Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 06:20

21
مرداد
کاشت توت‌فرنگی

کاشت توت‌فرنگی

توت‌فرنگی یک میوه خوش‌طعم و خوش‌ظاهر بوده است و در میان میوه‌ها بسیار یادآور فصل تابستان است. به طور طبیعی طعم آن شیرین و معمولا در بین کودکان بسیار محبوب و پرطرفدار است.

ترجمه : اعظم اسلامی مجد‌‌

 

تحریریه زندگی آنلاین : توت‌فرنگی یک میوه خوش‌طعم و خوش‌ظاهر  بوده است و در میان میوه‌ها بسیار یادآور فصل تابستان است. به طور طبیعی طعم آن شیرین و معمولا در بین کودکان بسیار محبوب و پرطرفدار است، اما خرید آن از فروشگاه‌ها مقرون به صرفه نیست. گاهی علیرغم پرداخت مبلغ قابل توجه، چیزی که در ظرف به مشتری ارائه می‌شود، توت‌فرنگی‌های کهنه و پلاسیده است، اما آیا می‌دانید که می‌توانید از توت‌فرنگی‌های کهنه و پلاسیده چه استفاده مفیدی کنید؟

توت‌فرنگی‌ها را می‌توان به راحتی پرورش داد. از اوایل تابستان تا اوایل پاییز قابلیت رشد و پرورش دارند. شما می‌توانید این میوه دل‌انگیز را با کمترین امکانات پرورش دهید. این کار را با توت‌فرنگی‌های کهنه و دور ریختنی انجام می‌دهید. برای این منظور باید دانه‌های ریز آن را از گوشت آن جدا کنید تا جوانه‌ها با سرعت بیشتری حاصل شوند. وقتی توت‌فرنگی تازه را برش می‌دهید و ضایعات آن را دور می‌ریزید، معمولا دانه‌های زنده را هم با آنها دور می‌ریزید. اگر این کار را با کمی دقت و حوصله بیشتر انجام دهید، می‌توانید بوته‌های جدید توت‌فرنگی به وجود آورید. برای این منظور نباید یک توت‌فرنگی درسته و کامل را در خاک بکارید. باید طبق مراحل زیر این کار را انجام دهید:

 بیشتر بخوانید:

راهکارهایی ساده برای تمیز کردن گل و گیاهان آپارتمانی

آموزش کاشت زنجبیل در گلدان

آموزش پیوند زدن کاکتوس در منزل

 

مرحله 1: یک توت‌فرنگی مناسب انتخاب کنید. این مرحله مهم است. توت‌فرنگی‌ها در باغچه کوچک شما رشد خوبی خواهند داشت.

آنها در خاک، آب و هوای مناسب، عملکرد فوق‌العاده‌ای دارند. توت‌فرنگی‌های پیوندی و انواع غیر ارگانیک آن را انتخاب نکنید. توت‌فرنگی‌های ارگانیک محصول بهتری می‌دهند. میوه‌های غیر ارگانیک جای شک و شبهه بسیار دارند. معلوم نیست که چه نوع اسپری آفت‌کشی برای آنها استفاده شده است. مواد شیمیایی روی سطح آنها می‌تواند مانع رشدشان شود. پس برای این منظور حتما میوه ارگانیک تهیه کنید.

 

مرحله 2: تمام توت‌فرنگی‌هایی که خریده‌اید را میل کنید، اما از میان آنها سه یا چهار تایشان را کنار بگذارید. ابتدا آنها را در یک نقطه آفتابی قرار دهید تا کاملا رسیده شوند (رسیدن به معنی کپک زدن میوه نیست).

 

مرحله 3: دانه‌های ریز آن را از گوشت آن جدا کنید. نحوه برداشت این دانه‌های ریز نیز به این شکل است که با موچین به آرامی هر دانه را از گوشت آن جدا کنید. این کار نیاز به ظرافت عمل و دقت دارد. می‌توانید توت‌فرنگی‌ها را داخل مخلوط‌کن بریزید و تقریبا یک لیتر آب به آنها اضافه کنید. صبر کنید مخلوط‌کن 15 تا 20 ثانیه روی دور تند کار کند و حسابی مخلوط شوند. بعد، 10 دقیقه بماند تا دانه‌هایی که در توت‌فرنگی هستند به سمت بالا شناور شده و به شکلی از بقیه مواد جدا شوند. این دانه‌ها را باید دور بریزید، زیرا جوانه نمی‌زنند. حالا باقی‌مانده مایع مورد نظر را در یک الک بریزید و آب سرد را روی آن بگیرید که تا جای ممکن از شر پالپ خلاص شوید. اگر به بذرها مقدار زیادی گوشت توت‌فرنگی چسبیده باشد، در مرحله رشد، پوسیده می‌شوند.

 بیشتر بخوانید:

آموزش کاشت زنجبیل در گلدان

روش های کاشت و نگهداری از آناناس در منزل

 

 

مرحله 4: مرحله بعدی کاشت بذرهای زنده است. این بذرها را در مرحله 3 جمع‌آوری کرده بودید. یک سینی بردارید و بذرها را روی آن قرار دهید (بذرهای با کیفیت را انتخاب کنید). بهتر است که از سینی نشا استفاده کنید. امروزه این سینی‌ها در تمام فروشگاه‌ها یافت می‌شوند. سینی نشا ظرفی است که در آن بذرها را به طور همزمان پخش می‌کنید و بذرها در شبکه‌های کوچک سینی شروع به رشد می‌کنند. آنقدر که آماده انتقال به خاک شوند. بذرها را در سینی قرار دهید و به آنها آب اضافه کنید. روی سینی یک لایه نازک کمپوست بریزید. سفت نکنید تا بذرها به راحتی جوانه بزنند. مقدار کمی هم آبیاری کنید. بهتر است در فضای نسبتا گرم مثل آشپزخانه سینی را نگهداری کنید. اجازه ندهید بذرها زیادی خشک شوند، اما از آبیاری بیش از حد آنها نیز خودداری کنید.

 

مرحله 5: این مرحله، مرحله پیوند به گلدان است. دانه‌های توت‌فرنگی بین دو تا هشت هفته طول می‌کشد تا جوانه بزنند، بنابراین اگر سریعا نتیجه نگرفتید، ناامید نشوید. باید صبور باشید. بعد از پدیدار شدن برگ‌ها، نوبت انتقال آنها به گلدان است. این مرحله را به دقت و با ظرافت انجام دهید، زیرا جوانه‌ها بسیار ترد و شکننده هستند و آسیب می‌بینند.

مرحله 6: مرحله کاشت. توصیه می‌شود نهال‌های توت‌فرنگی را تا اوایل بهار که سرمای هوا کم‌تر می‌شود، در گلدان نگهداری کنید و سپس آنها را در محل نهایی‌شان بکارید. درخت توت‌فرنگی از گرما، سایه کم و آفتاب زیاد لذت می‌برد. خاک آن حتما غنی باشد. از کودهای خانگی مثل تفاله قهوه در فصل رشد استفاده کنید تا رشد بهتری داشته باشند.

 

مرحله 7: به طور متوسط یک بوته توت‌فرنگی در اوج توانایی و قدرت خود، به مدت چهار سال میوه می‌دهد. پس از این مدت می‌توانید به فکر جایگزینی باشید. نهال‌های توت‌فرنگی، با‌هوش هستند و در هر جا که شرایط رشد مناسب باشد، ریشه می‌زنند. هر بوته آن به سرعت ریشه داده و راه خود را ادامه می‌دهد و چند گیاه از آن بیرون می‌زند. پرورش توت‌فرنگی از ضایعات توت‌فرنگی، آسان است و با انجام آن خود را از یک منبع بی‌پایان از گیاهان و میوه‌های تازه، بهره‌مند می‌کنید.

 

نکته: کاشت توت‌فرنگی کامل ایده خوبی نیست. توت‌فرنگی حاوی مقدار زیادی آب است و به سرعت پوسیده و پلاسیده می‌شود، بنابراین اگر توت‌فرنگی را در خاک بکارید، احتمال پوسیدگی آن بیشتر می‌شود و حتما کپک خواهد زد.

بهترین راه، استفاده از بذر آن است. اگر واقعا چنین قصدی دارید، کمی بیشتر زمان صرف کنید و بذر آن را از گوشتش جدا نمایید. این روش کاشت صحیح است.

بیشتر بخوانید:

در بهار چه گل و گیاهانی بکاریم؟

آموزش پیوند زدن کاکتوس در منزل

روش های کاشت و نگهداری از آناناس در منزل

 

 

برچسب ها: تابستان، گل آرایی، گل و گیاه، میوه، گلدان، توت‌فرنگی تعداد بازديد: 141 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز