Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 12:16

23
دی
عصرانه خوشمزه كودك

عصرانه خوشمزه كودك

خوردن غذاهای سالم در این وعده‌های غذایی اهمیت زیادی دارد. بهتر است كه این غذاها حتما تازه باشند.

تحریریه ماهنامه کودک سالم

 

یكی از مهمترین چیزها برای والدین، این است كه  به كودكان خود بیاموزند تغذیة سالم داشته باشند و به آن اهمیت بدهند كودكان نیاز به تعادل غذایی دارند یعنی باید از همه گروه‌های غذایی به اندازه كافی استفاده كنند. میوه‌ها و سبزیجات، غلات، لبنیات و گوشت. كودكان نیاز به 3 وعده غذایی اصلی و 3-1 میان وعده غذایی دارند (صبح، بعدازظهر و اگر ممكن بود قبل از خواب).

خوردن غذاهای سالم در این وعده‌های غذایی اهمیت زیادی دارد. بهتر است كه این غذاها حتما تازه باشند و فرآوری نشده باشند. معمولا عادت داریم كودكان خود را فقط با تعداد محدودی از غذاها آشنا كنیم و انواع غذاهای متنوع را به آنها معرفی نمی‌كنیم، اما یك غذای سالم باید كربوهیدرات، پروتئین، فیبر و برخی چربی‌های سالم را در برداشته باشد به طور كلی غذاهایی كه حاوی پروتئین و فیبر بیشتری هستند برای مدت زمان طولانی‌تر به كودك احساس سیری می‌دهند.

این روزها با افزایش معضل چاقی در كودكان، بسیاری از متخصصان توصیه می‌كنند كه بعدازظهر‌ها به كودك خود غذای مختصری بدهید و وعده غذایی شام را بسیار سبك و اندك در نظر بگیرید. غذاهای میان وعده مثل عصرانه نباید به اندازه یك وعده غذایی اصلی كامل باشند اما شما می‌توانید به دلخواه خودتان ‌آن را به یك وعده غذایی كامل تبدیل كنید.

عصرانه‌های خوب برای كودكان 

سالاد هویج و كشمش

 با یك عدد هویج و مقداری كشمش، پرتقال و روغن نارگیل برای كودكتان یك عصرانه سالم و خوب تهیه كنید.

 آب پرتقال یك‌دوم لیوان 

 روغن نارگیل یك قاشق

 كشمش یك‌چهارم فنجان

 هویج یك عدد

در یك كاسه، آب پرتقال را با روغن نارگیل تركیب كنید و بعد هویج رنده كرده و كشمش را نیز به آنها اضافه كنید. 

نان، پنیر و گردو 

پنیر از بهترین محصولات لبنی است كه توصیه می‌شود آن را به عنوان عصرانه مصرف كنید. می‌توانید روی نان، كمی پنیر و گردو بگذارید و به فرزندتان بدهید. این عصرانه سبك بسیار سالم و مغذی است. حتی می‌توانید در كنار نان و پنیر از برخی میوه‌ها مثل سیب و یا توت‌فرنگی نیز استفاده كنید تا طعم شیرین‌تری ایجاد شود. 

ترتیلای اسپاگتی 

 4 عدد تخم‌مرغ

 روغن زیتون، نمك و ادویه

 سبزیجات خرد كرده (به دلخواه خودتان)

 250گرم اسپاگتی

 50 گرم پنیرموزارلا

تخم‌مرغ‌ها را در یك كاسه بشكنید. نمك، ادویه و سبزیجات را به آنها اضافه كنید و خوب هم بزنید و بعد اسپاگتی را نیز به آنها اضافه كنید.

از یك ماهیتابه نچسب استفاده كنید. روغن را داخل آن بریزید تا خوب داغ شود. نیمی از تركیب تخم‌مرغ‌ها و اسپاگتی را داخل ماهی‌تابه بریزید. املت درست شده را بعد از چند دقیقه برگردانید. بعد پنیر موزارلا را به آن اضافه كنید و روی سطح املت بریزید. بقیه مایه را نیز یكبار دیگر به همین شكل داخل ماهی‌تابه بریزید تا خوب پخته و كمی برشته شود.

وقتی كه ترتیلای اسپاگتی حاضر شد آن را در یك بشقاب مناسب برگردانید و با كمی سبزیجات خرد شده تزئین كنید. 

 دسر میوه 

این دسر ساده بسیار خوشمزه است و راحت و سریع آماده می‌شود و باب میل بسیاری از كودكان است.

2 عدد سیب را پوست بگیرید و خرد كنید. آناناس را به صورت ورقه ورقه خرد كنید و می‌توانید از آناناس كنسروی نیز استفاده كنید (از آب شهد آناناس نیز استفاده كنید).

میوه‌های خرد شده را همراه یك‌سوم فنجان آلبالوی خشك در ظرفی بریزید. حالا یك‌دوم فنجان ماست نیز به آن بیفزائید. می‌توانید كمی نمك نیز به آن اضافه كنید.

سالاد عدس، لوبیا و بروكلی 

200 گرم عدس، 200 گرم بروكلی، 140 گرم نخود سبز، 1 عدد فلفل دلمه‌ای قرمز،

2 قاشق غذاخوری روغن كنجد، آبلیمو، 1 عدد سیر خرد كرده، 40 میلی‌گرم سس سویا، 1 قاشق غذاخوری عسل.

عدس را حدود 15 دقیقه بپزید سپس داخل یك كاسه بریزید و مقداری نمك به آن اضافه كنید. آنگاه بروكلی را و بعد نخود و فلفل دلمه‌ای را بیفزائید و همه مواد را داخل قابلمه ریخته و مقداری آب اضافه كنید تا بپزند. بعد از پختن بگذارید سرد شوند و بعد آب‌كشی كنید. سپس ادویه، روغن كنجد، عسل، فلفل، آب‌لیمو، سس سویا و سیر خرد شده را به آنها اضافه كنید و خوب هم بزنید تا آماده خوردن شود. 

اسموتی سبز 

1 فنجان آناناس تازه خرد كرده، 1 فنجان كلم خرد كرده، ‌1 فنجان انگور سبز، 1 قاشق غذاخوری آبلیموی تازه، 1 قاشق چایخوری زنجبیل تازه رنده كرده و 1 قاشق چایخوری بذر كتان.

تمام مواد را داخل مخلوط‌كن تركیب كنید تا كاملا نرم و یكدست شود. اگر لازم بود، 2 قاشق سوپخوری آب به آنها اضافه كنید. مواد مخلوط شده را داخل لیوان بریزید و به كودك خود بدهید تا به عنوان یك عصرانه كامل میل كند.

 

برچسب ها: تغذیه کودک، میان وعده کودک، آَشپزی کودک، اهمیت عصرانه کودک، پیشنهاد عصرانه کودک تعداد بازديد: 1136 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز