Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 00:24

5
دی
درمان گلودرد کودکان با تغذیه

درمان گلودرد کودکان با تغذیه

عسل یک روش درمانی فوق‌العاده برای گلودرد است البته عسل را نیز به کودکان کمتر از 1 سال نباید بدهید.

تحریریه ماهنامه کودک سالم

 

کودک شما می‌تواند بنا به یکی از این دلایل دچار گلودرد شود: سرماخوردگی، ویروس آنفلوآنزا، آبله مرغان و سرخک 

عفونت‌های ویروسی مهمترین عامل بروز گلودرد هستند. اگر گلودرد همراه با سایر علائم سرماخوردگی و آنفلوآنزا بروز کند، یعنی ویروسی است. ناراحتی و بی‌قراری کودک تا 3 روز ادامه دارد و باید درمان دارویی را دنبال کرد. علائم و نشانه‌های عفونت گلو عبارتند از: درد ناحیه گلو، تب، تورم غدد در گردن، مشکل در نفس کشیدن، احساس سوزش در گلو و قرمز شدن قسمت پشت دهان.

استفاده از داروهایی که پزشک توصیه نموده است از اقدامات اصلی برای درمان گلودرد در کودکان است. اما در طب سنتی و روش‌های درمانی خانگی که به مصرف مواد غذایی بی‌ضرر و سالم بیشتر اهمیت داده شده است، توصیه می‌شود که در این مدت از برخی غذاها بیشتر استفاده کنید: 

سوپ مرغ 

سوپ مرغ یکی از بهترین داروها برای درمان و التیام گلو درد است حتی سدیم موجود در این غذا نیز  خاصیت ضدالتهابی دارد و حس بهبودی و راحتی به بیمار می‌دهد. غذا خوردن در روزهایی که احساس گلودرد شدید دارید، سخت‌تر است پس هم خودتان و هم کودکتان بهتر است از غذاهایی استفاده کنید که بلعیدن را دچار مشکل نکنند. مایعاتی که سرشار از مواد مغذی هستند کمک زیادی در این زمینه می‌کنند زیرا هم به راحتی قورت داده می‌شوند و هم حاوی ویتامین‌ها و املاحی هستند که به مقابله با عفونت کمک می‌کنند.

 آب نمک

در طول شبانه‌روز به کودک خود بگویید که چند بار آب نمک قرقره کند. آب نمک را با آب ولرم درست کنید. این روش درمانی تاثیر زیادی در کاهش مواد مخاطی داخل گلو دارد و باکتری‌های آزار دهنده را از بین می‌برد. در یک فنجان آب ولرم یک قاشق چایخوری نمک بریزید و حل کنید و قرقره کنید تا هرچه زودتر نتیجه دلخواهتان را بگیرید.

 چای

 اگر از نوشیدن آب خسته شده‌اید و یک فنجان چای گرم را ترجیح می‌دهید، چای تاثیر زیادی در کاهش گلودرد دارد. چای حاوی ‌آنتی‌اکسیدان‌هاست که باعث تقویت سیستم دفاعی می‌شوند و با عفونت‌ها مقابله می‌کنند. اگر در چایی که کمی هم سرد شده است، یک قاشق چایخوری عسل بریزید، تاثیر آن فوق‌العاده خواهد شد. در واقع این ترکیب یک نوع دارو محسوب می‌شود و خاصیت ضدباکتریایی دارد و البته روند درمان را تسریع می‌کند. برخلاف چای، قهوه و برخی نوشیدنی‌های اسیدی، باعث بدتر شدن علائم گلو درد می‌شوند مثلا آب پرتقال.

 عسل

عسل یک روش درمانی فوق‌العاده برای گلودرد است البته عسل را نیز به کودکان کمتر از 1 سال نباید بدهید. کودکانی که به آووکادو، موز و کیوی حساسیت دارند نيز نباید از شهد عسل استفاده کنند. به هر حال با وجود سالمتر بودن درمان‌های طبیعی، بهتر است قبل از اقدام حتما با پزشک کودک خود نیز مشورت کنید.

پودینگ برنج

این غذا هم ارزش و خاصیت غذایی دارد و هم مورد علاقه بسیاری کودکان خردسال است. پودینگ برنج نرم است و حاوی پروتئین زیاد که باعث بالا رفتن انرژی فیزیکی کودک در مقابله با بیماری می‌شود.

مایعات

بالا بردن میزان آب بدن بسیار مهم است مخصوصا در دوره‌ بیماری که گلو نیز دچار حساسیت و التهاب می‌شود باید کودک شما به اندازه‌‌ای مایعات بخورد که رنگ ادرارش بسیار کمرنگ شود. آب، تنها نوشیدنی است که همواره بی‌خطر بوده و نوشیدن آن برای بدن الزامی است. پس به کودک خود به مقدار فراوان و کافی آب بدهید. در اتاق کودکتان دستگاه بخور را روشن کنید تا هوا را مرطوب کند.

آب میوه‌ها 

همان‌طور که اشاره شده آب‌میوه‌های اسیدی باعث تشدید علائم و گلودرد می‌شوند مثل آب گریپ‌فروت و آب پرتقال. آب هویج خاصیت اسیدی بسیار کمتری دارد. بدن کودک شما در این مدت بیماری نیاز بیشتری به دریافت ویتامین C دارد ولی این ویتامین اگر از طریق آب‌میوه‌های اسیدی تامین شود، تاثیر مطلوبی نخواهد داشت. 

 ماست با میوه

ماست انتخاب خوبی است. بسیار راحت قورت داده می‌شود. حاوی پروبیوتیک است که در واقع همانند آنتی‌بیوتیک عمل می‌کنند. بهتر است در ماست کمی توت تازه، موز خلال شده، انبه و... بریزید تا ویتامین C آن بالا رود و با عفونت‌های موجود در گلو بیشتر مقابله کند. ماست بسیار شیرین را در چنین شرایطی استفاده نکنید چرا که خود عامل تحریک کننده است و از ماست معمولی استفاده کنید.

 

برچسب ها: تغذیه کودک، تغذیه و سرماخوردگی، گلودرد، عامل بروز گلودرد، نشانه های عفونت گلو، تغذیه و گلودرد تعداد بازديد: 970 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز