Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 22:49

9
فروردین
سرگرم کردن دانش‌آموزان در تعطیلات نوروزی

سرگرم کردن دانش‌آموزان در تعطیلات نوروزی

بابیان اینکه تعطیلات نوروزی فرصت مناسبی برای دانش‌آموزان است تاکمی از مسئولیت‌ها و تکالیف مدرسه دوری و بر روی خودتوسعه‌ای در زمینه‌های مختلف فردی کار کنند اظهار کرد: بااین‌وجود اکثر دانش‌آموزان

به قلم : زهرا علی‌اکبری - کارشناس آموزش‌وپرورش

 

تحریری زندگی آنلاین : بابیان اینکه تعطیلات نوروزی فرصت مناسبی برای دانش‌آموزان است تاکمی از مسئولیت‌ها و تکالیف مدرسه دوری و بر روی خودتوسعه‌ای در زمینه‌های مختلف فردی کار کنند اظهار کرد: بااین‌وجود اکثر دانش‌آموزان بر این باورند که در نوروز باید از هرگونه یادگیری و کسب مهارت جدید و یا ارتقای دانسته‌هایشان  اجتناب کنند تا تعطیلات خوبی داشته باشند.

وی افزود: اما راه‌های زیادی برای دانش‌آموزان وجود دارد که علاوه برگذراندن خوش ایام نوروز، تعطیلات را به‌طور مفید سپری و مهارت‌های جدیدی کسب کنند و سرگرم شوند؛ چراکه فعالیت‌های مختلفی وجود دارد که هرگز در طول سال تحصیلی زمان کافی برای انجام آنها وجود ندارد.

این معلم و کارشناس آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه دانش‌آموزان تمایل دارند در نوروز فقط استراحت کرده و از تعطیلات خود لذت ببرند، بنابراین زمانی که از بهره‌وری از تعطیلات با آنان صحبت می‌شود، با بی‌میلی به آن واکنش نشان می‌دهند گفت: بنابراین احتمال دارد در سازمان‌دهی برنامه‌های اوقات فراغت و مدیریت زمان به کمک نیاز داشته باشند. آن‌ها باکمی تلاش، می‌توانند روزهای تعطیل را با فعالیت‌های نشاط‌آور سپری و چیزهای جدیدی یاد بگیرند که می‌تواند هم در فعالیت‌های مدرسه و هم در زندگی روزمره برایشان بسیار مفید باشد.

علی‌اکبری افزود: پاسخ به این سؤال که "چگونه در تعطیلات خوش بگذرانیم و درعین‌حال کار مفیدی انجام دهیم؟" برای دانش‌آموزان بسیار مهم است. ما باید به کودکان و نوجوانان آموزش بدهیم که اگر بیش‌ازحد معمول وقت آزاد دارید، با مدیریت زمان از آن برای یادگیری چیزهای جدید استفاده کنید. برخی بر این باورند  که دانش‌آموزان از یادگیری  خسته شده‌اند، اما ما درباره مهارت‌هایی صحبت می‌کنیم که درعین‌حال مفید و سرگرم‌کننده هستند.

 بیشتربخوانید:

نوروز از نـگاه کــودکان

 

 

وی بابیان اینکه برای کسب مهارت‌های ماندگار و توانمندی باید همیشه از علایق و تمایلات کودکان حمایت کنیم، زیرا تعهد به همراه علاقه، دانش مفید زیادی (صبر، انضباط، تدبیر و غیره) را به همراه دارد گفت: در ادامه به چند مهارت اشاره می‌شود که دانش‌آموزان می‌توانند با انجام فعالیت‌های آنها در پایان تعطیلات نوروزی حس خوبی از کسب آنها داشته باشند. این مهارت‌ها به حل تمرین‌های سخت مدرسه‌ای و حفظ کردن‌های طوطی‌وار نیازی ندارد، چراکه فقط به دانش‌آموز یاد می‌دهد در کنار کسب مهارت‌ها می‌تواند از زندگی کردن و تعطیلات لذت ببرد:

- فعالیت‌های ورزشی: تعطیلات نوروز فرصت‌ مناسبی برای بهبود سلامت جسمانی دانش‌آموزان است، چراکه مدت زیادی با آموزش‌های مجازی از ورزش کردن، فواید آن و هیجانات مثبت و انگیزه‌بخش دور بوده‌اند. ورزش چه فردی و چه‌ تیمی خواستگاه اتفاقات خوب جسمی و روحی در کودکان و نوجوانان است. به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا از منطقه آسایش خود و کم‌تحرکی خارج شوند و در این فرآیند علاوه بر شادی و نشاط  سلامتی جسم خود را بهبود ببخشند. در تعطیلات نوروزی که حال و هوای مطبوع آن مطلوب ورزش است یکی از بهترین پیشنهادها برای دانش‌آموزان، اهتمام ورزیدن به ورزش‌های فردی و گروهی است.

- نقاشی کردن: نوروز زمان مناسبی برای پرداختن به هنر و نقاشی است، دانش‌آموزان زمان زیادی برای مشاهده پیرامون خوددارند. طبیعت رنگارنگ و سرشار از انرژی است و این‌یک فرصت عالی برای ترجمه زیبایی‌های طبیعت بر روی بوم یا کاغذ است. نقاشی کردن به دانش‌آموزان صبر و حوصله می‌آموزد، زیرا تنها زمانی که تمرکز داشته باشیم می‌توانیم یک اثر هنری خلق کنیم. آموزش هنر و تربیت هنری در بروز نوآوری و خلاقیت، رشد اخلاقی، پرورش عواطف و احساسات، رشد مهارتی، نظم و دقت تأثیری شگرف دارد.

بیشتربخوانید:

کودکم ؛ نوروز پیام آور مهربانی و همدلی است

 

 

- تصویربرداری و عکاسی: تصویربرداری اگر با پیاده‌روی یا گشت‌وگذار در طبیعت بهاری همراه شود، می‌تواند یک فعالیت بسیار مؤثر و ارزشمند باشد. امروزه با پیشرفت‌های فناوری برای عکاسی کردن فقط به یک گوشی مجهز به دوربین، آگاهی از تنظیمات دوربین و دقت در جزئیات نیاز داریم. اغلب به دلیل سبک زندگی سریع بسیاری از زیبایی‌های موجود را از دست می‌دهیم، بنابراین عکاسی راهی عالی برای ثبت آن لحظات زیبا است. در سند تحول بنیادین گسترش و توسعه حساسیت زیبایی‌شناختی به‌عنوان یک هدف آموزشی و پرورشی بیان‌شده است و ارج نهادن به زیبایی‌شناسی، مهم‌ترین ارزش فرهنگی است که حتی بیشتر از کسب دانش به خاطر نفس دانش موردعلاقه است.

- خواندن و نوشتن: وقتی در مورد روش‌های مفید گذراندن تعطیلات برای دانش‌آموزان صحبت می‌کنیم، کتاب خواندن  موضوعی اجتناب‌ناپذیر است. مطالعه هنوز هم یکی از بهترین و مفیدترین فعالیت‌های پیشنهادی به دانش‌آموزان در تعطیلات است. آنان اغلب دوست دارند بگویند که نمی‌خواهند وقت کم تعطیلات خود را صرف مطالعه کنند، اما والدین با برنامه‌ریزی خوبی می‌توانند این بهانه دانش‌آموزان را به یک فرصت کتاب‌خوانی خاطره‌انگیز  تبدیل کنند.

همان‌طور که ما فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی را بازگو و بازنویسی می‌کنیم، تلاش کنید تا دانش‌آموزان هم کتاب داستان‌ها و رمان‌های موردعلاقه خود را در محیط خانه با دیگران و یا دوستانشان به اشتراک بگذارند. باید از نوجوانان در ایام تعطیلات خواست که به نوشتن خاطرات نوروزی خود بپردازند و در پایان روند رشد و ارتقای خود در مهارت نوشتن را ارزیابی و بررسی کنند.

این‌ها  چند مهارت ساده است که همه دانش‌آموزان می‌توانند در طول تعطیلات بیاموزند و موفقیت در آنها به عزم دانش‌آموز و حمایت والدین به‌دوراز اجبار و خستگی بستگی دارد.  آنچه در نوروز آموخته می‌شود می‌تواند برای بقیه عمر مفید باقی بماند، اگر فقط به‌عنوان یک درس بزرگ زندگی باشد.

 

برچسب ها: کودکان، ورزش، سرگرمی، دانش آموزان، تعطیلات نوروزی، عید نوروز، نقاشی تعداد بازديد: 157 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز