Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 - 13:00

4
اردیبهشت
تاثیر تغذیه با شیر مادر در تكامل نوزاد (2)

تاثیر تغذیه با شیر مادر در تكامل نوزاد (2)

هر نوع تغذیه‌ای قبل از شروع تغذیه با شیر مادر خطر عفونت را افزایش داده و احتمال تغذیه انحصاری با شیر مادر را کاهش داده و طول مدت تغذیه با شیر مادر را کوتاه‌تر می‌کند.

 

13.‌ تا اولین تغذیه کامل نوزاد از پستان، مادر از اتاق زایمان به محل دیگری منتقل نشود.

باورهای غلط برای شروع طبیعی تغذیه

اهم باورهای غلطی كه موانعی برای شروع طبیعی تغذیه با شیر مادر می‌باشند عبارتند از:

1 - آغوز خوب نیست حتی برای نوزاد خطرناک است.! خیر

آغوز برای رشد و تکامل طبیعی نوزاد ضروری است: «اولین واکسیناسیون- نوزاد را در برابر عفونت‌های روده‌ای و سایر عفونت‌ها محافظت می‌کند» و «به‌عنوان مسهل به کاهش شدت زردی نوزاد کمک می‌کند»

2 - شیرخواران نیاز به سرشیشه مخصوص یا مایعات قبل از شروع تغذیه با شیرمادر دارند! خیر

«هر نوع تغذیه‌ای قبل از شروع تغذیه با شیر مادر خطر عفونت را افزایش داده و احتمال تغذیه انحصاری با شیر مادر را کاهش داده و طول مدت تغذیه با شیر مادر را کوتاه‌تر می‌کند»

3 - دریافت فقط آغوز و شیر مادر برای تغذیه نوزاد کافی نیست! خیر

«آغوز برای اولین تغذیه نوزاد کافی است. از دست دادن 6 -3 درصد وزن تولد در نوزادان طبیعی است. آنها با ذخیره کافی آب، كالری و مواد قندی در بدنشان برای استفاده در این زمان متولد می‌شوند»

4 - نوزادان سرما می‌خورند! خیر

«نوزادان وقتی در تماس پوست با پوست با مادر هستند در درجه حرارت مناسب و ایمن قرار می‌گیرند. به‌طور شگفت‌آوری درجه حرارت پستان مادر ظرف دو دقیقه از زمان قرار گرفتن نوزاد روی قفسه سینه‌اش0/5 درجه سانتی‌گراد افزایش می‌یابد»

 5 - مادران پس از مرحله درد و زایمان برای تغذیه نوزادانشان بلافاصله بعد از زایمان خسته هستند! خیر

«اکسی‌توسین که در اثر تماس پوست با پوست مادر و نوزاد و تغذیه با شیر مادر ترشح می‌شود به آرام شدن مادر پس از تولد نوزادش کمک می‌کند»

6 - ساکشن دهان، بینی و حلق نوزاد قبل از اولین تنفس برای پیشگیری از استنشاق مایعات مربوط به زایمان بویژه اگر نوزاد در طول لیبرمکونیوم دفع کرده باشد اهمیت دارد! خیر

«ساکشن نوزاد طبیعی سالم خطر استنشاق مکونیوم را کاهش نمی‌دهد و ممکن است بافت دهان، گلو و تارهای صوتی نوزاد را صدمه بزند. همچنین ساکشن معده با تغذیه با شیر مادر تداخل می‌کند»

7 - ویتامین K و داروها برای پیشگیری از عفونت سوزاکی چشم بلافاصله پس از تولد استفاده شوند! خیر

«انجمن زنان و مامایی آمریکا و آکادمی پزشکی تغذیه با شیر مادر اظهار می‌دارند که این روش‌های مهم پیشگیری را می‌توان برای مدت یک ساعت تا پس از اولین تغذیه طفل با شیر مادر به تاخیر انداخت بدون اینکه خطری نوزاد را تهدید نماید. برای انجام آنها در هر شرایطی نیاز به جدایی مادر و نوزاد نیست»

8 - زنان نیاز به مداخلات دارویی برای غلبه بر درد وزایمان دارند! به‌طور طبیعی خیر

«استفاده از داروهای بیهوشی و مسکن ممکن است نوزاد را خواب‌آلود نموده و او را از جستجوی پستان باز دارد و شروع تغذیه با شیر مادر را برای چند ساعت یا چند روز به تاخیر اندازد. استفاده از روش‌های درمانی تکمیلی مثل داشتن همراه در طول درد زایمان برای غلبه بر درد کمک‌کننده است و نتیجه کار زایمان نیز ارتقاء می‌یابد».

9 - کمک به مادر در این زمان نیاز به کار و وقت زیادی دارد! خیر

«در حالی که نوزاد روی قفسه سینه مادر است، ماما می‌تواند به ارزیابی مادر و نوزاد و سایر وظایف خود بپردازد. نوزاد خود راهش را برای رسیدن به پستان می‌یابد»

از عوامل دیگری که سبب ممانعت از تماس پوست به پوست اولیه و خزیدن به طرف پستان می‌شود، برای مادر می‌توان به: زایمان به روش سزارین، نیاز به بخیه مادر (اپی زیوتومی)، داروهای مسکن برای برطرف كردن درد، شستن پستان‌ها و برای نوزاد: ساکشن بی‌مورد دهان و حلق، گذاشتن بی‌مورد لوله معده، نیاز به معاینه نوزاد، خشک کردن دست‌های نوزاد، اندازه‌گیری قد و وزن، تزریق ویتامین K و یا واکسن هپاتیت B و خونگیری‌های بی‌مورد، حمام دادن نوزاد و پوشانیدن لباس به نوزاد را ذکر كرد.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- تاثیر تغذیه با شیر مادر در تكامل نوزاد- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: زردی نوزاد، عفونت‌های روده‌ای، تغذیه کامل نوزاد، آغوز چیست، اکسی‌توسین، استنشاق مکونیوم، عفونت سوزاکی چشم تعداد بازديد: 540 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز