Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 15:42

19
بهمن
درمان خانگي براي دردهاي بچه ها

درمان خانگي براي دردهاي بچه ها

وقتي كه كودك دچار دردي مي‌شود، ابتدا بايد علت آن را جستجو كنيد. مثلا دل درد در كودكان معمولا به خاطر پرخوري يا گاز معده و روده به وجود مي‌آيد...

دردهايي مثل دل‌درد، سردرد، گوش درد و... در ميان كودكان شايع است ولي اغلب والدين را بسيار نگران مي‌كند. گاهي اوقات براي رهايي كودك از اين دردها نياز به مصرف داروهاي شيميايي كه بي‌شك عوارضي هم دارند، نيست و به راحتي مي‌توان با كمك داروهاي گياهي و خانگي آنها را برطرف كرد. وقتي كه كودك دچار دردي مي‌شود، ابتدا بايد علت آن را جستجو كنيد. مثلا دل درد در كودكان معمولا به خاطر پرخوري يا گاز معده و روده به وجود مي‌آيد. وقتي كه از عوامل به وجود آورنده درد آگاه مي‌شويد، مسلما درمان آن نيز راحت‌تر مي‌شود.

دل درد 

روش‌هاي درماني خانگي و طبيعي براي رفع دل درد، هم متنوع هستند و هم بي‌خطر.
 
چای بابونه
به كودكتان چاي بابونه بدهيد. چاي بابونه يك مسكن فوق‌العاده براي دل دردهاي معمولي است چرا كه بابونه خاصيت ضد التهابي و تسكين دهندگي دارد و باعث كاهش دل درد مي‌شود. بابونه باعث راحتي و آرامش عضلات شكم مي‌شود، انقباضات را از بين مي‌برد و باعث مي‌شود غذا به راحتي در دستگاه گوارش حركت كند و وارد روده‌ها شود.
 
زنجفيل
در برخي مواقع كه كودكتان دچار دل درد است مي‌‌توانيد به او نوشابه  زنجفيلي دهيد. اما چه بسا كه چاي زنجفيلي تازه بسيار مفيدتر و مناسب‌تر است و البته سالم‌تر از نوشابه آن هم هست. مهم‌ترين ماده موجود در زنجفيل «جين‌جرول» نام دارد. جين جرول يك نوع آنتي‌اكسيدان بسيار قوي و سودمند است و توليد راديكال‌هاي آزاد را كاهش مي‌دهد. راديكال‌هايي كه باعث دل درد و حالت تهوع مي‌شوند. زنجفيل خاصيت ضد التهابي نيز دارد.
 
نعنا
نعنا نيز كمك زيادي به كاهش دل‌درد در كودكان مي‌كند. نعنا خاصيت تسكين دهندگي دارد و باعث بهبود عملكرد سيستم گوارشي مي‌شود. اگر كودكتان از نوشيدن چاي نعنا امتناع مي‌كند، مي‌توانيد به او آب‌نبات نعنايي بدهيد.
 
گرم کردن
استفاده از كيسه آب گرم روي شكم فرزندتان در حالتي كه دراز كشيده است نيز كمك زيادي به كاهش درد ناحيه شكمي مي‌كند. گرما باعث افزايش گردش خون مي‌شود و از همين طريق نيز درد را كاهش مي‌دهد.
 
گوش درد
آب و هواي سرد زمستان، سرفه و سرماخوردگي، اغلب به گوش درد نيز منجر مي‌شود و حتي برخي مواقع گوش عفونت مي‌كند. برخي از انواع گوش دردها بدون درمان برطرف مي‌شود و نياز به مصرف آنتي‌بيوتيك ندارند. گوش دردها را نيز مي‌‌توان با داروهاي معمولي و خانگي كاهش داد و از بين بُرد، اما يك نكته را هيچ‌گاه فراموش نكنيد: داخل گوش روغن نچكانيد.
 
گرما
معمولا گوش درد و عفونت آن درد عجيبي را به وجود مي‌آورد. در گذشته، در چنين شرايطي از بالش و پارچه گرم استفاده مي‌كردند و آن را روي سطح گوش قرار مي‌دادند. اين كار كمك زيادي به كاهش درد مي‌كرد. اين روش درماني ساده، اين روزها نيز بسيار مورد استفاده قرار مي‌گيرد فقط توجه داشته باشيد كه اگر از كيسه آب گرم استفاده مي‌كنيد، آب خيلي داغ نباشد.
 
پیاز
يك عدد پياز را از وسط دو نيم كنيد و آن را روي گوشي كه درد مي‌كند، بگذاريد. برخي از افراد پياز را كمي گرما مي‌دهند تا نرم شود و بعد آن را روي گوش مي‌گذارند.
 
بخور گیاهی
بخور گياهي باعث كاهش تورم گوش مي‌گردد كه در اثر سرماخوردگي ايجاد مي‌شود، براي تهيه اين بخور ابتدا مقداري آب را در ظرفي ريخته و بگذاريد جوش بيايد و بعد آن آب را داخل كاسه يا ظرف مناسبي بريزيد. يك مشت گياه خشك و يا تازه به آن اضافه كنيد مثل بابونه، ليمو و... روي ظرف آب مورد نظر خم شويد و بخار برخواسته از آن را نفس بكشيد. مي‌توانيد يك هوله يا دستمال مناسب نيز روي سرتان بيندازيد تا بخار بيشتري را در اطراف خود جمع كنيد.
 
بخار
يك دوش آب گرم و استفاده از بخور گرم مخصوصا در روزهاي سرد و خشك زمستاني باعث باز شدن و مرطوب شدن مجراها مي‌شود و فشار و درد موجود در اين نواحي را از بين مي‌برد.
 
نعنا
هم برگ‌هاي نعنا و هم روغن نعنا، هر دو براي درمان گوش درد به كار مي‌روند.  روغن نعنا را در نواحي اطراف گوش بماليد. روغن را داخل گوش نچكانيد. به جاي روغن نعنا مي‌توانيد از روغن زيتون نيز استفاده كنيد و اطراف گوش را با آن چرب نماييد.
 
تحریریه مجله کودک سالم
 
برچسب ها: کودک، تغذیه، بیماری تعداد بازديد: 932 تعداد نظرات: 0

ارسال نظر

فیلم روز
تصویر روز