Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 06:10

24
آذر
نقش صبحانه مقوی در دوران مدرسه

نقش صبحانه مقوی در دوران مدرسه

مصرف صبحانه تاثیر بسیار مستقیم و مثبتی بر روی حافظه كوتاه‌مدت دارد.

نگار بلورفروشان؛ كارشناس ارشد تغذیه

 

صبحانه مهم‌ترین وعده روزانه است كه متابولیسم و سوخت و ساز روز را شروع می‌كند. این وعده مخصوصا برای كودكان كه در سنین رشد و آموزش هستند بسیار حائز اهمیت است. تمامی تحقیقات نشان داده است كه صبحانه 100 درصد به یادگیری كودكان كمك می‌كند، زیرا مغز در حال رشد آنها به قند مخصوصا گلوكز احتیاج دارد تا عملكرد صحیح داشته باشد و اگر گلوكز به مقدار كافی به مغز نرسد در آموزش و برداشت‌های تصویری و گفتاری كودكان تاثیر منفی می‌گذارد.

مصرف صبحانه تاثیر بسیار مستقیم و مثبتی بر روی حافظه كوتاه‌مدت دارد. در تحقیقاتی كه بر روی 4هزار كودك دبستانی انجام شده است، كودكانی كه صبحانه مصرف كردند در مقایسه با كودكانی كه صبحانه مصرف نكردند بین ساعت 11-9 صبح قادر به توانایی حفظ 5 پایتخت بیشتر بودند. حال باید دید بهترین مجموعه صبحانه كه می‌توانیم برای فرزندان دلبندمان تهیه كنیم یا در مدارس تهیه شود چه می‌تواند می‌باشد. 

مواد غذایی مفید برای صبحانه كودك 

بهترین این مجموعه 40 درصد پروتئین و 60درصد كربوهیدرات (قندها) می‌باشد. كربوهیدرات‌هایی كه در وعده صبحانه كودكان در سن یادگیری و مدرسه توصیه می‌گردد، كربوهیدرات‌هایی هستند كه در كوتاه‌مدت قند را بالا ببرند، به طور مثال شكر در چای سریع قند خون را بالا می‌برد ولی 30 دقیقه بعد نتیجه معكوس دارد، كربوهیدرات‌های پیچیده دیرتر در خون رها می‌شود و به یادگیری كودك در طول روز كمك فاحش‌تری دارد. این كربوهیدرات‌ها مانند جوپرك، انواع غلات صبحانه و نان‌های سبوس‌دار می‌باشد. نكته دیگر مواد معدنی و ویتامین‌هایی است كه می‌بایست در وعده صبحانه قرار بگیرد.

ویتامین‌های گروه B، ماده معدنی آهن و روی سبب كاركرد بهینه مغز و یادگیری در كودكان است كه می‌توان به عدسی، تخم‌مرغ و انواع آجیل اشاره كرد. ما باید صبحانه را هم به صورت مایعات در نظر بگیریم و هم صبحانه‌های روزمره با معجون‌ها كه با شیر یا ماست در مخلوط‌كن می‌توانیم تهیه كنیم كه برای سلامت و رشد فكری بسیار مفید هستند. شیر و ماست را می‌توانیم با پودر آجیل، موز یا توت‌فرنگی و عسل را با هم مخلوط كنیم و به كودكان بدهیم، برای جذب آنها می‌توانیم از لیوان‌های رنگی و نی استفاده نماییم.

این معجون‌ها دارای مقدار بسیار مفید كربوهیدرات‌، چربی‌های ضروری (امگا 3)، پروتئین و مواد معدنی لازم برای رشد فیزیكی و فكری مانند كلسیم و روی و آهن می‌باشند. آب پرتقال به دلیل دارا بودن ویتامین ‍‍C و B9 (اسید فولیك) بسیار بالا برای حافظه بسیار مفید است.

تخم‌مرغ با كره و نان سبوس‌دار دارای ویتامین E ,A ,D و پروتئین‌های ضروری بسیار مفید مانند لیزین (اسید آمینه) موجب تحریك هورمون رشد می‌شوند. عدسی با دارا بودن ماده معدنی آهن و روی بالا سبب افزایش قد و بالا رفتن حافظه می‌گردد. نان سبوس‌دار (جو و سنگك) به همراه پنیر و گردو دارای امگا 3 و چربی‌های ضروری – پروتئین و كلسیم و فسفر خوب می‌باشد. از صبحانه‌های جدید امروزی می‌توان به نان تست با كره بادام‌زمینی و عسل اشاره كرد كه دارای اسیدآمینه‌های بسیار ضروری برای رشد می‌باشد. امید است نكات ذكر شده به افزایش حافظه در كودكان دلبندمان در دوران مدارس كمك‌رسان باشد.

 

برچسب ها: تغذیه کودک، تغذیه مدرسه، میان وعده کودک، نقش صبحانه مقوی در دوران مدرسه، صبحانه کودک و یادگیری تعداد بازديد: 849 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز