Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 10:05

1
دی
ايمنی غذا برای مادر و كودك

ايمنی غذا برای مادر و كودك

غذاهای دریایی مانند ماهی نقش مهمی در سلامتی زنان باردار دارند و رژیم غذایی آنان را متعادل می‌كنند

مهندس مسیح انصاری 


نكاتی در مورد ایمنی غذا

- هرگز گوشت قرمز را كه به درستی پخته نشده مصرف نكنید. این حالت در همبرگرها، كباب‌های كوبیده و یا برگ قابل مشاهده است.
- هرگز مرغ و ماهی را كه به خوبی پخته نشده است، مصرف نكنید. این حالت به ویژه در جوجه‌كباب‌ها، ترشی ماهی و... مشاهده می‌شود.
- از مصرف تخم‌مرغ خام جدا خودداری كنید. سفیده و زرده تخم‌مرغ باید سفت شده باشد.
- از مصرف غذاهایی كه حاوی تخم‌مرغ خام هستند پرهیز كنید؛ مانند مایونز، بستنی‌های خانگی و...
- از مصرف شیر خام و یا غیرپاستوریزه بپرهیزید. همچنین از مصرف غذاهایی كه حاوی شیر خام و یا غیرپاستوریزه هستند، خودداری كنید.
- مطمئن شوید غذاها كاملا پخته شده‌اند.

لیستریامونوسیتوژنز

این باكتری بیماری‌زا می‌تواند عامل سقط جنین و یا بیماری در كودكان تازه متولد شده باشد. لیستریا در شیر غیرپاستوریزه، پنیرهای نرم و... دیده می‌شود. سرما می‌تواند این باكتری را غیرفعال كند. در هنگام خرید به تاریخ انقضای مواد غذایی توجه كنید و آنهایی را كه تاریخ انقضای‌شان پایان یافته است، خریداری نكنید.

جیوه در ماهی

غذاهای دریایی مانند ماهی نقش مهمی در سلامتی زنان باردار دارند و رژیم غذایی آنان را متعادل می‌كنند؛ زیرا غذاهای دریایی، از جمله ماهی منبعی غنی از پروتئین و دیگر مواد مغذی بوده و مقدار كمی چربی دارند. از طرفی، جیوه موجود در ماهی و مصرف مرتب آن می‌تواند برای جنین و یا نوزاد تازه متولد شده مضر و خطرناك باشد. بنابراین، برای سلامتی قلب كودك خود به توصیه پزشك عمل كنید. همچنین توصیه‌های زیر را به كار ببندید:

1- از خوردن ماهی‌هایی كه حاوی مقدار قابل توجهی جیوه هستند خودداری كنید؛ مانند كوسه ماهی، اره ماهی و ماهی تن و بیشتر ماهی‌هایی مصرف كنید كه جیوه كمتری دارند؛ مانند ماهی قزل‌ آلا ، سالمون، میگو و...

2- در هفته دو وعده ماهی مصرف كنید (حدودا 12 اونس).

3- توجه داشته باشید كه استیك‌های ماهی تن از ماهی‌های تن كنسرو شده، بیشتر جیوه دارند.

 

برچسب ها: تغذیه کودک، تغذیه مادر باردار، ایمنی غذای کودک، ایمنی غذای مادر باردار، تغذیه و بهداشت تعداد بازديد: 716 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز