Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 22:09

14
تیر
تغذیه سالم و پدیده‌ دندان درآوردن نوزاد (2)

تغذیه سالم و پدیده‌ دندان درآوردن نوزاد (2)

سرفه معمولی در میان كودكانی كه دندان در می‌آورند، بسیار شایع است؛ زیرا افزایش بزاق دهان باعث افزایش تولید مواد مخاطی می‌شود.

 

 چگونه دندان‌های او رشد می‌كنند؟

بیشتر كودكان بین 6-9 ماهگی نخستین دندان خود را در می‌آورند. این دندان معمولاً یكی از دندان‌های پیشین پایین است و بعد از آن دندان پیشین بالا در می‌آید. چهار دندان پیشین جانبی در حدود 9 ماهگی می‌رویند. بعد از آن نوبت چهار دندان آسیاب جلویی در 10-14 ماهگی است. معمولاً دندان‌های بعد از آسیاب تا دو سالگی در نمی‌آیند.

اغلب كودكان در 2/5 سالگی، 20 عدد دندان شیری دارند. بیشتر بچه‌ها به هنگام دندان در آوردن، هیچ علامت خاصی از خود بروز نمی‌دهند و شاید وقتی كه متوجه در آوردن نخستین دندان در دهان كودكتان شدید، تعجب كنید كه این اتفاق چه زمانی روی داد. اما برخی از كودكان نیز خیلی سخت دندان در می‌آورند.

حتی ممكن است چند ماه پیش از آن ناراحتی‌ها و حساسیت‌های‌شان شروع شود. دانستن اینكه این بیقراری و ناراحتی به خاطر دندانی است كه به زودی در می‌آید، كار دشواری است؛ اما با توجه به برخی علائم می‌توان پی به زمان آن بُرد:

 تورم و قرمزی لثه

 زیاد شدن آب دهان

 التهاب گونه و لب

 سرفه كردن به‌طور متوسط

 تب و افزایش دمای بدن به مقدار كم

 گاز گرفتن چیزی كه به سمت دندان و دهان می‌برد

با اینكه علائم زیر می‌توانند نشانه دندان در آوردن باشند، اما هر كدام باید به‌طور جداگانه برررسی شوند؛ چرا كه گاهی نشان دهنده یك بیماری جدی هستند و نباید از كنارشان سرسری رد شد:

 تب بالا

تب بالای 38 درجه سانتیگراد كه بیش از 24 ساعت طول بكشد، می‌تواند نشان دهنده عفونت باشد. به كودك خود تب بر بدهید و اگر تب او كاهش نیافت، حتماً به پزشك مراجعه كنید.

 اسهال

اسهال در كودكان یك وضعیت جدی و خطرناك است؛ زیرا كودك به سرعت دچار كم آبی می‌شود. در چنین مواقعی به او مایعات بیشتری بدهید و اگر شرایط بیش از 24 ساعت ادامه یافت، آن را به دندان در آوردنش ربط ندهید و فوراً به پزشك مراجعه كنید.

 گوش درد

وقتی كه كودك از ناحیه گوش دچار درد می‌شود، به این معنی است كه عفونت گوش دارد و این عفونت می‌تواند به گوش او آسیب برساند. در ضمن، درد آن به زودی بیشتر می‌شود و باید هر چه زودتر به پزشك مراجعه كرد.

 عفونت سینه

سرفه معمولی در میان كودكانی كه دندان در می‌آورند، بسیار شایع است؛ زیرا افزایش بزاق دهان باعث افزایش تولید مواد مخاطی می‌شود. اما اگر كودك شما علاوه بر این موارد طبیعی، تب داشته باشد و به سختی نفش بكشد، احتمالاً دچار عفونت سینه شده است و باید به پزشك مراجعه كنید.

 مراقبت از دندان نوزاد

وقتی كه دندان كودك‌تان بیرون زده هر روز دو بار آن را تمیز كنید. می‌توانید از یك مسواك بسیار نرم و مقدار كمی خمیر دندان هم كمك بگیرید. تلاش كنید تا بعد از تمیز كردن دندانش، محتویات داخل دهانش را تف كند. قبل از خواب به او آب میوه، نوشیدنی‌های بسیار شیرین و عسل ندهید.

 چگونه نوزاد بیقرار خود را به هنگام دندان در آوردن، آرام‌تر كنید

ابتدا مطمئن شوید كه دلیل بیقراری او چیزی جز دندان در آوردنش نیست و بیماری دیگری ندارد؛ سپس:

چیزی خنكی به او بدهید تا آن را در میان لثه‌هایش فشار دهد؛ مثل دندان گیر و یا هر اسباب‌بازی تمیز دیگر؛ مثلاً جغجغه‌اش.

لثه‌اش را ماساژ بدهید. انگشت خود را به خوبی بشویید و به آرامی روی لثه‌اش بكشید تا احساس راحتی كند.

از ژل دندان استفاده كنید. این ژل‌ها كه از داروخانه می‌توان آنها را تهیه كرد، حاوی نوعی مواد بی‌خطر بی‌حس كننده هستند كه می‌توانند درد را تسكین دهند. بلافاصله بعد از استفاده دهان كودك خود را بشویید.

مایعات و نوشیدنی‌های بیشتری به او بدهید؛ مخصوصاً اگر تراوش آب دهانش زیاد باشد.

در صورت نیاز به او قطره استامینوفن بدهید.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- تغذیه سالم و پدیده‌ دندان درآوردن نوزاد- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: رشد دندان های نوزاد، روند رشد دندان نوزاد، دندان پیشین نوزاد، نخستین دندان نوزاد، قرمزی لثه نوزاد، علائم دندان در آوردن نوزاد، عفونت سینه در نوزاد، تب در نوزاد، مراقبت از دندان نوزاد تعداد بازديد: 506 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز