Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 08:20

17
آذر
تغذيه در كودكان پيش‌دبستانی

تغذيه در كودكان پيش‌دبستانی

مصرف 2 واحد از گروه گوشت و جانشین‌های آن در برنامه غذایی روزانه كودك ضروری است.

منیره دادخواه؛ کارشناس ارشد تغذیه

 

كودكانی را كه در سنین 2 تا 6 سال قرار دارند كودكان پیش‌دبستانی گویند.

میزان نیاز كودك به هر یك از گروه‌های اصلی غذایی در این سنین

گروه نان و غلات: این گروه شامل انواع نان، دانه غلات (برنج، گندم، جو و ذرت)، ماكارونی و رشته، آردها و بیسكویت‌های ساده است. هر واحد از این گروه شامل 1 برش از نان‌هایی مثل سنگك یا بربری و یا 3 برش نان لواش است (حدود 30 گرم). هر واحد نان را می‌توان با نصف لیوان برنج پخته كه حدود 5 قاشق غذاخوری سر صاف است یا نصف لیوان ماكارونی پخته جایگزین كرد. كودكان سنین 2 تا 6 سال به حداقل 3 واحد از این گروه در طی روز احتیاج دارند.

گروه میوه‌ها: این گروه شامل انواع میوه‌های تازه، آبمیوه‌های طبیعی و میوه‌های خشك (كشمش، برگه‌ها، انجیر خشك و...) است. هر واحد از این گروه برای كودكان، شامل نصف تا 1 عدد میوه متوسط مثل یك سیب، پرتقال، گلابی، لیموشیرین و... بوده كه به جای آن می‌توان از نصف تا سه چهارم لیوان آبمیوه طبیعی و یا حدود یك چهارم لیوان میوه‌های خشك در برنامه غذایی كودك استفاده كرد. حداقل 2 واحد از این گروه باید در برنامه غذایی روزانه كودك گنجانده شود.

گروه سبزی‌ها: گروه سبزی‌ها شامل سبزی‌های زردرنگ مثل هویج فرنگی، زردك، كدو مسمایی، كدو حلوایی، گوجه فرنگی و....، سبزی‌های برگی سبز تیره مثل جعفری، گشنیز، شوید، اسفناج، كاهو و...، سبزی‌هایی مثل لوبیا سبز، قارچ، فلفل دلمه‌ای و سبزی‌های نشاسته‌ای مثل سیب‌زمینی، نخود فرنگی و باقلا هستند. هر واحد از این گروه شامل 2 تا 4 قاشق غذاخوری سبزی‌های پخته و یا حدود نصف لیوان سبزی‌های خام برای كودكان پیش‌دبستانی است. از این گروه باید حداقل 3 واحد در برنامه غذایی روزانه كودك وجود داشته باشد.

گروه شیر و فرآورده‌های آن: اجزای این گروه شامل شیر، ماست، پنیر، كشك، دوغ و بستنی ساده است. هر واحد از این گروه برای كودكان پیش‌دبستانی شامل نصف تا سه‌چهارم لیوان شیر یا به همین میزان ماست و یا 15 تا 20 گرم پنیر (حدوداً به اندازه نصف قوطی كبریت) است. كودكان‌، روزانه به 4 تا 5 واحد از اجزای این گروه نیاز دارند.

گروه گوشت و جانشین‌های آن: این گروه شامل انواع گوشت قرمز (گوسفند و گاو و...)، گوشت پرندگان (مرغ، بوقلمون و...) و ماهی و میگو و جانشین‌های آنها مثل حبوبات (عدس، لوبیا، ماش، نخود و...)، انواع مغزها (پسته، بادام، گردو و...) و تخم مرغ است.

هر واحد از این گروه برای كودكان، شامل 30 تا 60 گرم از انواع گوشت‌هاست كه این مقدار حدود 1 تا 2 تكه گوشت قرمز خورشی بدون چربی (بی یا با استخوان) یا 1 تكه ران مرغ بدون پوست و یا 1 برش كوچك ماهی است كه هر واحد گوشت را می‌توان با 4 تا 5 قاشق غذاخوری سرصاف حبوبات پخته و یا 1 عدد تخم‌مرغ پخته جانشین كرد. مصرف 2 واحد از این گروه در برنامه غذایی روزانه كودك ضروری است.

 

برچسب ها: تغذیه کودک، گروه های غذایی، میان وعده مدرسه، تغذیه کودکان پیش دبستانی، تغذیه دانش آموز تعداد بازديد: 834 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز