Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 01:21

6
بهمن
تختخواب مناسب كودك

تختخواب مناسب كودك

اهمیت دادن به تخت‌خواب كودكان و بافت آن، مسئله‌ای متداول است. كودكان طولانی‌تر و عمیق‌تر از والدین می‌خوابند پس اهمیت دادن به این موضوع یعنی اهمیت دادن به سلامت آنها.

تحریریه ماهنامه کودک سالم

 

 

اهمیت دادن به تخت‌خواب كودكان و بافت آن، مسئله‌ای متداول است. كودكان طولانی‌تر و عمیق‌تر از والدین می‌خوابند پس اهمیت دادن به این موضوع یعنی اهمیت دادن به سلامت آنها. تختخواب خوب و مناسب كمك می‌كند كه آنها شب‌ها راحت‌تر و عمیق بخوابند.

در طول 5 سال اول زندگی كودكان، تحولات زیادی رخ می‌دهد، آنها مدام در حال یادگیری و آشنایی با مهارت‌ها و اطلاعات مختلف هستند. اطمینان از اینكه كودك‌مان شب را راحت خوابیده و به اندازه كافی استراحت كرده است به ما آرامش می‌دهد. علاوه بر كودكان ما بزرگ‌تر‌ها هم وقتی كه شب راحت می‌خوابیم صبح احساس نشاط بیشتری می‌كنیم و انرژی افزونی را در خود حس می‌كنیم. تختخواب كودكان باید هم باب میل آنها باشد و هم مطمئن و استاندارد.

تختخواب كودك انواع مختلفی دارد از انواع كوچك‌تر كه مخصوص نوزادان است گرفته تا تختخواب‌های قاب‌دار و تختخواب دوبل.

تختخواب‌های دوبل معمولا یك تختخواب دیگر در قسمت پایین دارند (تختخواب مخصوص مهمان). با یك جستجوی ساده در اینترنت می‌توانید از انواع و اقسام مدل‌های تختخواب كودك مطلع شوید.

تختخواب‌های پیشرفته مواد فوق‌العاده نرم و مقاومی دارند و به طور كلی به حفظ سلامت بدن از نظر جسمی كودك می‌كنند. مواد تشكیل دهنده تختخواب باید غیر سمی باشند.

علاوه بر جنس و بافت پارچه‌ای تختخواب اعم از پتو، بالش، ملحفه و روتختی، باید فرم و قالب تختخواب نیز سالم و استاندارد باشد. بیشتر انواع قالب‌ها از چوب طبیعی ساخته می‌شوند.

تختخواب‌های متوسط (ارتفاع معمولی دارند): این نوع تختخواب‌ها كمی از زمین فاصله دارند (4-3 قدم). فضای پایینی تخت معمولا كشودار است و از آن برای نگهداری برخی وسایل استفاده می‌شود. این نوع تختخواب‌ها برای كودكان 7-6 ساله بسیار مناسب هستند. یك تختخواب یك نفره برای كودكان تك فرزند مناسب است. تختخواب‌های كابینی به آن دسته از تختخواب‌هایی می‌گویند كه به سطح زمین بسیار نزدیك‌ترند در نتیجه فضای زیر آنها بسیار كوچك‌تر است. این مدل از تختخواب‌ها برای كودكان 4 ساله مناسب هستند.

تختخواب‌های بلند: از زمین فاصله بیشتری دارند. فضای پایین آنها زیاد است و معمولا یك میز تحریر، فضای كار، مبل مخصوص نشیمن و... در آن جای داده می‌شود. اینكه از این مدل تختخواب استفاده كنید یا نه كاملا بستگی به خودتان دارد. هنگام خرید تختخواب مناسب برای كودكان علاوه بر سایز و اندازه مناسب همیشه راحتی را نیز مدنظر داریم. این روزها تنوع تختخواب‌‌های تولید شده برای كودكان آنقدر زیاد است كه یافتن آن چیزی كه در ذهن دارید، اصلا دشوار به نظر نمی‌رسد.

 قبل از اقدام به خرید تختخواب به این نکات توجه کنید

پیش از آنكه بخواهید خرید خود را انجام دهید، بهتر است به چند نكته مهم توجه كنید: تختخواب كوچك می‌خواهید یا اینكه تصمیم گرفته‌اید تختخوابی خریداری كنید كه كودكتان بتواند در سال‌های بعد یعنی نوجوانی نیز از آن استفاده كند.

بسیاری از والدین معتقدند برای كودك خردسال باید تختخواب كوچك گرفت، چرا كه هم راحت‌ترند و هم ایمن‌تر (ارتفاع كمی دارند)، در حالیكه یك كودك دبستانی می‌تواند در یك تختخواب معمولی بخوابد. به طور كلی سه اندازه تختخواب برای كودكان داریم: تختخواب مخصوص نوزاد و كودكان نوپا، تختخواب نوجوان و تختخواب بزرگ. به طور كلی سایز تختخواب بستگی به سایز كودك دارد.

تختخواب كودكان نوپا

تختخواب مخصوص كودكان در این سنین، معمولا به راحتی تغییر جا داده و جابه‌جا می‌شوند. این نوع تختخواب‌ها تا چهارسالگی قابل استفاده هستند. كودكان در این نوع تختخواب‌ها احساس امنیت می‌كنند و به ندرت پیش می‌آید كه زمین بیفتند. دور تا دور تختخواب حصار است. والدین می‌توانند در طول شب آرامش‌خاطر داشته باشند. این نوع از تخت‌ها اغلب چوبی هستند.

 تختخواب‌های نوجوان

تختخواب‌های كودكان دبستانی و نوجوانی مناسب هستند. در این سنین كودكان معمولا در حین خواب تحرك بیشتری دارند و مرتب تكان می‌خورند و در یك حالت ثابت نمی‌خوابند بنابراین نیاز به فضای بیشتری برای خواب دارند. این نوع از تختخواب‌ها كمی بزرگ‌تر از تختخواب‌های قبلی هستند و از طرفی به راحتی هم در اتاق‌های كوچك و كم‌جا، جا می‌شوند.

تختخواب بزرگ

استاندارد‌ترین اندازه تختخواب هستند. برای نوجوانان مناسب‌ترند و فضای بیشتری را در اتاق می‌گیرند. كودك می‌تواند در آن به هر طرف كه دوست دارد، بچرخد. علاوه بر كودكان این تختخواب برای بزرگسالان نیز مناسب است.

 تختخواب‌های تغییرپذیر

 والدینی كه می‌خواهند سایز تختخواب كودكشان را تغییر دهند، می‌توانند از این تختخواب‌ها استفاده كنند. این نوع از تختخواب‌ها كمی گرانقیمت‌تر از مدل‌های دیگر هستند. ولی از كودكی تا نوجوانی و حتی بعد از آن قابل استفاده هستند. معمولا از جنس چوب ساخته می‌شوند.

تختخواب‌های كودكان از نظر جنسی نیز به چند گروه تقسیم می‌شوند: تختخواب‌های چوبی، فلزی و كاناپه‌ای (مبلی). در این میان معمولا تختخواب‌های چوبی طرفداران بیشتری دارند. این روزها مشكل اغلب خانواده‌ها كوچك بودن فضای اتاق‌ها و در كل كم‌جایی است. بنابراین تختخواب‌های تاشو و یا مبلی برای این منظور بسیار مناسب هستند.

 

برچسب ها: دکوراسیون، دکوراسیون کودک، دکور اتاق کودک، تخت مناسب کودک، انتخاب تخت خواب کودک تعداد بازديد: 1465 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز