Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 - 21:47

15
دی
سفره‌ی پیش دبستانی‌ها

سفره‌ی پیش دبستانی‌ها

كودكانی را كه در سنین 2 تا 6 سال قرار دارند كودكان پیش‌دبستانی گویند.

منیره دادخواه؛ كارشناس ارشد تغذیه

 

 

كودكانی را كه در سنین 2 تا 6 سال قرار دارند كودكان پیش‌دبستانی گویند. میزان نیاز كودك به هر یك از گروه‌های اصلی غذایی در این سنین به صورت زیر است: 

گروه نان و غلات 

این گروه شامل انواع نان، دانه غلات (برنج، گندم، جو و ذرت)، ماكارونی و رشته، آردها و بیسكویت‌های ساده است. هر واحد از این گروه شامل 1 برش از نان‌هایی مثل سنگك یا بربری و یا 3 برش نان لواش است (حدود 30 گرم). هر واحد نان را می‌توان با نصف لیوان برنج پخته كه حدود 5 قاشق غذاخوری سر صاف است یا نصف لیوان ماكارونی پخته جایگزین كرد. كودكان سنین 2 تا 6 سال به حداقل 3 واحد از این گروه در طی روز احتیاج دارند.

گروه میوه‌ها 

این گروه شامل انواع میوه‌های تازه، آبمیوه‌های طبیعی و میوه‌های خشك (كشمش، برگه‌ها، انجیر خشك و...) است. هر واحد از این گروه برای كودكان، شامل نصف تا 1 عدد میوه متوسط مثل یك سیب، پرتقال، گلابی، لیموشیرین و... بوده كه به جای آن می‌توان از نصف تا سه چهارم لیوان آبمیوه طبیعی و یا حدود یك چهارم لیوان میوه‌های خشك در برنامه غذایی كودك استفاده كرد. حداقل 2 واحد از این گروه باید در برنامه غذایی روزانه كودك گنجانده شود. 

گروه شیر و فرآورده‌های آن 

 اجزای این گروه شامل شیر، ماست، پنیر، كشك، دوغ و بستنی ساده است. هر واحد از این گروه برای كودكان پیش‌دبستانی شامل نصف تا سه‌چهارم لیوان شیر یا به همین میزان ماست و یا 15 تا 20 گرم پنیر (حدوداً به اندازه نصف قوطی كبریت) است. كودكان‌، روزانه به 4 تا 5 واحد از اجزای این گروه نیاز دارند.

گروه سبزی‌ها

 گروه سبزی‌ها شامل سبزی‌های زردرنگ مثل هویج فرنگی، زردك، كدو مسمایی، كدو‌حلوایی و گوجه فرنگی و....، سبزی‌های برگی سبز تیره مثل جعفری، گشنیز، شوید، اسفناج، كاهو و...، سبزی‌هایی مثل لوبیا سبز، قارچ، فلفل دلمه‌ای و سبزی‌های نشاسته‌ای مثل سیب‌زمینی، نخود فرنگی و باقلا هستند. هر واحد از این گروه شامل 2 تا 4 قاشق غذاخوری سبزی‌های پخته و یا حدود نصف لیوان سبزی‌های خام برای كودكان پیش‌دبستانی است. از این گروه باید حداقل 3 واحد در برنامه غذایی روزانه كودك وجود داشته باشد.

 گروه گوشت و جانشین‌های آن

 این گروه شامل انواع گوشت قرمز (گوسفند و گاو و...)، گوشت پرندگان (مرغ، بوقلمون و...) و ماهی و میگو و جانشین‌های آنها مثل حبوبات (عدس، لوبیا، ماش، نخود و...)، انواع مغزها (پسته، بادام، گردو و...) و تخم‌مرغ است. هر واحد از این گروه برای كودكان، شامل 30 تا 60 گرم از انواع گوشت‌هاست كه این مقدار حدود 1 تا 2 تكه گوشت قرمز خورشی بدون چربی (بی یا با استخوان) یا 1 تكه ران مرغ بدون پوست و یا 1 برش كوچك ماهی است كه هر واحد گوشت را می‌توان با 4 تا 5 قاشق غذاخوری سرصاف حبوبات پخته و یا 1 عدد تخم‌مرغ پخته جانشین كرد. مصرف 2 واحد از این گروه در برنامه غذایی روزانه كودك ضروری است.

 

برچسب ها: تغذیه کودک، تغذیه پیش دبستانی، پیش دبستانی، غلات برای کودکان، خوردن میان وعده برای کودک تعداد بازديد: 866 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز