو برای رفع كمبود آهن و كم‌خونی كودكان است و باعث تصفیه روده بزرگ می‌شود و تعداد گلبول‌های قرمز خون را افزایش می‌دهد.

اسفناج برای كودكان مبتلا به آسم و گرفتگی صدا بسیار موثر است. تخم اسفناج ملین و خنك كننده است و برای برطرف شدن یرقان كودك بسیار مفید است.

اسفناج اسیدتیه خون را كم می‌كند و عضلات و استخوان‌های كودكان را تقویت می‌كند. همچنین برای تقویت چشم و بینایی كودكان مفید است.

چغندر (لبو)

لبو دارای مواد مغذی زیادی از جمله ویتامین C و B6 و مواد معدنی آهن، منیزیوم و فسفر است كه برای سلامت كبد و قلب و عروق كودكان مفید است، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و برای التهاب مثانه و پوست كودكان مفید است.

شغلم

شلغم حاوی ویتامین‌های C و D و مواد معدنی كلسیم، پتاسیم، آهن، منیزیم، فسفر، سدیم، روی، منگنز، سلنیوم است، موثر در درمان یبوست، تنظیم كننده عملكرد سیستم عصبی بوده و موثر برای سلامتی و تقویت پوست، مو، چشم و كبد و تشكیل بافت‌های استخوانی كودكان است.

شلغم در حفظ تعادل مایعات بدن نیز سودمند است. شلغم مقوی و اشتهاآور است و برای تسكین سرفه مفید می‌باشد.

ترشی شلغم بهترین نوع ترشی است، زیرا مقوی معده و روده كودكان است. آب شلغم قندخون كودكان مبتلا به دیابت را پایین می‌آورد. قره‌قره آب شلغم پخته برای گلودرد كودكان مفید است.

شلغم برای تقویت حافظه كودكان و برای تقویت بینایی بسیار مفید است. شلغم به علت داشتن ویتامین B1 علاج كم‌خونی است و برای رشد و نمو استخوان‌ها و برای كودكان در حال رشد بسیار مفید است.

زن حامله‌ای كه در مدت بارداری شلغم مصرف كند، نوزادش زودتر رشد كرده و زودتر حرف می‌زند و حتی زودتر راه می‌افتد و در مقابل امراض مقاومت بیشتری خواهد داشت.

شلغم بعلت داشتن ید، ترشحات غده تیروئید كودكان را تنظیم می‌كند. شلغم پخته بهترین دارو برای برونشیت است.

عصاره یا شربت شلغم معجونی با خاصیت آنتی بیوتیكی بالا است كه علاوه بر تاثیر فوق‌العاده‌ای که بر بیماری‌های ویروسی و عفونی نظیر سرماخوردگی و سینوزیت دارد، برای رفع آلودگی هوا و پاكسازی ریه و گلو بسیار مفید است و چرك خشك‌‌كن طبیعی و قوی است.

روش تهیه عصاره یا شربت شلغم

ابتدا قسمت بالایی شلغم را برش داده و داخل شلغم را با چاقو تخلیه كنید.

سپس داخل شلغم را از عسل پر كنید و قسمت بالای شلغم را روی شلغم بگذارید.

شلغم را در یك استكان هم عرض خود شلغم قرار دهید، به شكلی كه بالای استكان قرار گیرد. یك سوزن زیر قسمت پایین شلغم بزنید و آن را در محیط آشپزخانه قرار دهید.

بدیهی است كه برای تأثیر بهتر همچون در فصل سرما استكان را روی شوفاژ یا بخاری، مدت یك شب تا صبح قرار دهید.

معجون بدست آمده زیر لیوان را میل کنید. بعد از نوشیدن تا نیم ساعت چیزی میل نكنید تا عصاره در گلویتان بنشیند.

پرتقال

پرتقال سرشار از ویتامین C است. اگر كودكتان سرماخورده است پرتقال شدت و طول مدت بیماری را كم می‌كند پرتقال باعث جذب آهن در بدن می‌شود.

خرمالو

خرمالو حاوی ویتامین A، بتاكاروتن و مقادیر قابل توجهی ویتامین‌های B3، B2 ، B1، C و مواد معدنی پتاسیم، فسفر، مس و منگنز است که در رشد كودكان، حفظ انرژی، مراقبت از پوست، تولید گلبول‌های قرمزخون موثر است و ضد التهاب می‌باشد و در افزایش گردش خون كودكان مفید است.

همچینین خرمالو اشتها آور بوده، در هضم غذا و تقویت سیستم ایمنی بدن، شستشوی كلیه و كبد كودكان مفید است و بهبود دهنده سلامت چشم و تقویت كننده استخوان است.

خرمالو به جهت وجود مقادیر زیاد مواد مقوی برای رشد و نمو كودكان بسیار مفید است.

خوردن خرمالوی رسیده برای كودكانی كه درد سینه دارند مفید است و برای تقویت كبد و كلیه كودكان نیز سودمند می‌باشد.

 

برچسب ها: تغذیه کودک، تغذیه و سیستم ایمنی، خواص خرمالو، خواص شلغم، خواص اسفناج، خواص لبو، خواص کدو حلوایی، تغذیه کودک در سرما، تغذیه کودک در زمستان، تقویت سیستم ایمنی کودک تعداد بازديد: 846 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز