Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 03:36

21
اردیبهشت
چگونه گیاه آفتابگردان را رشد بدهیم؟

چگونه گیاه آفتابگردان را رشد بدهیم؟

رورش آفتابگردان در باغبانی با کودکان، جزء اصلی است. رشد آفتابگردان پروژه عجیبی است و بچه‌ها را جادو می‌کند. چگونه چنین چیزی از یک دانه بسیار کوچکی به وجود می‌آید و بزرگ می‌شود، گیاهی که تا سه متر رشد می‌کند

تحریریه زندگی آنلاین : پرورش آفتابگردان در باغبانی با کودکان، جزء اصلی است. رشد آفتابگردان پروژه عجیبی است و بچه‌ها را جادو می‌کند. چگونه چنین چیزی از یک دانه بسیار کوچکی به وجود می‌آید و بزرگ می‌شود، گیاهی که تا سه متر رشد می‌کند و بزرگ می‌شود؟

چه چیزهایی نیاز دارید؟

 گلدان (چند عدد گلدان)

 کود

 تخم آفتابگردان

 آبپاش

 چیزی برای برچسب زدن به گلدان‌ها

 

چه زمانی برای رشد و پرورش آفتابگردان مناسب است؟

بهترین زمان برای این کار، بهار است.

 

آیا می‌توان آفتابگردان را در گلدان پرورش داد؟

بهترین راه برای پرورش آفتابگردان، کاشت آنها در گلدان است. در آخر زمستان آنها را در گلدان می‌کارید و در بهار رشدشان را می‌بینید. انجام این کار با کمک کودکان بسیار خوب است، به چند دلیل اصلی:

* دانه‌ها اندازه‌های مناسبی دارند و برای کودکان کوچک‌تر بهتر است که دانه‌‌ای با این اندازه را بکارند.

سرعت جوانه‌زنی گل آفتابگردان بالا است، رشد نسبتا سریعی دارند. انواعی از آفتابگردان‌ها را می‌توانید در باغ بکارید و به زودی به قد کشیدن و بلند شدن آنها خیره شوید. بعضی از آفتابگردان‌ها می‌توانند چند تا گل بدهند و به راحتی در فضای داخل خانه هم استفاده می‌شوند (جنبه تزئینی دارند)، حتی می‌توانید از آنها به عنوان خوراک پرندگان نیز استفاده کنید. ما در اینجا یک تصویر کامل از مراحل این کار را  آورده‌ایم و شما می‌توانید گام به گام به این عکس مراجعه و با آفتابگردان‌های خودتان مقایسه کنید.

 

راهنمای رشد آفتابگردان در گلدان(گام به گام)

1- گلدان‌ها را بچینید (گلدان‌هایی که قرار است در آنها دانه بکارید).

در حالت ایده‌آل گلدان‌های 5/7 سانتی‌متری مناسب هستند. اگر از گلدان‌های قبلی استفاده می‌کنید، ابتدا آنها را به خوبی تمیز کنید.

 

2- کمی از خاک کود دار و مناسب را در گلدان‌ها بریزید.

3- دانه را در خاک بگذارید.

کمی با انگشت دست به آن فشار بیاورید تا وارد خاک شود (در خاک دفن شود). بعد دوباره مقداری خاک به گلدان اضافه کنید.

 

4- حالا وقت ریختن آب روی خاک است.

قبل از اینکه گلدان‌ها را کنار هم قرار دهید، به خوبی و به اندازه کافی به آنها آب بدهید.

 

5- گلدان‌ها را در محل مناسب‌شان قرار دهید و هر روز حواس‌تان به رشد دانه‌هایی که کاشتید، باشد.

گلدان‌ها را در یک فضای گرم و مناسب قرار دهید تا به زودی نهال شدن آنها را مشاهده کنید. وقتی که سوز و سرمای هوا از بین رفت، می‌توانید آنها را از گلدان به خاک باغچه انتقال بدهید و از این زمان به بعد شاهد آن اتفاق جادویی خواهید بود.

 

کاشت آفتابگردان‌ها در باغچه

پرورش و نگهداری آفتابگردان‌ها در خاک باغچه به همان راحتی گلدان است، حتی برخی از باغبانان این روش را به روش رشد اولیه در گلدان ترجیح می‌دهند، ولی بچه‌ها اغلب با رشد گیاه در گلدان و در فضای خانه، لذت زیادی می‌برند. بعد از تمام شدن سرما و گرم‌تر شدن خاک، می‌توانید دانه‌ها را در باغچه بکارید.

حدودا از اواسط اردیبهشت تا اوایل خرداد ماه. بذرها را در عمق 2 سانتی‌متری خاک بکارید و بین هر بوته حدود 15 سانتی‌متر فاصله بگذارید. شما می‌توانید در یک فضای کوچک، بذرهای بیشتری بکارید، ولی زمانی که بوته‌ها رشد کردند و ارتفاع‌شان 15 سانتی‌متر شد، فضای کافی در اختیار نخواهند داشت. نهال‌ها را تا زمان استقرار و ثبات‌شان، به خوبی آبیاری کنید و حسابی مراقب گیاه‌تان باشید. گاهی پرندگان و سنجاب‌ها از دانه‌ها به عنوان غذا تغذیه می‌کنند.

 

 

چند وقت یکبار به آفتابگردان‌ها آب بدهم؟

اگر هوا خشک است، به آبیاری منظم نیاز دارند. به طور کلی برای گیاهی که در خاک کاشته شده است، هفته‌ای یک بار آبیاری کافی است. با افزایش گرمای هوا قطعا این مقدار نیز افزایش خواهد یافت. هنگام پرورش آفتابگردان‌ها، به یاد داشته باشید که تا دو هفته بعد از گلدهی، نیاز به آبیاری بیشتری است. از خاک و یا کود مناسب استفاده کنید. خاک خوب به حفظ رطوبت کمک می‌کند. پرورش آفتابگردان بسیار راحت است. فقط گاهی اوقات گیاه، به خوبی استقرار پیدا نمی‌کند و کج می‌شود. وقتی مرحله اولیه رشد گیاه به پایان می‌رسد، مستقر شده و در خاک ثابت می‌شود.

 

چگونه کودک خود را درگیر باغبانی کنیم؟

آفتابگردان واقعا یک گیاه عالی برای پرورش توسط کودکان است. سرعت رشد بالایی دارد. گل‌های آن زیبا و جادویی هستند. هم در گلدان و هم در باغچه پرورش پیدا می‌کند. بعضی از آنها بسیار غول پیکر می‌شوند و بعضی هم تعداد گل‌های زیادی می‌دهند.

لذت کاشت بذر آن، برای کودکان بسیار زیاد است، البته حتما به نظارت خود ادامه دهید. با کاشت آفتابگردان به معنای واقعی کلمه رشد یک گیاه از دل یک دانه را تجربه می‌کنید. نیازی به آگاهی از اطلاعات تخصصی نیست. برداشت دانه‌های آفتابگردان‌ها بعد از رشد کامل، فراهم است، البته پرندگان به مقدار زیاد، از این گیاهان تغذیه می‌کنند و از علاقه‌مندان دانه‌های گیاه آفتابگردان محسوب می‌شوند.

برچسب ها: کودکان، گیاهان آپارتمانی، گل و گیاه، باغبانی، پرورش گل و گیاه تعداد بازديد: 181 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز