Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 19:25

3
تیر
­­تغذیه دوران امتحانات

­­تغذیه دوران امتحانات

آش عدس همراه با آب ماهیچه و قلم و لیموترش فراوان: لیمو ترش بدلیل دارا بودن ویتامین C فراوان جذب آهن آش را بالا می‌برد و عدس حاوی مواد لازم برای رشد سلول‌های مغزی می‌باشد.

نگار بلورفروشان؛ کارشناس ارشد تغذیه

 

در اینجا به لیست وعده‌های غذایی مفید با جزئیات اشاره خواهیم کرد: 

صبحانه 

املت با قارچ و کره ویتامین D بالا به همراه کولین و سلنیوم و ویتامین B5 به کودک می‌رسد.

برشتوک غنی شده با کلسیم و ویتامینD  با شیر سرد در وعده صبحانه بسیار مفید است.

نان جو به همراه کره بادام زمینی و عسل دارای فیبر بالا و برای جلوگیری از یبوست مفید است و کره بادام زمینی حاوی اسیدهای چرب ضروری و انواع ویتامین B برای تقویت حافظه می‌باشد و عسل سیستم ایمنی را بالا می‌برد.

حلیم با آب ماهیچه و دارچین که سیستم ایمنی را تقویت کرده و دارای تمامی مواد معدنی برای رشد می‌باشد؛ از جمله منیزیم، آهن و روی.

نان جو با پنیر کم نمک و گردو که فسفر لازم را به مغز می‌رساند و از ایجاد یبوست بدلیل فیبر بالا جلوگیری می‌کند. 

ناهار و شام مغذی 

آش عدس همراه با آب ماهیچه و قلم و لیموترش فراوان: لیمو ترش بدلیل دارا بودن ویتامین C فراوان جذب آهن آش را بالا می‌برد و عدس حاوی مواد لازم برای رشد سلول‌های مغزی می‌باشد.

آش رشته با انواع سبزی و کشک فراوان: کشک بالاترین مقدار کلسیم را در لبنیات دارد و برای کودکان بسیار مفید می‌باشد.

دل و جگر همراه با نان جو (بدون ماست): جذب آهن و روی را بالا برده و فیبر آن سبب رفع یبوست می‌گردد.

ته‌چین گوشت حاوی تخم مرغ است که بالا بودن کولین حافظه را تقویت می‌کند و گوشت آن حاوی منیزیم و آهن و روی کافی برای هوشیاری می‌باشد. زعفران نیز ضد استرس و افسردگی در فصل امتحانات است. 

سالاد تبوله حاوی جعفری، لیموترش جوانه گندم و گوجه فرنگی است، لیمو و جعفری ویتامین C فراوان دارد و همچنین آب اضافی را دفع می‌کند و سبب هوشیاری بالا می‌شود.

جوانه گندم با ویتامین B1 بالا به تقویت حافظه کمک می‌کند. گوجه فرنگی بدلیل آنتی‌اکسیدان بودن قوی سبب هوشیاری می‌گردد. در عین حال بدلیل فیبر بالای سالاد ضد یبوست می‌باشد.

نکات مفید برای کودکان در دوران امتحانات 

شربت روی روزانه 5cc-2 ،30 دقیقه بعد از صبحانه

قطره یا پاستیل ویتامین A 4001 روزانه 1 عدد

قطره یا پاستیل ویتامین D 400 واحد که البته می‌توانیم مکمل کلسیم و ویتامین D را با هم به کودک توصیه کنیم زیرا کلسیم و ویتامین D هم زمان جذب یک دیگر را تقویت کرده و سبب استحکام، استخوان‌ها با ناخن و دندان می‌گردد و در هنگام امتحانات سبب هوشیاری بیشتر و رفع خواب آلودگی می‌شود.

مکمل و پودر گین آپ (Gain up) که در طعم شکلاتی، توت فرنگی است و در آب میوه یا شیر می‌توانیم مخلوط کنیم ولی برای این که جلوی اشتها را نگیرد قبل از خواب بهترین زمان مصرف آن برای کودکان است.

این مکمل حاوی مواد معدنی و ویتامین‌های متعددی است ولی مهم‌تر از آن اسید آمینه‌های ضروری برای تقویت حافظه را دارا است و همچنین اسید آمینه لیزین در آن سبب رشد قدی کودکان می‌گردد.

 مکمل سانیستول که حاوی امگا 3 (از روغن ماهی تهیه می‌شود) و شربت پرتقالی امگا 3 است. کلا اسیدهای چرب ضروری به تقویت حافظه بسیار کمک می‌کند. 

نکاتی تغذیه‌ای جهت بهبود سلامت فیزیکی و فکری کودکان در دوران امتحانات 

از پر خوری در کودکان جلوگیری کنید. اصلاً وعده‌های سنگین به کودکان ندهید.

از دادن ماست با مواد غذایی گوشتی جلوگیری کنید تا آهن به صورت کامل جذب شود.

مواد قندی و شیرینی‌جات حاوی رنگ‌های مصنوعی مانند: انواع ژله و پاستیل و شکلات‌ها با روکش رنگی سبب بیش فعالی شده و تمرکز را در کودکان کم می‌کند. پس مصرف آن ها را در دوران امتحانات محدود کنید.

در وعده صبحانه قبل امتحان و شام شب قبل، از دادن مواد غذایی پر نمک به کودک جلوگیری کنید، زیرا سبب کم‌آبی و خواب‌آلودگی  می‌گردد.

از مواد غذایی حاوی فیبر بالا مانند سبزیجات، حبوبات، میوه‌جات و نان جو در طول دوران امتحانات استفاده کنید تا از یبوست در این دوران جلوگیری کنید. یبوست تمرکز کودکان را می‌کاهد و سلامت آنها را به خطر می‌اندازد.

 

برچسب ها: تغذیه کودک، تغذیه دانش آموزان، صبحانه دانش آموز، تغذیه و مطالعه، تغذیه دوران امتحانات، ناهار دانش آموز، شام دانش آموز، سلامت دانش آموز تعداد بازديد: 981 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز