Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 01:07

11
اردیبهشت
دانستنی‌های مهم در خصوص اسباب‌بازی‌ها

دانستنی‌های مهم در خصوص اسباب‌بازی‌ها

اسباب‌بازی نقش مهمی هم در زندگی و رشد کودک دارد و سرگرمی خوبی برای کودک محسوب می‌گردد. بچه‌ها به وسیله اسباب‌بازی‌ها دنیای پیرامون خود را کشف کرده، مهارت‌هایی جدید و ضروری می‌‌آموزند

دکتر سمیرا  اسماعیلی - روانشناس بالینی

 

تحریریه زندگی آنلاین : اسباب‌بازی نقش مهمی هم در زندگی و رشد کودک دارد و سرگرمی خوبی برای کودک محسوب می‌گردد. بچه‌ها به وسیله اسباب‌بازی‌ها دنیای پیرامون خود را کشف کرده، مهارت‌هایی جدید و ضروری می‌‌آموزند، بنابراین انتخاب اسباب‌بازی برای کودکان برای سلامت روان کودک اهمیت فراوانی دارد و باید به دقت و با توجه به توانایی‌های مختلف کودک انتخاب شود.

 

 

به نظر شما چه نوع اسباب‌بازی انتخاب کنیم تا کودکمان استعداد‌هایش را پرورش دهد؟

به طور خلاصه، مفیدترین اسباب‌بازی‌ها آن‌هایی هستند که به بیش‌ترین اقدام در بخش کودکی نیاز دارند. هر چه کودکان بیشتر از ذهن و بدن خود استفاده کنند، بیشتر یاد می‌‌گیرند.

 بیشتربخوانید:

روش های ساده برای ضدعفونی اسباب‌بازی‌ها

 

 

آیا اسباب‌بازی‌ها می‌‌توانند بچه مرا باهوش‌تر کنند؟

احتیاط کنید. بیشتر محصولاتی که این ادعا را دارند، هوش کودکان را افزایش نمی‌دهند. در حقیقت، آیتم‌های خانگی ایمن (کاسه‌های پلاستیکی برای پر کردن و دفن کردن، بالش برای بالا رفتن و درست کردن غار، لباس‌های خاص برای پوشیدن) اغلب بهترین ابزار یادگیری هستند. به یاد داشته باشید هر چه کودک شما از ذهن و بدن خود بیشتر برای حل مشکل و توسعه ایده‌هایش استفاده کند، بیشتر یاد می‌‌گیرد.

 

انتخاب اسباب‌بازی مناسب برای کودکان

سعی کنید اسباب‌بازی‌هایی را انتخاب کنید که بیان هنری را تشویق می‌‌کنند.

به کودکان اجازه دهید تا با بلوک‌های سازنده و بلوک‌های پلاستیکی به هم پیوسته، خمیر بازی، قیچی کاری، ماژیک‌های غیر سمی بزرگ و مداد، رنگ انگشتی و کارت‌ها، خلاق باشند.

 اسباب‌بازی‌هایی را انتخاب کنید که کودکان را به دنیا متصل می‌‌کند.

 به دنبال اسباب‌بازی‌هایی بگردید که نشان‌دهنده شخصیت کودکان شما هستند، مانند یک شخصیت اکشن با یک قهرمان محبوب و یا یک اسباب‌بازی مجلل از کارتون محبوب‌شان.

 اسباب‌بازی‌هایی را انتخاب کنید که می‌‌توانند با دوستان مشترک باشند، چرا که توسعه و رشد اجتماعی در سنین پایین بسیار مهم است.

 اسباب‌بازی‌هایی را انتخاب کنید که فعالیت در سنین 5 و بالا را ارتقا می‌‌دهند.

 کفش‌های اسکیت، دوربین‌های کودکان، سورتمه، بادبادک، نقاشی، لوازم دوخت و ابزار پیچیده را انتخاب کنید.

 

 

در انتخاب اسباب‌بازی به چه چیزی توجه کنیم؟

 برای کودکان بزرگ‌تر، به دنبال اسباب‌بازی‌هایی بگردید که آن‌ها را در محیط خود درگیر می‌‌کند.

اتومبیل‌ها، هواپیماهای بدون سرنشین، آزمایش‌های علمی، کیت‌های جاسوسی، تلسکوپ یا هر چیز دیگری که حافظه ایجاد می‌‌کند را امتحان کنید.

 اسباب‌بازی‌هایی را بخرید که بر تعامل در کودکان بزرگ تر تاکید می‌‌کنند.

بازی‌های تعاملی مانند پازل، بازی‌های تخته‌ای و دومینو به بچه‌های بزرگ‌تر اجازه می‌‌دهند با هم بازی کنند. اسباب‌بازی‌های پیش‌دبستانی برای تحریک تخیل کودکان شما طراحی شده‌اند و علاقه به یادگیری را تشویق می‌‌کنند، اما بیشتر از هر چیز، بسیار سرگرم‌کننده هستند.

 تنوع‌پذیری در هنگام خرید اسباب‌بازی برای فرزند خود را فراموش نکنید.

در هنگام خرید اسباب‌بازی برای فرزند خود از تعداد قابلیت‌های وسیله مطلع شوید و برای کودکتان اسباب‌بازی انتخاب نمایید که در خود امکان چند نوع بازی مختلف را دارند.

 در انتخاب اسباب‌بازی فعالیت بدنی کودک را در نظر بگیرید

اسباب‌بازی‌ها باید توان جسمی بچه‌ها را به کار گیرند تا قدرت آنها افزایش یابد و تخلیه انرژی صورت گیرد و سبب آرامش روحی و جسمی آنها شود. پس نباید اسباب‌بازی برای کودک انتخاب کنید که کودک را در حد یک تماشاچی نگه دارد، زیرا بچه‌ها می‌‌خواهند با بازی برای زندگی آماده شوند.

 بیشتربخوانید:

نقش مهم اسباب بازی در شکل گیری شخصیت کودک

 

بر چه اساسی برای کودکان اسباب‌بازی انتخاب کنیم؟

انتخاب اسباب‌بازی نباید همیشه متناسب با جنسیت کودک باشد.

در هنگام خرید اسباب‌بازی مورد نظر برای کودکتان به فکر مهارت‌های خاصی که مورد نیاز زنان یا مردان هست باشید، اما اسباب‌بازی را با این اجبار که تو دختری یا پسری برای آنها تهیه نکنید. اگر فرزند شما دختر است و ماشین‌بازی می‌‌کند یا پسر است و عروسک بازی را دوست دارد، نگران نشوید و اجازه بدهید مدتی این کار را تجربه کند.

 در انتخاب اسباب‌بازی به انتقال فرهنگ و تغییر الگوهای زیبایی‌شناسی و هویتی توسط آن اسباب‌بازی توجه کنید.

برای کودک خود اسباب‌بازی‌هایی که پوشش‌های عریان و نیمه عریان و آرایش صورت و اندام خاصی دارند، انتخاب نکنید، زیرا این گونه اسباب‌بازی‌ها الگوهای زیبایی‌شناسی و هویتی را تنزل و تغییر می‌‌دهند.

 اسباب‌بازی انتخاب کنید که موجب تحریک حواس کودک شود.

هنگام خرید وسیله بازی وسایلی را که به نفع تربیت فرزندتان است تهیه نمایید و اسباب‌بازی را انتخاب کنید که کمتر صدا تولید کند و بچه‌ها بتوانند با تمرکز بخشی، آن را در جای مخصوص خود قرار دهند تا برنده بشوند.

برچسب ها: کودک، بازی، سرگرمی، اسباب بازی تعداد بازديد: 295 تعداد نظرات: 0

ارسال نظر

فیلم روز
تصویر روز