Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 18:12

23
اسفند
سرگرمی‌های زمستانی برای کودکان

سرگرمی‌های زمستانی برای کودکان

در روزهای سرد زمستانی که با قرنطینه خانگی همراه شده است بسیاری از والدین در صدد یافتن راهی برای ایجاد شادی، نشاط و انگیزه در کودکان خود هستند، چراکه به نظر اغلب مردم، زمستان‌ها کمی دلگیر است .

ترجمه : اعظم اسلامی مجد

 

تحریریه زندگی آنلاین : در روزهای سرد زمستانی که با قرنطینه خانگی همراه شده است  بسیاری از والدین در صدد یافتن راهی برای ایجاد شادی، نشاط و انگیزه در کودکان خود هستند، چراکه به نظر اغلب مردم، زمستان‌ها کمی دلگیر است و به دلیل سردی هوا شاید بیرون رفتن و تفریح کردن، منطقی و معقولانه نباشد،‌ اما این باور اشتباه است. برعکس زمستان می‌تواند پرنشاط‌ترین فصل سال باشد. فقط باید کمی خلاق باشید و نگاه خود را به این فصل تغییر دهید. فعالیت‌های داخل و خارج از خانه، می‌توانند تنوع زیادی داشته باشند وکودک را بسیار سرگرم کنند. روزهایی که برف تازه و نو می‌بارد، کودکان بیشتر از هر چیز دیگری به آدم‌برفی درست کردن، اهمیت می‌دهند و علاقمندند جایی بازی کنند و آدم‌برفی درست کنند، ولی چند روز بعد که برف‌ها سفت‌تر شده و بیشترشان آب شدند، ولی سوز هوا بیشتر شد،‌ می‌توانید نوع تفریح کردن را عوض کنید و شرایط بازی و هیجان را داخل فضای خانه در آنان ایجاد نمایند و فقط در بازی‌های میدانی نظیر درست کردن آدم‌برفی حتما از انجام آن به صورت گروهی خودداری ‌شود چرا که شرایط زمستان امسال با سال‌های گذشته متفاوت است.

 بیشتر بخوانید:

 

 

 

شیرینی و کیک خانگی درست کنید

این کار به شما و کودک‌تان کمک می‌کند اوقات خوشی را در کنار هم تجربه کنید. شما می‌توانید برای تهیه کیک‌ها و شیرینی‌های خانگی از کتاب‌ها یا اینترنت کمک بگیرید. از کودک خود بپرسید طعم کاکائو را بیشتر دوست دارد یا وانیل یا ... . کودکان از اینکه در پخت کیک و شیرینی به شما کمک کنند لذت خواهند برد.

نرمش کنید

شما می‌توانید در  کنار هم برنامه‌هایی برای نرمش و ورزش ترتیب دهید و به این ترتیب در کنار سایر اعضای خانواده شادی کنید و بخندید.

یک کاردستی ساده و کوچک زمستانی درست کنید

برای مثال، تعدادی لیوان پلاستیکی (البته کاغذی بهتر است) بردارید و روی آنها صورت آدم‌برفی بکشید، برای دماغش هم شبیه هویج با ماژیک نارنجی یک مثلث دراز بکشید، حتی می‌توانید آن را با کاغذ رنگی درست کنید. سپس داخل آنها پاپ‌کورن بریزید و با هم به تماشای یک کارتون شاد بنشینید..

 

 

درست کردن کارت هدیه زمستانی

این کار بسیار لذت‌بخش است و حتما کودک‌تان دوست خواهد داشت. با انجام این کار، آنقدر سرگرم می‌شود که اصلا گذشت زمان را احساس نمی‌کند. می‌توانید از زمستان و برف برای انجام آن و زیباتر شدن کارت ایده بگیرید. کمی کاغذ رنگی روی کارت بچسبانید، کمی پنبه و یا هر چیزی که دلش بخواهد. می‌توان زمینه کارت را سیاه در نظر گرفت و روی مقوای سیاه، برف را نشان داد. در نهایت کودک می‌تواند یک کارت هدیه خلاقانه و زمستانی درست کند و آن را به هر کسی که دوست دارد، هدیه بدهد.

  بیشتربخوانید:

سرگرمی کودکان در زمان قرنطینه

 

 

با او قایم باشک بازی کنید

کودکان تقریبا در هر سنی، این بازی را دوست دارند. قایم باشک هیجان زیادی دارد. این بازی نه هزینه‌ای دارد و نه ریخت و پاش اضافی، و به اندازه کافی باعث خنده و شادی کودک‌تان نیز می‌شود.

 

هنر یخی خانگی راه بیندازید

می‌توانید کمی خلاقیت به خرج دهید و با کودک‌تان یخ‌های قالبی رنگی درست کنید. برای این کار نیاز به آب، رنگ غذا، قالب یخ و قطره‌چکان دارید. آب را در کاسه‌های مختلف بریزید و با قطره‌چکان از هر رنگی که دوست دارید، بردارید و به آب کاسه‌ها اضافه کنید. بعد آنها را داخل قالب یخ بریزید و در فریزر بگذارید تا یخ بزند. وقتی که از فریزر خارج کنید و از داخل قالب دربیاورید، از تماشای یخ‌های رنگی، کیف می‌کنید. اندازه یخ‌ها هم می‌تواند یکی باشد و هم متفاوت.

 

 

برف و بازی در بیرون از خانه

قرار نیست که در زمستان کودک‌تان را در فضای خانه نگهدارید. می‌توانید روزهایی را به بیرون رفتن و بازی کردن اختصاص دهید. بازی کردن در محیط بیرون خانه، بسیار هم مفید و البته ضروری است، چرا؟

  * تماشای فصل‌ها و تغییر آنها و جلوه‌هایی مانند برف، باران، سرما، برگ‌های روی زمین و ... برای کودکان بسیار مفید است و کودکان به این ترتیب می‌توانند زندگی و طبیعت را از منظر دیگری ببینند.

* در فصل زمستان حرکات فیزیکی نوع دیگری دارد، مثل سرسره بازی،‌ راه رفتن روی برف‌ها، درست کردن آدم‌برفی و ... . تمام این موارد به تقویت عضلات و ماهیچه‌ها کمک و حرکت‌های کودک را کامل‌تر می‌کنند.

* نگران سرماخوردگی آنها نباشید. باکتری‌ها و ویروس‌هایی که در یک محیط بسته و محفوظ می‌مانند، باعث بروز بیشتر سرماخوردگی و آنفلوانزا می‌شوند،‌ بنابراین کودکان باید پوشش متناسبی داشته باشند و از زیبایی‌های این فصل لذت ببرند.

* با کاهش ویتامین D مقابله کنید: معمولا در فصل سرد سال، به دلیل کاهش تابش نور خورشید به زمین و البته ماندن طولانی مدت در خانه،‌ بدن انسان‌ها با کاهش ویتامین D مواجه می‌شود و البته کودکان بیشتر از بزرگسالان به این ویتامین نیاز دارند، پس با یک برنامه‌ریزی درست آنها را بیرون از خانه ببرید تا بازی کنند که هم سروتونین بیشتری در بدن‌شان ترشح شود و هم از برکات آفتاب و ویتامین D بهره‌مند شوند.

 بیشتربخوانید:

آموزش چند اوریگامی ساده برای سرگرم کردن کودکان در دوران قرنطینه

 

 

 

بازی‌هایی که می‌توانند اوقات خوشی را در خارج از خانه فراهم کنند

قبلا به بازی‌های داخلی و آنهایی که می‌توانند در محیط خانه کودک را سرگرم کنند، اشاره کردیم. اگر بخواهید برای بازی کردن در بیرون از خانه هم برنامه‌ریزی نمایید، ما به شما این موارد را پیشنهاد می‌کنیم:

* در یک روز برفی مناسب، با هم آدم‌برفی درست یا با اسپری آدم‌برفی‌تان را رنگ‌آمیزی کنید. با گلوله‌های برفی با هم بازی کنید و یا هر کار دیگری که قبل‌ترها برای خودتان هم لذت‌بخش بوده است، انجام دهید.

همچنین می‌توانید با کمی رنگ غذا و آب، محلول رنگی (هر رنگی که دوست دارید) درست کنید و آن را داخل اسپری بریزید و بیرون از خانه روی برف‌ها نقاشی کنید.

* یک صفحه دارت درست کنید یا اگر در خانه دارید، آن را بردارید و روی درخت یا دیوار قرار دهید و با گلوله‌های برفی، وسط آن را مورد هدف قرار دهید و حسابی با کودک خود برف‌بازی کنید.

* با چند تکه چوب خشک و مخروط کاج، با او دوز بازی کنید.

* در برف‌ها دنبالش بگردید.

یک شیء (مثلا یک حلقه یا یک توپ) انتخاب و آن را در برف‌ها پنهان کنید. قسمتی از آن را به عنوان نشانه بیرون نگاه دارید تا کودک‌تان بگردد و آن را پیدا کند.

* مجسمه یخی درست کنید

یک قالب نسبتا بزرگ از یخ را بردارید و با میخ و چکش از کودک‌تان بخواهید که با آن یک مجسمه (هر چیزی که دوست دارد) درست کند.

* از یک برگه سیاه استفاده کنید. کمی برف روی آن بریزید و با ذره‌بین دانه‌های برف را نشان کودک‌تان بدهید.

* حباب درست کنید. در هوای سرد حباب‌ها دیرتر می‌ترکند و کودک‌تان از بازی کردن با آنها بسیار بیشتر لذت می‌برد.

نکته: قبل از اقدام به بیرون رفتن از خانه، حتما به پوشش مناسب فرزندتان توجه کنید.

 

 

برچسب ها: سرگرمی، بازی های کودکانه، دوران قرنطینه تعداد بازديد: 398 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز