Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 18:00

15
فروردین
علائم افسردگی در کودکان خردسال

علائم افسردگی در کودکان خردسال

دوران کودکی معمولا دوره‌ای شاد در زندگی تصور می‌شود اما مطالعات نشان می‌دهد که حدود دو تا سه درصد کودکان شش تا ۱۲ سال می‌توانند دچار علائم افسردگی جدی باشند.

به گزارش ایسنا، "راشل باسمن" روانشناس بالینی در موسسه Child Mind در شهر نیویورک در این باره می‌گوید: این روزها وقتی والدین به همراه فرزندان خود برای دریافت مراقبت های پزشکی مراجعه می کنند، ما پزشکان آماده هستیم تا داستانی از غم و استرس یا حداقل کنار آمدن با شرایط سخت در سال شیوع کروناویروس که سرشار از انزوا، از دست دادن، فاجعه و سختی بوده، گوش دهیم.

 

والدین در عین حال که سنگینی استرس و مسئولیت را به دوش کشیده اند و نگران سلامت خود هستند، همچنین باید نظاره‌گر کودکانشان باشند که با این شرایط درگیرند. علاوه بر این، نگرانی جهانی در مورد افسردگی و خودکشی در میان جوانان وجود دارد.

 

فقط بزرگسالان و جوانان نیستند که از احساس ناراحتی و غمگین بودن رنج می برند. کودکان خردسال نیز می توانند افسردگی را تجربه کنند اما ممکن است این عارضه روانی در آنان بسیار متفاوت به نظر برسد که در این شرایط تشخیص آن و کمک به والدین یا پزشکان، خود یک چالش است.

 

بیشتربخوانید:

علائم و پیشگیری افسردگی کودک

این روانشناس بالینی یادآور شد: تصور افسردگی در کودکان کم سن و سال ممکن است دشوار باشد زیرا ما دوران کودکی را به عنوان دوره "شاد بودن" تصور می کنیم اما حدود دو تا سه درصد کودکان شش تا ۱۲ سال می توانند دچار علائم افسردگی جدی باشند و کودکان مبتلا به اختلالات اضطرابی که در بیش از هفت درصد از کودکان سه تا ۱۷ ساله بروز می‌کند نیز در معرض خطر افسردگی قرار دارند.

 

افسردگی در اصل به عنوان یک مشکل در میان بزرگسالان تصور می شد اما کودکان در سنین مدرسه نیز می توانند به افسردگی قابل تشخیص دچار شوند. پیش از دوران نوجوانی، میزان افسردگی در میان دختران و پسران تقریبا به یک نسبت است اما در میان دختران نوجوان میزان ابتلا به افسردگی دو برابر بیشتر است.

 

"ماریا کوواچ" استاد روانپزشکی در دانشکده پزشکی دانشگاه پیتسبورگ تاکید دارد: بهترین راه برای تشخیص افسردگی در کودکان خردسال توسط والدین، گفته های کودک نیست، بلکه نوع رفتار و اقدام کودک به انجام کاری یا دست کشیدن از انجام آن است.

 

وی می‌گوید: به دنبال "تغییرات قابل توجه در عملکرد" کودک خود باشید. به طور مثال کودک در چنین مواقعی از بازی‌ها، شیطنت‌ها، سرگرمی‌ها و مراسمی که پیشتر از آنها لذت می‌برده دیگر شاد نمی شود و از بازی با اسباب بازی مورد علاقه خود سر باز می‌زند یا دیگر به آنچه پیش از این واکنش نشان می داد، بی تفاوت می‌شود.

 

به گفته وی، کودک در این تغییر رفتارها به اسباب بازی ها یا بازی هایی که پیش از این با آن سرگرم بود، علاقه ای نشان نمی‌دهد یا دیگر به نظر نمی رسد علاقه مند به رفت و آمدهای معمول خانوادگی باشد.

 

وی می افزاید: کودک شما همچنین ممکن است تحریک پذیر و غمگین یا کم انرژی به نظر برسد یا زود خسته شود و یا حتی از علائم و مشکلات جسمی نظیر دل درد یا سردرد گلایه کند. یا اینکه دچار پرخوابی یا کم خوابی شود و یا اشتهایش کاهش پیدا کند. در برخی از کودکان نیز مشکل افسردگی ممکن است به شکل پرخاشگری بروز کند.

 

به گزارش نیویورک تایمز، دکتر "هلن ایگر"، یک متخصص اطفال دیگر نیز در این رابطه خاطر نشان می‌کند: طبق نتایج تحقیقات اپیدمیولوژیک، بین یک تا دو درصد کودکان خردسال- حتی در سن سه سالگی- افسرده هستند.

 

برچسب ها: کودکان، افسردگی، علائم افسردگی، روانشناسی کودکان، درمان افسردگی تعداد بازديد: 430 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز