Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 18:11

18
مرداد
راهکارهای تغذیه‌ای در کودکان کولیکی (2)

راهکارهای تغذیه‌ای در کودکان کولیکی (2)

بخش دوم- تقریبا 20 درصد همه شیرخواران دچار كولیك می‌شوند. كولیك یك اصطلاح كلی است برای گریه‌های غیر قابل كنترل در كودكانی كه از سایر جهات سالم‌اند.

 

کدام شیرخشک بهتر است؟

به طور کلی بهتر است از انواع شیر خشک‌های هیپوآلرژن که پروتئین موجود در آنها شکسته شده، استفاده شود. شیر خشک‌های معمولی و شیر خشک‌های بر مبنای سویا برای این کودکان مناسب نیستند.

 بهتر است بعدها شربت‌های مخصوص کولیک زیر نظر متخصص کودکان مصرف شود.

 نباید به شیرخوار آب قند، آب نبات یا آب جوشیده داد؛ زیرا آنزیم‌های هضم قندها هنوز در کودک کامل نشده و قادر به هضم کامل قندها نیست و تخمیر آنها در روده او موجب جمع شدن گاز می‌شود.

 سایر راهکارها

علاوه بر تغییراتی كه در تغذیه مادر و كودك ایجاد می‌شود، روش‌های دیگری نیز وجود دارد كه به كاهش درد ناشی از كولیك كودك كمك می‌كند. گوش دادن به گریه شیرخوار برای چند ساعت متوالی پدر و مادر را از پای در می‌آورد. یك نفس عمیق بكشید و آرامش خود را به دست آورید.

اگر شما هم مضطرب و كلافه باشید، كودك این حالت را از شما دریافت می‌كند و هرگز نخواهید توانست او را آرام كنید. حالا می‌توانید از نكات زیر استفاده كنید. به یاد داشته باشید كه هر كدام از اینها ممكن است برای همه بچه‌ها مؤثر نباشد، بنابراین اقدام بعدی را انجام دهید.

ممكن است شما روش جدیدی را غیر از آنچه در اینجا آورده‌ایم، تجربه كنید. به كودك خود پستانك بدهید. گاهی اوقات مكیدن می‌تواند به كودك آرامش دهد. تاب دادن كودك در گهواره نیز می‌تواند كمك كننده باشد. كودك خود را به روی شكم، یا داخل وان آب گرم قرار دهید. در این حالت با نوازش یا مالیدن پشت كودك می‌توانید به كاهش فشار شكم او كمك كنید. كودك را در آغوش بگیرید و با او صحبت كنید، قدم بزنید، تاب دهید یا با سرعت راه بروید.

مسلما بغل كردن شیرخواری كه به طور مداوم گریه می‌كند، كار آسانی نیست، اما با این كار هم گرما و هم حضورتان موجب آرامش كودك می‌شود و هم ضربات ناشی از قدم‌های سریع شما ممكن است به حركت گاز در روده‌های كودك كمك كند. با همین ایده بعضی نیز گذاشتن كودك در گهواره و تكان دادن و در صورت امكان گردش دادن كودك در اتومبیل را پیشنهاد می‌كنند. سعی كنید فضا را تغییر دهید.

می‌توانید كودك را در كالسكه یا در «آغوش خود» به گردش بیرون از خانه یا پارك ببرید. هوای تازه و حركات ریتمیك ممكن است او را به خواب ببرد. گرمای حمام و صدای آب اثر خوبی روی كودك ناآرام خواهد داشت. كودك را ماساژ دهید. می‌توانید در دمای مناسب لباس‌هایش را درآورید و روی یك حوله تمام بدن یا فقط شكم او را با استفاده از یك روغن طبیعی یا روغن بچه ماساژ دهید.

برای ماساژ شكم، می‌توانید كمی روغن زیتون روی شكم شیرخوار بریزید و با انگشت شست از اطراف ناف شروع كنید. فرض كنید كه می‌خواهید دوایری را با انگشت رسم كنید و به تدریج كه از ناف دور می‌شوید، دوایر بزرگ‌تری را بكشید. دقت كنید كه خیلی به شكم كودك فشار نیاورید.

این كار را می‌توانید با خواندن یك لالایی یا شعر و یا پخش موسیقی آرام نیز انجام دهید. شما همیشه در حال غذا دادن، تعویض پوشك، خواباندن و سرگرم كردن كودك خود هستید، اما گاهی نیز می‌توانید استراحت كوتاهی به خود بدهید. اگر این امكان را دارید، او را برای چند ساعت به همسر یا یكی از بستگان بسپارید تا كمی استراحت كنید.

 

 

برای خواندن بخش اول- راهکارهای تغذیه‌ای در کودکان کولیکی- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: شیر خشک، انواع شیر خشک، شیر خشک‌های هیپوآلرژن، عوارض شیر خشک، مزایای شیر خشک، شربت‌های مخصوص کولیک تعداد بازديد: 576 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز