Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 10:14

2
بهمن
پتوی پوشیدنی

پتوی پوشیدنی

هوا رو به سردی می‌رود و زمستان فصل پوشش بیشتر و مناسب‌تر کودکان است. برای کودک خردسال 8 ماهه‌ای که تازه به غلتیدن و جنب و جوش افتاده است و شب‌ها پتوی خود را با پا کنار می‌زند، چه چیزی بهتر از این پتوی پوشیدنی.

ترجمه :  اعظم اسلامی مجد‌

 

تحریریه زندگی آنلاین : هوا رو به سردی می‌رود و زمستان فصل پوشش بیشتر و مناسب‌تر کودکان است. برای کودک خردسال 8 ماهه‌ای که تازه به غلتیدن و جنب و جوش افتاده است و شب‌ها پتوی خود را با پا کنار می‌زند، چه چیزی بهتر از این پتوی پوشیدنی. احتمالا یکی از همین‌ها را در فروشگاه‌های لباس نوزاد دیده‌اید و احتمالا چیزی که دیده‌اید، در قسمت جلو، زیپ داشت. ما می‌خواهیم با هم یکی از این پتوها را درست کنیم و با این کار هم در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنیم و هم برای شب بیداری‌ها و نگرانی‌های خودمان، راه‌حل منطقی داشته باشیم. این پتوی پوشیدنی، آستین ندارد. جنس آن از پشم است و به قدری نرم است که فرزند دلبندتان از پوشیدن آن لذت خواهد برد. اگر آماده انجام این کار هستید، برویم سراغ وسایل مورد نیاز.

بیشتربخوانید:

طرز دوخت جا عینکی

 

 

 

وسایل مورد نیاز

 یک متر پارچه پشمی (اندازه پارچه بستگی به سایز و اندازه بدن فرزندتان دارد)

 زیپ به اندازه 55 سانتیمتر (باز هم بستگی به اندازه پتو دارد)

 الگو و مدل

 وسایل مربوط به دوخت و دوز و دکمه فشاری

 

روش کار

برای شروع ابتدا مشخص کنید که چه اندازه پتویی مورد نظرتان است. ما در اینجا اندازه پتو را کمی گشادتر گرفته‌ایم که کودک در آن احساس راحتی کند. الگوی پتو را روی کاغذ بکشید (حتما از بغل‌ها جای دوخت بگذارید). الگو را می‌توانید از روی یکی از لباس‌های فرزندتان نیز بکشید.

گوشه‌ها را منحنی بکشید. ما در اینجا طول کار را 75 سانتیمتر در نظر گرفته‌ایم که مناسب یک کودک 8 ماهه است. الگو را از وسط تا بزنید (از طول) به این ترتیب دو طرف کار متقارن‌تر می‌شود. الگوی کشیده شده را با قیچی در آورید. یک سانتیمتر از لبه‌ها، جای دوخت بگذارید. شما کمی پارچه هم برای بخش زیپ نیاز دارید. بخش گردن و سر آستین‌ها را هم جدا کنید. دقت کنید که بخش گردن را تنگ نگیرید. حالا شما دو بخش (دو تکه) الگو دارید. الگوی بخش جلوی پتو دو تکه می‌شود (از وسط و محل قرار گرفتن زیپ). حالا باید الگوها را روی پارچه بیندازید و مطابق با آنها، پارچه را برش بزنید. بخش یک تکه برای پشت کار و بخش دو تکه برای جلوی کار است.

حالا دو تکه جلوی کار را بردارید و آنها را در کنار هم قرار دهید (با در نظر گرفتن یک سانتیمتر جای دوخت). شروع به دوخت و وصل کردن این دو بخش به هم کنید.

دو بخش را پهن کنید. کار را به پشت برگردانید. زیپ را در وسط کار و روی محل دوخت قرار دهید. بالای زیپ درست به موازات بالای پتو و محل منحنی گردن قرار بگیرد (همان‌طور که در شکل دیده می‌شود. زیپ را در همان بخش که قرار گرفته است، به پتوی پیراهنی بدوزید).

بیشتربخوانید:

آموزش دوخت کاور مبل در منزل به ۲ روش

 

* برای دوختن زیپ، ابتدا زیپ را با چند تکه نوار چسب به پشت کار و محل مشخص وصل کنید تا ثابت بماند (می‌توانید از سوزن نیز استفاده کنید). سوزن باید در موقعیتی باشد که مطمئن شوید نمی‌شکند (در منتهی الیه سمت چپ). یک دوخت در امتداد دندانه‌های زیپ، ایجاد کنید. ما در اینجا 5 سانتیمتر از پایین کار را زیپ ندوخته‌ایم. پس زمان دوختن زیپ، حواس‌تان به بخش پایین کار باشد. حالا حرکت سوزن چرخ خیاطی را به سمت بالای کار دوباره شروع کنید و یک دوخت دیگر به موازات دندانه‌های زیپ روی کار ایجاد کنید. بعد از دوختن زیپ به پارچه (از هر دو طرف) باید با بشکاف دوخت اولیه را بشکافید تا درز مربوط به زیپ باز شود و در آخر، نوار چسب‌ها را جدا کنید (دوخت زیپ را از روی کار انجام دهید تا به حرکت سوزن روی پارچه بیشتر تمرکز و دقت کنید).

حالا بخش پشت و جلوی کار را روی هم قرار دهید (از رو). بخش‌های دوختنی روی پشت کار است. همان طور که در تصویر نیز نشان داده شده است، دور تا دور کار به جز دو تا حلقه آستین‌ها، دوخته می‌شوند. بعد از دوخت، دوخت زیگزاگ هم بزنید تا مطمئن‌تر و محکم‌تر شود. حالا پتو را به رو برگردانید. دوختن کار با دور دوزی یقه و آستین‌ها تمام می‌شود. شما نیاز به چند نوار باریک از پارچه مورد نظر (پارچه پشمی) دارید. بهتر است که عرض نوارهای باریک نیم سانتیمتر باشد. اندازه‌های نوارها، مطابق با بخش‌های مورد نظر باشد. دور سر هر کدام از نوارها را به هم بدوزید تا هر کدام به شکل یک حلقه شود (جای دوخت فراموش نشود).

یک طرف نوار را روی حلقه مورد نظر قرار دهید، آن را به شکل ساندویچ روی لبه دیگر منحنی بپیچید و وقتی مطمئن شدید که دور تا دور منحنی گردن و حلقه آستین‌ها لای نوارهای حلقه شده قرار گرفته است، شروع کنید به سوزن زدن تا کاملا فیکس شوند.

حالا باید همان بخش‌ها را که سوزن زده‌اید، دوخت بزنید. دوخت را از لبه‌ها بزنید تا محکم و مرتب باشد.

همین مراحل را در مورد دو بخش منحنی بعدی نیز تکرار کنید. سپس سوزن‌ها را جدا کنید. برای باز نشدن زیپ جلو، ما یک زبانه درست کرده‌ایم و به آن یک دکمه دوخته‌ایم. برای این بخش، یک مستطیل از پارچه برش بزنید. آن را از وسط تا کنید. دور تا دور آن را گرد کنید، ولی یک طرف مستطیل صاف بماند. دور تا دور آن را بدوزید. از لبه صاف، زبانه را به رو برگردانید و آن را با یک دوخت صاف به بالای کار بدوزید (زبانه در کنار زیپ و به موازات آن قرار بگیرد). زبانه را روی زیپ بخوابانید و یک دوخت دیگر از قسمت رو (بیرونی) ایجاد کنید.

برای اضافه کردن دکمه (ما از دکمه فشاری استفاده کرده‌ایم) یک مربع کوچک از پارچه درآورید. آن را پشت کار و درست در محلی که می‌خواهید یک بخش از دکمه فشاری قرار بگیرد، بگذارید و با دکمه فیکس کنید. این کار باعث استحکام بیشتر آن بخش می‌شود که با باز و بسته شدن دکمه‌ها به دفعات، پاره نشود. بخش دیگر دکمه را به بخش زبانه اضافه کنید (محل قرار گرفتن آن را نیز مورد توجه قرار دهید). کار را با اتو کردن آن به اتمام برسانید.

برچسب ها: خلاقیت، کاردستی، لباس نوزاد، هنر، هنر و خلاقیت، خیاطی، لباس کودک، پتو، الگو، خیاطی بدون الگو، آموزش دوخت تعداد بازديد: 119 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز