Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 05:40

14
تیر
تغذیه سالم و پدیده‌ دندان درآوردن نوزاد (1)

تغذیه سالم و پدیده‌ دندان درآوردن نوزاد (1)

وقتی كه كودك وارد نیمسال دوم زندگی‌اش شد، باید علاوه بر شیر مادر یا شیر خشكی كه می‌خورد، هر روز دو سه وعده غذایی هم داشته باشد.

تحریریه زندگی آنلاین- گروه كودك سالم

 

 

تغذیه سالم

وقتی كه كودك شما یاد گرفت چگونه بنشیند، چگونه قاشق در دست بگیرد و چگونه غذا را به سمت دهانش ببرد، علاقه زیادی به حضور در كنار سایر افراد خانواده به هنگام غذا خوردن نشان خواهد داد و وقتی كه او از غذا خوردن لذت ببرد، شما احساس راحتی می‌كنید و دیگر مجبور نیستید زمانی را صرف كنید تا او را یك جا بنشانید و كمی غذا به او بدهید.

حالا دیگر تعداد غذاهایی كه به كودكتان می‌دهید، بیشتر شده است و می‌توانید از غذاهای سالم و مفید با تنوع بیشتری استفاده كنید تا از همین روزها با تغذیه سالم و متنوع خو بگیرد.

 غذا خوردن برای رشد سالم

وقتی كه كودك وارد نیمسال دوم زندگی‌اش شد، باید علاوه بر شیر مادر یا شیر خشكی كه می‌خورد، هر روز دو سه وعده غذایی هم داشته باشد. او می‌تواند از غذاهایی كه سایر افراد خانواده می‌خورند، بخورد؛ البته به شرطی كه حاوی نمك و ادویه‌جات زیاد نباشد. بهتر است از پوره‌ها شروع كنید.

غذاها را خُرد كنید كودك از 9-10 ماهگی، می‌تواند به همراه شما مرغ، گوشت، ماهی، پنیر و بسیاری چیزهای دیگر را بخورد. یكی از بهترین راه‌ها برای كمك به رشد سالم و متناسب كودك و تداوم آن، این است كه عادت تغذیه سالم را از همان دوران كودكی در او تقویت كنید:

 غذاهای متنوع با طعم، رنگ و بافت‌های متفاوت را به او معرفی كنید تا به آن غذاها علاقه‌مند شود. حتی كوچك‌ترین بچه‌ها نیز از اینكه هر روز یك غذای ثابت بخورند، خسته می‌شوند.

 وقتی كه خوب غذا می‌خورد، او را تشویق و از او تعریف كنید، اگر می‌خواهید كودكتان غذاهای سالم و طبیعی را دوست داشته باشد، حتماً به او غذاهای متنوع بدهید و او را به خاطر خوردن آنها تشویقش كنید.

 غذاهایی كه طعم‌های بسیار شیرین دارند به او ندهید. این نوع غذاها اشتهای او را سركوب می‌كنند و برای دندان‌هایش نیز خطرناكند.

 میان‌وعده‌های سالم برای او انتخاب كنید. كودكان نیاز به انرژی زیادی دارند و چون دائماً در حال حركت كردن هستند، سریع‌تر هم گرسنه می‌شوند. انرژی كودك خود را با دادن میان‌وعده‌های مغذی و سالم، افزایش دهید؛ مثل تكه‌های كوچك میوه‌های تازه و یا حتی میوه‌های خشك، ماست، كیك برنج و تكه‌ای نان.

 از دادن غذاهای فست‌فودی به كودكتان اكیداً بپرهیزید. چیپس، همبرگر، سوسیس، نوشابه و تمام مواد غذایی كه چربی، نمك و قند فراوان دارند و جزء غذاهای اعتیادآور نیز می‌باشند، نه تنها برای او مفید نیستند، بلكه بسیار هم مضرند.

 چه غذاهایی را نباید به نوزاد داد

در این مرحله سنی برخی غذاهای خاص برای كودك مناسب نیستند؛ مثل:

 نمك، شكر، عسل  نوشیدنی‌های رژیمی و آب‌میوه‌های غیرطبیعی  غذاهایی كه احتمال می‌رود حاوی مواد سمی غذایی باشند؛ مثل جگر، تخم‌مرغ عسلی، پنیر كپكی.

آجیل‌ها كه اغلب حساسیت‌زا هستند  غذاهای كم چرب و پر فیبر. كودكان نیاز به كالری بیشتر و برای رشد متناسب نیاز به دریافت انرژی كافی دارند.

 چه غذاهایی برای نوزاد مناسبند

 تكه‌های ریز گوشت، مرغ، ماهی، تخم‌مرغ آب پز شده، عدس و ... كه هم حاوی پروتئین و هم آهن هستند.  محصولات لبنی مثل ماست، پنیر، شیر (شیر گاو را پیش از یك سالگی به كودك ندهید)  غذاهای نشاسته‌دار، مثل سیب‌زمینی، نان، نودل، برنج، پاستا و ...  میوه و سبزیجات (به صورت متنوع)

 دندان در آوردن

بیرون زدن نخستین دندان كودك، تجربه‌ای هیجان انگیز برای هر دوی شماست. معمولاً نخستین دندان در 6-9 ماهگی ظاهر می‌شود؛ با این حال برخی از كودكان قبل از شش ماهگی و برخی بعد از 12 ماهگی دندان در می‌آورند.

حتی برخی از كودكان قبل از تولدشان نیز دندان دارند! دندان در آوردن نیز مانند بسیاری از تغییرات فیزیكی در بدن تحت تاثیر عوامل ژنتیكی است و هر كودك شرایط ویژه خود را دارد.

 تغییر در رفتار

وقتی كه نوزاد شما شروع به دندان در آوردن می‌كند، اگر متوجه برخی تغییرات در رفتارهای او شدید، اصلاً تعجب نكنید. ممكن است از نوشیدن شیر یا آب امتناع كند و مرتباً نق بزند كه شما او را در آغوش بگیرید؛ در حالی كه پیش از این اصرار داشت بنشیند و بازی كند.

درد و ناراحتی ناشی از در آوردن دندان روی سرعت رشد او اثر می‌گذارد (البته نه در همه نوزادان). حتی ممكن است در برخی از مهارت‌هایی كه به تازگی به دست آورده است، دچار پسرفت شود...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- تغذیه سالم و پدیده‌ دندان درآوردن نوزاد- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: دندان نوزاد، میان وعده نوزاد، تغذیه سالم نوزاد، غذا خوردن نوزاد، رشد سالم نوزاد، غذاهای سالم برای نوزاد، رشد دندان نوزاد، دندان در آوردن نوزاد تعداد بازديد: 716 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز