Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 11 مهر 1403 - 16:02

11
مهر
معرفی گیاهان مناسب اتاق کودک

معرفی گیاهان مناسب اتاق کودک

گیاه کروتون که با نام علمی Codiaeum Variegatum شناخته می‌شود، گیاهی همیشه سبز است. برگ‌های آن دارای رنگ‌های زرد، صورتی، نارنجی، بنفش و سبز یا ترکیبی از الگوهای راه‌راه و تکه‌تکه می‌باشند.

به قلم : میلاد نشاطی ، کارشناس طراحی فضای سبز

 

تحریریه زندگی آنلاین : گیاه کروتون که با نام علمی Codiaeum Variegatum شناخته می‌شود، گیاهی همیشه سبز است. برگ‌های آن دارای رنگ‌های زرد، صورتی، نارنجی، بنفش و سبز یا ترکیبی از الگوهای راه‌راه و تکه‌تکه می‌باشند. کروتون‌ها هم گرما‌دوست هستند و هم رطوبت‌دوست.

 

نور مورد نیاز

گیاه کورتون به نور زیادی احتیاج دارد. این گیاه نور کامل خورشید را دوست دارد، اما اگر نور خورشید بسیار شدید باشد، نباید گیاه کروتون را در معرض آن قرار داد، زیرا باعث سوختن برگ‌های گیاه می‌شود.

 

 مکان مناسب نگهداری گیاه کورتون

گیاه کروتون در کل خیلی حساس است و نسبت به جابجایی واکنش خوبی نشان نمی‌دهد. گیاه کروتون باید در مکانی با نور آفتاب زیاد و گرمای زیاد قرار گیرد. در غیر این صورت دچار ریزش شدید برگ می‌گردد و گیاه از فرم اصلی خود خارج می‌شود.

 

 دمای مناسب برای رشد گیاه کروتون

همانطور که گفته شد، کروتون‌ها گیاهان مناسب مناطق گرم و مرطوب می‌باشند. کروتون، از تغییرات دما و هوای سرد بیزار است. دمای مناسب برای این گیاه، در تابستان ۲۷ درجه و در زمستان ۱8 درجه سانتی‌گراد است.

 آب مورد نیاز کروتون

کروتون گیاه بومی مناطق گرمسیری و مرطوب می‌باشد. در نتیجه هوای گرم و مرطوب برای آن بسیار خوب است؛ همواره باید مرطوب باشد و در فصل تابستان و بهار که فصل رشد گیاه است، رطوبت کافی داشته باشد.

بهترین راه برای تشخیص اینکه چه موقع باید گیاه را آبیاری کرد، این است که وقتی 1 سانتی‌متر از خاک خشک بود، از آب ولرم برای آبیاری و جلوگیری از شوک ریشه‌ها استفاده کنید. انگشت سبابه را در خاک فرو برده و اگر در قسمت بالایی احساس خشکی کردید، به آن آب اضافه کنید و به آبیاری ادامه دهید تا زمانی که آب از سوراخ پایینی گلدان جاری شود.

بیشتربخوانید:

معرفی 3 گیاه برای نگهداری آسان در آپارتمان

 

 

 تمیز کردن برگ‌های گیاه

یکی از نکات نگهداری گیاه کروتون، تمیز کردن برگ‌های آن است. به دلیل اینکه گیاه نمی‌تواند با برگ‌های کثیف به درستی تنفس کند. تقریباً هر ده روز یک بار برگ‌ها با آب مانده که کلر آن از بین رفته است تمیز شود. راه دیگر استفاده از صابون‌های بی‌بو می‌باشد. صابون را در آب حل کرده و روی برگ‌ها اسپری نمایید.

 

تکثیر گیاه کروتون

تکثیر گیاه کروتون به دو روش انجام می‌گردد:

تکثیر گیاه کروتون با قلمه

در این روش بهتر است از شاخه‌های چوبی برای تکثیر استفاده کرد. ابتدا یکی از شاخه‌های قوی و سالم گیاه را انتخاب نموده و به طول ۸ تا ۱۵ سانتی‌متر توسط قیچی جدا نمایید. به انتهای شاخه قلمه‌ها پودر ریشه‌زایی برای ریشه‌‌زایی سریع‌‌تر و بهتر آغشته کنید. گلدان کوچکی با قطر ۱۱ سانتی‌متر را آماده کرده و داخل گلدان را با خاک کمپوست گلدانی و ماسه پر کنید. توجه کنید که قلمه را طوری در خاک قرار دهید که‌ برگ‌هایش از خاک فاصله داشته باشند. سپس شرایط گلخانه‌ای را برای رشد قلمه‌ها فراهم کنید. با این حالت که روی گیاه و گلدان نایلون بکشید. سپس گلدان را به محیطی با دمای24 درجه سانتی‌گراد و نور مناسب منتقل کرده و به رطوبت خاک آن دقت کنید. پس از گذشت ۳ ماه قلمه‌ها ریشه‌دار می‌گردد.

 

تکثیر گیاه کروتون از طریق خواباندن هوایی

تکثیر از طریق خوابانیدن هوایی یکی دیگر از روش‌های تکثیر می‌باشد. برای این کار ابتدا شاخه‌های فرعی که رشد کاملی کرده را انتخاب کنید و قسمتی از شاخه که دارای جوانه است را کمی زخمی کرده و روی آن را با خزه بپوشانید. روی خزه را هم با پلاستیک ببندید و روی پلاستیک چند سوراخ ریز ایجاد کرده تا از پوسیدگی ساقه جلوگیری شود. همیشه آن را با اسپری آبپاشی نموده تا مرطوب بماند و ریشه دهد. پس از ریشه دادن، ساقه را جدا نموده و در گلدان دیگری بکارید.

 بیشتر بخوانید:

 

سؤالات متداول

آیا گیاه کروتون برای نگهداری در آپارتمان مناسب می‌باشد؟

بله، مناسب است، به شرطی که رطوبت و گرمای مورد نیاز گیاه را تأمین کنید. گیاه کروتون نسبت به سرما و کمبود رطوبت بسیار حساس است.

بهترین خاک برای نگهداری گل کروتون چیست؟

بهترین خاک برای کشت کروتون، خاکی است سبک که زهکشی مناسب برای عبور آب اضافی را داشته باشد و هم ظرفیت نگهداری رطوبت را در خود داشته باشد. بهترین خاکی که برای گیاه کروتون توصیه می‌شود، مخلوطی از یک قسمت خاک برگ و یک قسمت خاک باغچه و ‌کمی کمپوست می‌باشد. به جای خاک گلدان می‌توان مخلوطی از پیت‌ماس و کمپوست آلی استفاده کرد. بهترین فصل برای تعویض خاک گلدان فصل بهار است.

تعداد بازديد: 12 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز