Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 23:18

27
اسفند
تغذیه با شیر مادر در چندقلویی‌ها (2)

تغذیه با شیر مادر در چندقلویی‌ها (2)

در حین مکیدن شیرخواری که مکیدن قوی دارد با تحریک رفلکس جهش شیر (اكسی توسین)، شیر بیشتری نصیب شیرخواری خواب‌آلودی که از پستان دیگر تغذیه می‌شود خواهد كرد.

 

کلید موفقیت اهمیت دادن در شروع تغذیه با شیر مادر در طی ساعت اول و یا دوشیدن شیر مادر در طی 6 ساعت اول بعد از تولد است. مطالعات جدید نشان می‌دهد که حجم شیر مادر اصولا بستگی به مقدار شیر برداشتی از پستان نسبت به توانایی در تولید آن دارد و به همین دلیل دوشیدن شیر مادر (به وسیله پمپ) در تحریک تولید شیر مادر و تغذیه مکمل در شیرخواران بسیار اهمیت دارد.

 شیر دادن به دوقلوها 

تا هنگامی که شیرخواران هر دو پستان را کاملا و به‌طور موثر تخلیه می‌کنند نیاز به تعویض پستان‌ها نیست ولی بایستی به خاطر سپرد که شیرخواران متفاوت، نیاز به کالری متفاوت و توانائی‌های مختلف در تخلیه پستان دارند.

برای اطمینان از تحریک مساوی هر دو پستان در تولید شیر، پیشگیری از رشد نامتناسب پستان‌ها، هماهنگی و تحریک بیشتر چشم شیرخوار، پیشگیری از امتناع در گرفتن پستان طرف دیگر و دریافت متناسب از شیرپیشین(Fore milk)  و شیر پسین(Hind milk)  در شیرخواران چندقلویی می‌توان پستان‌ها را در طی یک نوبت تغذیه (خصوصا در نوزاد خواب‌آلود)، در هر نوبت تغذیه، درهر چند نوبت تغذیه یا روزانه تعویض كرد که این عمل باعث می‌شود پستانی که شیرخوار خواب‌آلود و یا با مكیدن ضعیف از آن تغذیه می‌نماید توسط شیرخوار دیگر که مکیدن قوی دارد تخلیه و کمک به تولید شیر بیشتر و کافی و کاهش مشکلات پستانی در مادر شود.

در ضمن در حین مکیدن شیرخواری که مکیدن قوی دارد با تحریک رفلکس جهش شیر (اكسی توسین)، شیر بیشتری نصیب شیرخواری خواب‌آلودی که از پستان دیگر تغذیه می‌شود خواهد كرد.

 شیردادن غیر همزمان دو قلوها 

در مواقعی است که شیرخوار نیاز به مراقبت خاصی در هنگام تغذیه دارد و یا مادر تجربه شیردهی قبلی نداشته و یا نیاز به یادگیری وضعیت صحیح شیردهی برای خود و گرفتن صحیح پستان توسط شیرخوار دارد.

البته بعضی از شیرخواران در روزهای اول تولد نیاز به کمک از هر دو دست مادر جهت نگهداشتن و گرفتن صحیح پستان داشته که بایستی به آنها به تنهایی شیرداده شود. بزرگ‌ترین اشکال در این روش آن است که شیرخوار دوم ممکن است صبور نباشد و در طی شیرخوردن شیرخوار اول بیقراری نماید و از طرفی در این روش مادرنیاز به دو برابر وقت بیشتر برای تغذیه شیرخواران خود دارد.

 شیر دادن همزمان دو قلوها

عموما این روش برای تغذیه چند قلویی و خصوصا دو قلوها از پستان مادر توصیه می‌شود. هنگامی که شیرخواران مهارت در گرفتن صحیح پستان را بیاموزند و یا هر شیرخوار بتواند از پستان مادر تغذیه نماید و مادر نیز تمایل به استفاده از این روش را داشته باشد استفاده از این روش برای تغذیه شیرخواران دو قلو بسیار موثر و عملی است.

شیردادن در این روش سبب صرفه‌جویی در وقت می‌شود. در ضمن شیرخواری که به‌طور ضعیف شیر می‌مکد ممکن است از شیرخوار دیگری كه به‌طور همزمان و موثر از پستان دیگر شیر می‌خورد با تحریک رفلکس جهش شیر به وی در تشویق و دریافت شیر بیشتر کمک گیرد.

پس از آموزش و کمک به مادر در دفعات اول شیردادن اکثر مادران دوقلو متوجه می‌شوند که این روش عملی و ساده‌ترین و بهترین روش تغذیه شیرخواران دوقلو است. استفاده از دو بالش و یا بالش‌های مخصوص U شکل بسیار موثر است چون استفاده از آنها ضمن بالا آوردن شیرخوار در سطح پستان‌ها و نگه داشتن وزن آنها، سبب آزاد شدن دست‌های مادر برای نگهداشتن پستان و کمک به گرفتن صحیح آن توسط شیرخوار و حتی خوردن غذا و مكالمه با تلفن نیز می‌شود.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- تغذیه با شیر مادر در چندقلویی‌ها- اینجا كلیك كنید.

 

برچسب ها: تغذیه با شیر مادر، دوشیدن شیر مادر، شیر دادن به دوقلوها، شیرپیشین، شیر پسین، شیرخواران چندقلویی، شیردادن غیر همزمان دو قلوها، اكسی توسین تعداد بازديد: 1197 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز