Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 05:54

30
بهمن
تبدیل اتاق نوزاد به اتاق کودک

تبدیل اتاق نوزاد به اتاق کودک

برخی از شخصیت‌های کارتونی و طرح گل‌ها تا دوران پیش‌‌دبستانی با اتاق خواب کودک تناسب دارند، اما بعد از آن دوره، معمولا کودکان خودشان ترجیح می‌دهند که اتاق‌شان تغییر کند.

اعظم اسلامی مجد

 

درست کردن و ایجاد یک فضای مناسب و طراحی شده برای نوزاد و کودک خردسال، کار راحت و آسانی به نظر می‌رسد، اما باید در نظر داشته باشیم که معمولا وسایل و چیزهایی که برای یک نوزاد مورد استفاده قرار می‌گیرند در پایان دوران خردسالی کودک بدون استفاده می‌مانند.

برخی از شخصیت‌های کارتونی و طرح گل‌ها تا دوران پیش‌‌دبستانی با اتاق خواب کودک تناسب دارند، اما بعد از آن دوره، معمولا کودکان خودشان ترجیح می‌دهند که اتاق‌شان تغییر کند.

اگر تازه در مرحله شروع کار طراحی اتاق کودک خودتان هستید، بهتر است کمی صبر و بیشتر فکر کنید و بعد انتخاب نمایید. بهترین نقطه برای شروع، انتخاب رنگ است.

رنگ بهترین ابزار برای ایجاد هیجان و شور و اشتیاق در کودکان است.

با کمی تغییر در پنجره اتاق، عوض کردن کاغذ دیواری اتاق و یا حتی اضافه کردن یک قالیچه شاد می‌توانید هم به لحاظ اقتصادی و هم به لحاظ بصری، تغییرات بزرگی را در فضای اتاق خواب کودک‌تان ایجاد کنید.

احتمالا رنگی که کودک خردسال‌تان انتخاب می‌کند در مدت زمان کوتاهی عوض می‌شود و به سراغ رنگ دیگری می‌رود. کودکان خرسال به رنگ‌های بسیار روشن و جیغ علاقه بیشتری نشان می‌دهند، مثل قرمز و زرد، و معمولا بیشتر انتخاب‌های آنها محدود به رنگ‌های بسیار جیغ است. به طور کلی، رنگ‌های بسیار شاد و تند از نظر روانشناسی تحریک کننده هستند، در حالی‌که رنگ‌های ملایم و آرام اثر آرامبخش دارند.

اگر هم خودتان و هم فرزندتان رنگ‌های اصلی و شاد را دوست ندارید، بهتر است از رنگ‌های خنثی برای پایه کار استفاده کنید و بعد روی آن را با طرح‌‌هایی که رنگ‌های شاد دارند، مثل سایه روشن‌هایی از قرمز، آبی، زرد و یا ترکیب آنها، زیباتر کنید. بیشتر اسباب‌بازی‌ها و وسایل مخصوص کودکان و نوزادان رنگ‌های بسیار شاد و درخشان دارند که باعث می‌شوند فضای اتاق شادتر شود.

برخی طرح‌ها که طرح‌های ثابت هستند و فقط تکرار می‌شوند و اندازه آنها کوچک است، می‌توانند طرح زمینه باشند و بعد در یک جای خاص از دیوار اتاق، طرح اصلی که هم فقط یکی است و تکرار نمی‌شود و هم اندازه بزرگ‌تری دارد، قرار بگیرد.

شما می‌توانید تغییرات جزئی و کوچک‌تری در اتاق ایجاد نموده و کلیت آن را عوض نکنید، ولی در عوض چیزهایی را برای تغییر انتخاب نمایید که بعدا بتوانید دوباره آنها را جابجا کنید و چیزهای دیگر جایگزین‌شان کنید، مثل برچسب‌های شاد و زیبا.

اگر فکر می‌کنید که تغییرات بزرگ و اساسی را ترجیح می‌دهید، بهتر است سن و سال کودک خود را در نظر بگیرید و اینکه چقدر سریع رشد می‌کند و بزرگ می‌شود.

لازم است طرحی را انتخاب کنید که حداقل تا مدتی نیاز به تغییر نداشته باشد. برخی از طر‌ح‌های کاغذ دیواری‌ها و وسایل اتاق خواب نوزاد تا دوران دبستان او قابل استفاده خواهند بود و دلزدگی ندارند و تا جایی که دیگر کودک از آنها خسته شود، می‌توانند مورد استفاده واقع شوند.

وسایل اصلی

اتاق خواب فرزندتان برخی وسایل اصلی و ضروری را نیاز دارد، اما نه اینکه لزوما باید تمام این موارد خریداری شوند، بسته به اندازه اتاق و سلیقه خودتان می‌توانید خرید کنید.

تختخواب

دراور (کشویی)

جعبه اسباب‌بازی‌ها

چراغ خواب

آویز و روشنایی سقفی

میز و صندلی‌های کوچک برای بازی

کف‌پوش مناسب

مبلمان و روشنایی اتاق

بهتر است برای اتاق فرزند خود از مبلمان سبک با طرح و رنگ شاد و سرگرم کننده استفاده کنید تا هم نشان‌دهنده این باشد که این اتاق، اتاق ویژه فرزند شما است و هم اینکه متناسب با سن و روحیه او باشد.

اتاق خواب کودکان خردسال و نوزادان در مرحله اول نیاز به تختخواب و کمد دارد. می‌توانید کمد کوچک‌تری را انتخاب کنید و در عوض از فضای باقی مانده برای قرار دادن یک گنجه یا کمد کوچک‌تر نیز استفاده کنید.

از آینه بزرگ اصلا در اتاق کودکان استفاده نکنید و به جای آن یک آینه کوچک روی کشویی یا دیوار قرار دهید، زیرا کودکان دائما در حال بازی کردن هستند و ممکن است اسباب‌بازی‌های‌شان به هر سمتی پرتاب شود و خطراتی احتمالی را به وجود آورد.

اگر تصمیم دارید در اتاق کودک‌تان چیزهایی بیشتر از یک تختخواب و کمد قرار دهید، سعی کنید طرح و رنگ اصلی اتاق را در نظر داشته باشید و بعد چیزهایی که دوست دارید را انتخاب نمایید.

مبلمان و چراغ اتاق باید استانداردهای لازم را داشته باشد و ایمنی و سلامت کودک را به خطر نیندازند.

چه نوع تختخوابی؟

یک تختخواب دو نفره بزرگسال، به نظر می‌رسد انتخاب مناسبی برای اتاق یک کودک نوپا باشد، البته اگر فضای کافی در اختیار داشته باشید می‌توانید تختخواب دو نفره خریداری کنید.

کودک شما که بزرگ‌تر می‌شود، گاهی اوقات دوست دارد برخی از دوستانش را به خانه دعوت کند و حتی می‌توانند مدتی را کنار هم روی تختخواب دراز بکشند و با هم حرف بزنند و یا بازی کنند و روی تختخواب دو نفره بیشتر به آنها خوش می‌گذرد.

برخی از تختخواب‌ها به نحوی ساخته شده‌اند که می‌توانید حفاظ کنار تختخواب آن را به راحتی بردارید و بگذارید و به این ترتیب از یک تختخواب یک نفره کودک به یک تختخواب نوجوان و یا بزرگسال تبدیل شود.

تختخواب‌های کودکان نوپا

این تختخواب‌ها کمی کوچک هستند، ارتفاع کمی دارند (در مقایسه با تختخواب‌های استاندارد معمولی) و معمولا حفاظ ندارند، بنابراین از نظر قیمتی، ارزان‌تر هستند، ولی باید در نظر بگیرید که از نظر امنیتی پایین‌تر از تختخواب‌‌های دو نفره هستند.

 

برچسب ها: دکوراسیون، اتاق کودک، دکوراسیون اتاق کودک، اتاق نوزاد، اتاق خواب کودک، تخت خواب کودک، مبلمان اتاق کودک، اتاق کودک نوپا، روشنایی اتاق کودک تعداد بازديد: 835 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز